کد خبر: ۱۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰

هرج و مرج در بخش فارسی صدای آمریکا

مایکل رابین در مجله کامنتری از اوضاع آشفته موجود در بخش فارسی صدای آمریکا خبر داد. این گزارش با ابراز ناخرسندی از وضع موجود در این شبکه بیان می‌دارد که اوضاع در صدای آمریکا رفته رفته در حال بدتر شدن است: «به نظر می‌رسد رامین عسگرد مدیر صدای آمریکا با همان ذهنيت وزارت امور خارجه اين شبكه را مديريت نموده و معتقد است که به جای استفاده از اطلاعات و تلاش برای تضعیف رژیم ايران و یا روشن کردن زواياي تاریک آن ــ مأموریت اصلي صدای آمریکا در طول جنگ سرد ــ صدای آمریکا باید به عنوان پل ارتباطي با جمهوری اسلامی ایران عمل نمايد.»

نویسنده این مطلب، مایکل رابین، با انتقاد شدید از عسگرد می‌نویسد: «من قبلاً از عسگرد به خاطر انتشار مطالبي در وب سايت صدای آمریکاتوسط هیأت تحريريه تحت نظارت وي، طي گزارشي مبني بر اين که نئومحافظه‌کاران آمریکا از ایرانیان متنفر هستند ــ يك مطلب مضحک، دروغ و غیرحرفه‌ای ــ انتقاد نموده بودم. عسگرد در اين خصوص نه عذرخواهی كرد و نه آن را تصحیح نمود، وي با آغوش باز از شورای ملی ایران و آمریکا استقبال نمود، گروهي که بنیانگذار آن در يك اتاق گفتگو نوشت که من هر كاري كه می‌کنم، به خاطر ايران انجام می‌دهم.»

به گزارش این مجله، در هفته‌های اخیر، عسگرد به طور سیستماتیک بسياري از گزارشگران و مفسراني را كه در قبال جمهوری اسلامی ايران موضع مشكوكي داشتند را از کار اخراج کرده است. این مجله این اقدامات را عامل بروز آشفتگی در این شبکه دانسته و می‌آورد: «نتیجه اين اتفاق هرج و مرج و آشفتگي فضاي خبر شده است، چیزی که اکنون جمهوری اسلامی، به آن متوسل شده و شدیداً از آن استفاده می‌نماید. کیهان، نزدیک‌ترین روزنامه وابسته به رهبر ایران از اين هم فراتر رفته و پیش بینی كرده که عسگرد در مرحله بعد كساني را كه از تهران انتقاد كنند را اخراج خواهد كرد.»

مایکل رابین در ادامه به تعریف استراتژی منسجم پرداخته و سعی می‌کند تا برای حل مشکل این شبکه راهکاری معرفی کند: «هر استراتژی منسجمي باید از معيارهايي كه به اصطلاح دايم خوانده مي‌شود تبعيت نمايد. استراتژي باید مشتمل بر اجزای دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی باشد، که هر یک از آنها نيز باید در ارتباط با بقيه تنظيم گردد. (معيار نظامی به معني جنگ و بمباران نمي‌باشد؛ بلكه معناي آن آمادگي براي مهار و یا حداقل آمادگي برای هر گونه اقدام نهايي است.) من در ميزگردهاي بسياري از مقامات صدای آمریکا و رادیو آزاد اروپا حضور داشته‌ام، آنها استدلال مي‌كردند که انتقاد از خود نشانه ساده‌لوحی و يك راهنمای تعديل‌شده براي تحريريه مي‌باشد ــ يا پایبندیبه یک استراتژی فراگیر ــ كهمعادل سانسور است. دولت اوباما به صورت کاملاً روشن و دولت‌های قبل از آن يعني دولت‌هاي بوش و کلینتون به صراحت فاقد يك استراتژی جامع و یا منسجم بوده‌اند.

رابین در انتها لازم می‌داند تا کنگره آمریکا وارد عمل شده و عملکرد عسگرد را به زیر سوال ببرد: «با توجه به اين که در حال حاضر نتایج تصدي عسگرد کاملاً روشن و واضح مي‌باشد، شاید زمانآن باشد كهکنگره دخالت نموده و خواستار توضیحات باشد: هدف سرويسفارسی صداي آمريكا چيست؟ چرا اين شبكه به چنين هرج و مرجي که مقامات تهران آرزوي آن را داشتند دچار شده است؟ فلسفه عسگرد و برداشت وي از اهداف صدای آمریکا چيست؟ در سطح وسیع‌تر، شاید وزارت امور خارجه بتواند توضیح دهد که هدف دیپلماسی آمریکا در قبال ايران چيست؛ ایجاد روابط حسنه با جمهوری اسلامی و یا كمك به مردم

نظرات بینندگان