کد خبر: ۱۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۰

کاهش 80هزار تومانی قیمت سکه از امروز

خبرگزاری شیرازه به نقل ازفارس: رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه قیمت سکه و ارز طی امروز و فردا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: نرخ تورم آبان ماه به 20 درصد نمی‌رسد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» محمود بهمنی در حاشیه پانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر برنامه بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌های اخیر، اظهار داشت: هفته گذشته برنامه انگلیس برای تحریم ایران در شرایطی منتشر شد که مدت‌ها با این کشور هیچ رابطه‌ای نداشتیم.
وی با اشاره به تأثیر اثرات روانی بر التهابات بازار ارز گفت: با کشور انگلیس نه تنها رابطه سیاسی بلکه هیچ رابطه بانکی هم نداریم به همین دلیل تحریم آنها غیراصولی است.
بهمنی با انتقاد از اقدام برخی کشورها برای تحریم بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی متعلق به ملت است نه دولت، به همین خاطر تحریم این بانک به معنای برخورد با ملت است.


*اذعان بهمنی به وجود حباب 80 هزار تومانی در بازار سکه
 
خبرنگار فارس از بهمنی خواست تا برنامه‌های این بانک را برای کنترل بازار ارز و سکه و همچنین اجرای مصوبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار اعلام کند.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ با بیان اینکه قیمت ارز و سکه ظرف یک روز 60 الی 70 هزار تومان افزایش پیدا نمی‌کند گفت: زمانی که قیمت جهانی نوسانات جزئی را دارد در ایران قیمت‌ها با این ارقام بالا می‌رود و این به معنای حباب است.
وی با اذعان بر اینکه حباب 70 الی 80 هزار تومانی در بازار سکه و ارز مشهود است اضافه کرد: امروز صبح به همکارانم در بانک مرکزی گفتم این حباب را تخلیه نمایند.
بهمنی ادامه داد: امروز و فردا حتماً حباب از بازار ارز و سکه خارج می‌شود؛ البته نباید شرایط روانی را در نوسانات این بازارها نادیده گرفت.

* امروز و فردا منتظر کاهش قیمت‌ها باشید

رئیس کل بانک مرکزی به نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات واسطه‌ها شرایطی را به وجود می‌آورند که موجب زیان برخی افراد می‌شود که شناختی نسبت به این بازار ندارند و بانک مرکزی نگران همین امر است.
بهمنی درباره افزایش قیمت سکه نیز بار دیگر به ذخایر طلا و تأمین نیاز طلای 15 سال آینده کشور اشاره کرد و گفت: ابایی نداریم از اینکه طلا را بیش از قیمت واقعی وارد بازار کنیم ولی این کار را به خاطر غیراقتصادی بودنش انجام نمی‌دهیم.
وی ادامه داد: امروز و فردا قیمت سکه از نظر عرضه بانک مرکزی 70 الی 80 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد، البته تأثیر این امر در بازار را نمی‌دانم، ولی باید تأکید کنم که بانک مرکزی به شدت بازار را رصد می‌کند.
 
*دستورالعمل جدید ارزی؛ ارز را وارد بازار می‌کنیم
 
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به تأکید خبرنگار فارس برای برنامه دقیق بانک مرکزی برای کنترل بازار گفت: طی روزهای جاری دستورالعملی را به شبکه بانکی ابلاغ خواهیم کرد تا هر کسی به هر میزان ارز بخواهد از بانک مرکزی دریافت کند اما فقط برای واردات نه سرمایه‌گذاری شخصی.
بهمنی از برنامه دیگر این بانک برای کنترل بازار سکه خبر داد و گفت:‌ امروز بار دیگر اعلام می‌کنم که شمش‌ها را آزاد کنند و هر میزان سکه مردم بخواهند از طریق سیستم بانکی دریافت کنند.
 
*تک‌نرخی کردن در قیمت‌های بالاست یا پایین؟!
 
خبرنگار فارس از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا سیاست این بانک را برای تک‌نرخی کردن ارز در قیمت بالا یا قیمت پایین اعلام کند که بهمنی در پاسخ اعلام کرد: نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا و شناور مدیریت‌شده است.
وی تأکید کرد: هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که حباب در بازار وجود دارد به همین منظور برای تک‌نرخی کردن می‌طلبد ابتدا نرخ ارز را واقعی نماییم، اما هدف بانک مرکزی تک‌نرخی کردن است.
 
*تورم آبان هنوز بیرون نیامده است
 
خبرنگار فارس در بخش دیگری از این مصاحبه پرسید: در روزهای اخیر رئیس جمهور نرخ تورم را 19.3 درصد اعلام کرده بود، آیا نرخ تورم آبان‌ ماه بیرون آمده است؟ در غیر اینصورت برآورد بانک مرکزی از نرخ تورم این ماه چیست؟!
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ با تأکید براینکه نرخ تورم آبان ماه هنوز بیرون نیامده است، گفت:‌ نرخ تورم مهرماه 19.1 درصد بود که قبلاً‌ اعلام کردم اما برآورد بانک مرکزی برای تورم آبان این است که رشد تورم کاهنده خواهد بود.
بهمنی ضمن تأکید براینکه نرخ تورم آبان از 19.1 به 20 درصد نمی‌رسد،‌ در واکنش به شایعاتی مبنی براینکه نرخ تورم بانک مرکزی به خاطر تعیین دستمزد کارگران کاهش خواهد یافت، ادامه داد: این حرف‌ها درست نیست؛ مگر بانک مرکزی می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد؟ هیچ احد‌الناسی نمی‌تواند به نحوه محاسبه تورم بانک مرکزی ایراد بگیرد.
وی تأکید کرد: نرخ تورم واقعی همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام و محاسبه می کند بارها عرض کردم رشد تورم در سه ماه پایان سال نزولی خواهد شد.
 
* پرونده ال‌سی‌ها تا دو هفته آینده حتماً به شورای پول و اعتبار می‌رود
 
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پرونده ال‌سی‌های ریالی چه زمانی در شورای پول و اعتبار مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت گفت: ال‌سی ریالی در شورای پول و اعتبار مطرح شد و بانک مرکزی در آن مقطع 6 ماه فرصت خواست تا دستورالعمل جدیدی را درست کند.
وی افزود: اما خیلی سریع به این نتیجه رسیدیم که ال‌سی ریالی را ظرف حداکثر دو هفته آینده در شورای پول و اعتبار با دستورالعمل جدید مورد بررسی قرار دهیم.
 
* تحریم به معنای قطع روابط با دنیا نیست
 
بهمنی در ارتباط با آثار روانی بازار ارز بار دیگر به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: آثار روانی بر بازار ارز تأثیر بسزایی دارد اما باید توجه داشت هم‌اکنون وضعیت دنیا به گونه‌ای نیست که فقط 10 کشور وجود داشته باشند و از تحریم این کشورها متضرر شویم.
وی تأکید کرد: اما مطمئن باشید با تحریم 1 الی 10 کشور کاملاً روابط ایران در دنیا قطع نمی‌شود.
 
* بدهکاران عجله کنند، بخشش جرایم فقط امسال است
 
رئیس کل بانک مرکزی درباره اجرای ماده 28 قانون بودجه کشور اظهار داشت: تا زمانی که بدهکاران نزد بانک مرکزی نیایند نمی‌توانیم بدهی آنها را تعیین تکلیف کنیم، چرا که قانون بودجه متعلق به امسال است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون 34 هزار میلیارد ریال قرارداد در این مورد بسته شده که در مجموع 20 هزار پرونده تشکیل شده و بیش از 14 هزار پرونده مربوط به بانک کشاورزی و قشر ضعیف جامعه است.
بهمنی به روند نزولی مطالبات معوق اشاره کرد و گفت: مطالبات معوق و به 15.1 درصد کاهش پیدا کرده که امید می‌رود به زیر 10 درصد برسد.
رئیس کل بانک مرکزی خطاب به بانک‌ها گفت: برای بانک‌هایی که بهترین عملکرد را برای تعیین‌تکلیف بدهی‌ها و وصول مطالبات معوق داشته باشند مشوق‌های قابل‌توجهی را درنظر گرفته‌ایم.
 انتهای پیام/ص

برچسب ها: سکه،طلا،دلار
نظرات بینندگان