کد خبر: ۱۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

اجرای 1300 برنامه‌ فرهنگی ویژه محرم در فارس

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: این اداره کل همزمان با ایام محرم و صفر بیش از یک‌هزار و 300 برنامه فرهنگی هنری در این استان اجرا می‌کند.

محمد هادی فخرایی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی هنری وسیعی با هدف احیای سنت‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف استان فارس پیش‌بینی شده است.
وی افزود: برنامه‌های ارائه شده علاوه بر مرکز این استان همزمان در 27 شهرستان و در چهار بخش همایش کشوری شیراز، همایش کشوری لامرد، همایش استانی کازرون و همایش سراسری استانی است.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به حجم وسیع اجرای برنامه های تهیه شده در روستاها گفت: برنامه‌های ارائه شده یک حرکت بی‌نظیر مردمی است که در آن تمام هنرمندان این استان حضوری فعال دارند و باید دانست در هیچ یک از استان‌های کشور این تعداد برنامه در این دو ماه اجرا نمی شود .
وی با تاکید بر گستردگی محدوده این برنامه ها گفت: برنامه‌های پیش بینی شده بسیاری از مدارس، ادارات، دانشگاه ها، محلات، پادگان های نظامی، مساجد و حسینیه ها را در بر می گیرد .
این مسئول اضافه کرد: یکی از عوامل بنیادین وقوع تحریف لفظی و معنوی و ورود آسیب‌های متعدد به ساحت فرهنگ عاشورا و عزاداری سیدالشهدا (ع)، عدم تبیین و تشریح آموزه‌های ناب عاشورایی و اهداف و فلسفه نهضت عاشورا در میان مردم بوده که این مسئله در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال این اداره کل پیش‌بینی شده است.
فخرایی ادامه داد: از آن جا که فرهنگ عاشورا و عزاداری، سنتی اجتماعی در درون جامعه شیعی است، به ناچار ممکن است با تحول زمان، تغییر پذیرد و بسیاری از روش‌های عزاداری گذشته به فراموشی نزدیک شود که این مسئله به عنوان مهم‌ترین دغدغه ما در این اداره کل پیگیری می‌شود.
این مقام فرهنگی در ادامه تصریح کرد: اگر نگاهی به ادبیات منثور و منظوم عاشورا در دوره‌های مختلف شود، می‌بینیم که تا حدود بسیاری، رابطه‌ای متقابل و متعامل میان رویکردهای عاشورا با وضع اجتماعی سیاسی ویژه هر دوره‌ای وجود دارد.
وی بیان کرد: دگرگونی شرایط وضعیت و منطق هر زمان، تأثیری عمیق بر نگرش غالبی مردمان آن عصر دارد و این تغییرات در سنت‌های اجتماعی به ویژه سنت‌های دینی مانند فرهنگ عاشورا و عزاداری نقش بسزایی دارد.
فخرایی گفت: عاشورا و فرهنگ برخاسته از آن، در عاطفه و احساسات خلاصه نمی‌شود و در اساس خاستگاه اصلی آن، عقلانیت و معرفت دینی و منطق قرآنی است و پیوند عاطفی با عاشورا و حضور قلبی در عرصه کربلا، بیش از هر چیز زمینه فهم منطق حسین (ع) و شناخت اهداف حرکت عاشورایی حضرت و الگویی که از رهبری دینی و سیاسی ارائه می‌دهد را فراهم می‌سازد.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: باید بیش از هر چیز در شناخت منطق عاشورا و روش و منش امام حسین (ع) و اصحاب وی کوشش کرد و تلاش و همت محافل و مجالس و رسانه‌های تبلیغی را به این سمت سوق داد و از انحرافاتی که مایه تحریف عاشورا و فرهنگ آن شده و از کج‌روی‌هایی که موجب گم شدن منطق واقعی امام حسین (ع) می‌شود پرهیز کرد.
فخرایی خاطرنشان کرد: موضوع‌های پیش‌بینی شده و حجم کارهای ارائه شده نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و این مجموعه که حاصل پی‌گیری و تلاش بیش از یک سال دست‌اندرکاران حوزه تئاتر تعزیه ادبیات و سایر هنرمندان است، در کنار مباحث ارزشمند و پرفایده خود، و در عین حال اهتمامی که در پرهیز از ارائه مطالب تکراری وجود داشته به نظر کمک شایانی به فرهنگ‌سازی صحیح عاشورا دارد.
این مسئول همچنین ابراز داشت: این برنامه‌ها در سطح استان فارس و با رویکرد مردمی و فرهنگی برگزار و بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسی با استقبال گسترده رو به رو می‌شود.

فارس

نظرات بینندگان