کد خبر: ۱۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

چگونه اهمال پلیس انگلیس موجب شهادت ۲ کارمند سفارت ایران در لندن شد؟

از تسخیر سفارت انگلیس در تهران تا اشغال سفارت ایران در لندن؛خبرگزاری شیرازه: برخورد شدید پلیس ایران با دانشجویان تسخیرکننده سفارت انگلیس در تهران در حالی است که اهمال شدید پلیس انگلیس در سال ۵۹ منجر به شهادت ۲ کارمند سفارت انگلیس در لندن شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شیرازه، پیرو تجمع بزرگ دانشجویان در مقابل سفارت رژیم سلطنتی انگلیس در تهران، جمعی از دانشجویان در حالی که با برخورد و مقاومت شدید نیروی انتظامی مواجه شدند، وارد سفارت شدند.

تعداد زیادی از این دانشجویان که از بدو ورود مجبور به درگیری با پلیس بودند، مصدوم و مجروح و پس از ساعاتی با اولتیماتوم شدید پلیس سفارتخانه رژیم سلطنتی را ترک کردند.

تنی از چند از دانشجویان کشورمان در درگیری با پلیس به شدت مجروح و به درمانگاه منتقل شدند.

برخورد شدید پلیس کشورمان با دانشجویان در حالی است که ۳۱ سال پیش از این در تاریخ 10 اردیبهشت 1359 و در جریان اشغال سفارت ایران در لندن، پلیس انگلیس هیچگونه واکنشی نشان نداد و سهل‌انگاری شدید آنها منجر به گروگانگیری ده‌ها تن از کارمندان سفارت ایران و  شهادت ۲ تن از آنها شد.

جریان گروگان‌گیری در حالی رخ داد که نامه‌ای از سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به وزارت خارجه بریتانیا نوشته شده و در آن از دولت انگلیس، تامین امنیت سفارت ایران خواسته شده بود و دقیقا دو روز بعد از پاسخ دولت بریتانیا مبنی بر تامین کامل امنیت سفارت ایران، این حادثه روی داد!

اشغالگران سفارت ایران در انگلیس، ده‌ها نفر از حاضرین در سفارت را به گروگان گرفته و در اقدامی وحشیانه، 5 نفر از این گروگان‌ها را به شهادت رساندند.

عباس لواسانی (وابستهٔ مطبوعاتی سفارت ایران) یکی از شهدای سفارت ایران در جریان اشغال سفارت کشورمان در لندن در سال 59 بود.

وی به طور مداوم با تروریست‌ها مجادله می‌کرد و علیرغم توهین‌های آنان، به طور آشکار از انقلاب ایران (۱۳۵۷) و رهبری انقلاب دفاع می‌کرد به هدف اصلی گروگان‌گیران تبدیل شد. او در نهایت به دست گروگانگیران به شهادت رسید.
انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان