کد خبر: ۱۸۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۰

نگاهی به عملکرد انگلیس در فتنه 88 ؛سفارتخانه ای در کنار معاندان

انگلیس دخالت ها و دشمنی های خود با ایران را پس از وقایع سال 88 علنی تر کرده است. سفارت این کشور در تهران که نقش بسیار عمده ای در سازماندهی و راه اندازی اغتشاشات پس از انتخابات داشت، طرح های خود را برای راه اندازی انقلاب رنگی در ایران از سال 87 با تشکیل کلاس های خبرنگاری و همچنین شناسایی NGO های فعال در داخل ایران و آموزش آنها برای روز موعود آغاز کرد.

یکی از صحنه های بارز دشمنی انگلیس با جمهوری اسلامی ایران را باید در قضایای فتنه 88 دانست . در حالی که یک اعتراض کاملامشروع در چارچوب نظام پدید آمده بود دشمنان با سوء استفاده از این فرصت و با فعال کردن نیروهای جاسوسی خود به دنبال اغتشاش در خیابان های تهران برآمدند. البته این فتنه در نهایت با حماسه 9 دی و 22 بهمن 88 در هم کوبیده شد اما نگاهی به شواهد دخالت انگلیس در فتنه 88 قابل تامل است.در فتنه 88 انگلیسی ها سفیر خودشان را به خیابان ها گسیل داشتند تا به امور اشراف پیدا کنند و بعد بتوانند اعمال غیر انسانی خودشان را علیه جمهوری اسلامی ایران اجرایی کنند.
    شاید بتوان به صراحت این گونه گفت که انگلیس دخالت ها و دشمنی های خود با ایران را پس از وقایع سال 88 علنی تر کرده است. این سفارت که نقش بسیار عمده ای در سازماندهی و راه اندازی اغتشاشات پس از انتخابات داشت، طرح های خود را برای راه اندازی انقلاب رنگی در ایران از سال 87 با تشکیل کلاس های خبرنگاری و همچنین شناسایی NGO های فعال در داخل ایران و آموزش آنها برای روز موعود آغاز کرد. دیپلماتهای سفارت همچنین در ایام تبلیغات انتخاباتی نیز ملاقات های مستمری با اعضای فعال ستادهای موسوی و کروبی داشته اند. پس از روشن شدن آتش درگیری ها در تهران، کارکنان سفارت بریتانیا در نقش رهبران آشوب های خیابانی ظاهر شدند و اقدام به تحریک و هدایت
    شرکت کنندگان در این آشوب ها کردند. این حضور به حدی علنی بود که تعدادی از کارکنان سفارت توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، اگرچه بنا به دلایل نا معلوم این افراد پس از چندی آزاد و در مقابل قاضی حاضر نشدند.
     بر اساس گزارش های رسمی جدای از کارکنان محلی سفارت انگلیس که در اغتشاشات حضور مستقیم داشتند، برخی از کارکنان غیر محلی نیز در صحنه آشوب ها حضوری فعال داشتند. بر این اساس، گزارشها حاکی از آن است که «آلکس پنیفلد» دبیر اول سیاسی و «توماس برن» دبیر دوم سیاسی در مورخه 24/3/1388 در خیابان سنایی حین درگیری و تظاهرات حضور داشته اند. علاوه بر این، «ساموئل مورگان» دیپلمات بخش روابط عمومی این سفارتخانه نیز در مورخه 25/3/1388 در حوالی خیابان شهید مطهری و شریعتی حین تظاهرات و دستگیری برخی معترضین حضور داشته است. علاوه بر این «توماس برن» و «پاول بلامی» معاون بخش ویزا(اخراجی از کشور) نیز در برخی از درگیری ها حضور داشته است که اسناد این حضور در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد. تمامی اینها در حالی است که حسین رسام وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران که در همین ایام بازداشت شد، به صراحت پرده از نقش سفارت استعمارگر پیر در اغتشاشات برداشت.اما هیچ کدام از این دستگیری ها نتوانست از اشتیاق بریتانیا برای دخالت در امور ایران بکاهد چراکه درست یک سال بعد کارکنان سفارت، بار دیگر نقش مهمی در درگیری های پراکنده روز 25 بهمن تهران ایفا کردند. بر اساس گزارش ها افراد وابسته به لانه جاسوسی انگلیس روز 25 بهمن با حضور در صحنه درگیری ها با ماشینهای پلاک سیاسی اقدام به فیلمبرداری و عکسبرداری از درون ماشینها می نمودند.
     همچنین ترددهای مشکوکی در نقاط حادثه خیز تهران در ساعاتی قبل از اغتشاشات داشتند.
    همچنین مقامات انگلیسی بارها با دخالت در امور داخلی ایران از فتنه گران حمایت کردند.
    چند ماه پیش ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس، در ادامه حمایت های خود از جریان فتنه، خواستار پایان حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد.، هیگ که تا همین چند هفته پیش به کمک صدها هزار نیروی نظامی مشغول سرکوب معترضان انگلیسی بوده است، با اشاره به ادعای حمایت ایران از انقلابهای مردمی در دیگر نقاط جهان اسلام و همزمان سرکوبی اعتراضات مردم کشور خود، مقامات ایران را به دورویی متهم کرد.وی که در نشست نشریه “تایمز” برای حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی از جمله زندانیان فتنه 88 شرکت کرده بود، همچنین از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته است قطعنامه ای قوی علیه آنچه “نقض حقوق بشر” در ایران خوانده، صادر کند.هیگ ادعا کرد: مخالفت دولتمردان ایران با درخواستهای مردم این کشور برای آزادیهای بیشتر و همچنین سرکوب اعتراضات مردمی باعث انزوای ایران شده است و همچنین باعث شده است تا این کشور نتواند مناسبات عادی با دیگر کشورهای جهان برقرار کند!این در حالی است که مقامات انگلیسی، در ماجرای وقوع اغتشاشات در ایران و فتنه 88، به صورت مداوم، اراذل و اوباشی را که اقدام به ضرب و شتم مردم، برهنه کردن عابران و توهین به ارزش های اسلامی و ملی می کردند “معترض” نامیدند و به حمایت ویژه سیاسی و تبلیغاتی از آنان پرداختند.
     وزیر خارجه انگلیس همچنین تابستان امسال نیز با انتشار بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد انتخابات در ایران با طرح ادعاهایی واهی تلاش کرد تا روح دوباره ای در کالبد محتضر فتنه بدمد.
    در این بیانیه به آنچه سرکوب مردم خواهان اصلاحات خوانده شده، اعتراض و اعلام شده که به عنوان یک ملت، وجدان ما به ما اجازه نمی دهد در مقابل به بند کشیده شدن مردم به دلیل دفاع از حقوق خود بر پایه قانون اساسی سکوت کنیم.وزارت خارجه انگلیس ضمن دخالت مجدد و بی شرمانه خود در امور داخلی ایران، مدعی حمایت ایران از حاکمان سوریه در مقابله با اعتراضات شده، در حالی که امروز شواهد زیادی مبنی بر حضور افراد مسلح آموزش دیده مورد حمایت غرب در سوریه وجود دارد که تلاش می کنند با کشتار مردم و نیروهای امنیتی سوریه وضعیت سیاسی- اجتماعی این کشور را به سود خود تغییر دهند، تنها به این دلیل که بشار اسد حاضر نشده دست از اتحاد با مقاومت برداشته و از این جبهه جدا شود.
         
 منبع:روزنامه رسالت، شماره 7424 به تاریخ 9/9/90

نظرات بینندگان