کد خبر: ۱۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

برشی از پرونده ترور دانشمندان ایران

دوران ریاست داگان بر موساد، بر دو موضع مهم متمرکز شده بود: برنامه هسته‌ای ایران و ترور رهبران حماس و حزب‌الله و دانشمند ایران که اگر نگویی همه، اکثر آنها با مشارکت موساد انجام شده است.»

این اعتراف صریح رژیم صهیونیستی به ترور دانشمندان ایران را "رونین برگمن»؛ مامور امنیتی موساد در روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرد. آنهم حدود ۴۰ روز پس از شهادت مجید شهریاری؛ دانشمند هسته‌‌ای ایران که در صبح روز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۰ (هشتم آذرماه ۱۳۸۹) ترور شد. در واقع این روزنامه صهیونیستی رسماً پذیرفت که ترور سه دانشمند هسته‌ای ایران، کار موساد بوده است. صبح روز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۰، مجید شهریاری و فریدون عباسی؛ دو دانشمند هسته‌ای ایران در دو نقطه از شهر تهران، ترور شدند که شهریاری به شهادت رسید اما عباسی با وجود اصابت ۱۶ ترکش به بدنش، زنده ماند. یک نکته مهم این است که ساعاتی پس از ترور شهید شهریاری، رئیس جدید موساد (پاردو) جای داگان را گرفت. حدود یک سال قبل از این ترورها نیز مسعود علی محمدی با دیگر دانشمند هسته‌ای ایران در مقابل منزلش ترور شد (۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ برابر با ۲۲ دی ماه ۱۳۸۰).

عامل ترور شهید علی محمدی بعدها از سوی دستگاه اطلاعاتی ایران دستگیر و محاکمه شد. او اعتراف کرد که بوسیله موساد آموزش داده شده و ماموریت یافته که علی محمدی را ترور کند. این تروریست به اعدام محکوم شد و حکم صادره او نیز به اجرا در آمد. موساد، اعترافات عامل ترور علی محمدی را تکذیب نکرد. آمریکا و دیگر کشورهای غربی که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را محکوم نکردند، تحت لوای حمایت از حقوق بشر، از عامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را حمایت هم کردند.

چند گزاره دیگر برای نقش موساد در ترورها

هفته نامه آلمانی اشپیگال نزدیک به دو ماه پس از ترور «داریوش رضایی‌نژاد» که در ۲۳ جولای ۲۰۱۱ (یکم مرداد ماه ۱۳۹۰) به دست موساد به شهادت رسید ، نوشت: «سازمان اطلاعات صهیونیستی موساد، مسئول ترور داریوش رضایی» دانشمند ایران در تهران در ماه گذشته است. ترور رضایی‌نژاد اولین ترور خطرناکی بود که «تامیر پاردو» رئیس جدید موساد آن را انجام داد.» تامیر پاردو همان شخصی است که درست در روز شهادت مجید شهریاری به عنوان رئیس جدید موساد معرفی شد و یک ماه بعد جای داگان - که یدیعوت آحارونوت او را در ترور دانشمندان ایرانی موفق خواند - گرفت. اشپیگل تاکید کرد که ترور دانشمندان و نخبگان ایران، بخشی از راهکار خرابکارانه اسرائیل به منظورایجاد وقفه و تعلل در برنامه هسته‌ای ایران است. همچنین هفته نامه تایم که یک مجله آمریکایی است چند هفته پس از ترور شهریاری و عباسی، در گزارشی پیرامون این ترورها تاکید کرد: «شیوه کار تروریست‌ها در این عملیات با شیوه کار موساد، شباهت‌های فراوانی دارد.» تایم افزوده بود: «بارها پیش آمده که ماموران موساد از همین روش ترور افراد استفاده کرده‌اند. آنها پس از شناسایی و تحت نظر گرفتن هدف خود، برنامه روزانه کاری و آمد و شد فرد و نقاط ضعف و فرصت‌های مناسب را بررسی کرده و زمان انجام عملیات ترور را بگونه‌ای تنظیم می‌کنند که همه ماموران تیم بتوانند به موقع از منطقه عملیات و حتی کشور خارج شوند و تنها یکی از ماموران برای به کار انداختن دستگاه کنترل از راه دور در محل باقی می‌ماند.»

پس از اینکه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران خبر دستگیری برخی عوامل ترور شهید شهریاری را داد ، هفته نامه انگلیسی ساندی تایمز نوشت: «تیمی از موساد، مسئول ترور مجید شهریاری بوده است. افرادی از سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی تحت عنوان گروه «کیدون» که توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را داشته‌اند، پس از حضور در ایران، اقدام به ترور این دانشمند هسته‌ای کرده‌اند.» این روزنامه افزوده بود: «گروه کیدون متشکل از ۳۸ نفر است که پنج نفر از آنها زن هستند و در صحرای نقب فعالیت دارند.»

آمریکا، خوشحال از ترور دانشمندان ایرانی

خبرگزاری آمریکا یونایتد پرس نیز در تحلیل جایگزینی پاردو به جای داگان نوشت: «داگان در دوران ریاست خود بر موساد توانست این سازمان را که بر اثر ناکامی‌ها و منازعات درونی تضعیف شده بود دوباره احیا کند و یکسری کودتاهای اطلاعاتی انجام دهد که ترور رهبران فلسطینی، لبنانی و سوری و همچنین دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله این فعالیت‌ها است.» این خبرگزاری نوشت که «پاردو» بهترین کسی است که می‌تواند راه داگان را ادامه دهد.» این خوشحالی آمریکا را باید در کنار آرزوهای دولتمردان این کشور دید.

چنانکه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز، همزمان با ترور داریوش رضایی‌نژاد نوشت:« دکتر فریدون عباسی؛ دانشمند هسته‌ای ایران که هشت ماه پیش از یک حمله تروریستی که برای ترور او ترتیب داده شده بود، جان سالم به در برده، تلاش‌های تهران برای افزایش سرعت فعالیت‌های هسته‌ای را مدیریت می‌کند.» نیویورک تایمز با انتشار چنین مطلبی، عمق ناراحتی آمریکا و اسرائیل را از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و زنده ماندن یک دانشمند آن، ابراز می‌دارد.

نقش پر رنگ انگلیس و شورای امنیت در ترور دانشمندان هسته‌‌ای ایران

یک ماه قبل از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، «جان ساورز» رئیس سازمان جاسوسی انگلستان (M16) در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرد:«راه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران باید روشی غیر از روش‌های مرسوم و دیپلماتیک باشد. ایران به دنبال گسترش سلاح‌های اتمی است و ما برای ممانعت از آن به عملیات‌های جاسوسی نیاز داریم.»

علاوه بر این، حضور فردی به نام «رابرت کوپر» در دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اشراف او بر جزئیات فنی پرونده هسته‌ای ایران نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای دخیل است. کوپر که معاون کاترین اشتون، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، یک انگلیسی و از یاران رئیس دستگاه جاسوسی انگلستان (M16) است. او روابط بسیار نزدیکی با جان ساورز دارد. این انگلیسی سرسخت، نقش زیادی در به بن‌بست کشاندن مذاکرات ایران و ۱+۵ داشته و گاه از آمریکایی‌ها هم مواضع تندتری نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌گیرد.

همین دو گزاره کافی است تا نقش پر رنگ انگلستان را در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران ببینیم، هرچند لندن هیچگاه به دلیل سخنان ساورز و مواضع کوپر، مورد بازخواست نهادهای بین‌المللی مانند حقوق بشر و سازمان ملل قرار نگرفته است.

شاید راز اینکه آمریکا، اسرائیل و انگلیس مورد بازخواست قرار نگرفتند و سازمان ملل، ترور دانشمندان ایران را محکوم نکرد در همکاری غیر مستقیم شورای امنیت با تروریست‌ها باشد. چهار روز پس از ترور دو دانشمند هسته‌ای، علی اصغر سلطانیه، سفیر نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را نتیجه تحرکات و تشویق‌های کشورهای غربی در شورای امنیت دانست. شورای امنیت سازمان ملل در متن قطعنامه ۱۷۴۷ که به تحریم ایران اختصاص داشت، نام «فریدون عباسی» دانشمند هسته‌ای ایران در لیست افراد تحریم شده، قرار داد. در واقع لیست تحریم به لیست ترور تبدیل شده و در اختیار سیا، موساد و M16 قرار گرفته است.

تروریست کیست؟

حال باید این ترورها و آن اعترافات صریح را در کنار سناریوسازی‌ها علیه ایران در ماجرای ترور سفیر عربستان قرار داد. لیست ترور موساد و سیا، حجیم‌تر از حد این گزارش است و این متن، تنها یک یادآوری و برشی از پرونده سیاه سرویس های تروریستی - جاسوسی آمریکا، اسرائیل و انگلیس است. همین روزها، اسرائیلی‌ها از ترور فرمانده سپاه قدس صحبت می‌کنند و آمریکایی‌ها در صدد ترور دیگر دانشمندان ما هستند و حالا برای توجیه آن، باید از ایران چهره‌ای تروریستی ترسیم کنند، حالا واقعا تروریست کیست؟

انتهای خبر/ک+

نظرات بینندگان