کد خبر: ۱۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۰

حاشيه‌هاي عزاداري شب عاشورا در بيت رهبري

سخنران مراسم، پس از سینه زنی، با کسب اجازه از رهبر انقلاب، منبر خود را با فرازی از زیارت مبارکه ناحیه مقدسه آغاز می‌کند و البته اشک‌های عزاداران و آقا از این زیارت استقبال می‌کند... السلام علی الشیب الخضیب...

** نماز که تمام می‌شود، مداح، سلامی به «مثله عصر فردا» و یارانش می‌دهد و همگان زمزمه می‌کنند" صلواتُ اللهِ علـَیکـُم و علی ارواحِکـُم وَ اجسادِکُم ..." و پس ازآن، لشکری آماده در رکاب نائب امام عصر(عج) شعار می‌دهند "این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده"، "رهبر آسمانیم، فدای تو جوانیم"، " ما ذوالفقار حیدریم، فدائیان رهبریم"، " حتی اگرکشته بشم اماما، نمی زارم تنها بشی اماما"، " رهبر اگر فرمان دهد، غسل شهادت می کنم" و اینجا است که ایمانم به کلام حضرت روح الله (ره) که فرمودند:«من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیر المؤمنین و حسین بن علی علیهم السلام می باشند ... ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.» به یقین تبدیل می‌شود.

** انگار نه انگار که 3 شب متوالی است از نقاط مختلف، به حسینیه امام (ره) می‌آیند و از ساعت‌ها قبل به عشق عزاداری امام حسین (ع) در محضر مقتدایشان انتظار می کشند؛ و چه زیبا همخوانی می‌کنند، جوانان این امت بهتر از امت رسول الله (ص)، امیر المومنین(ع)، امام حسین (ع)، برای رهبرشان "الله الله الله الله، الله اکبر، جانم فدای یک لحظه، عمر تو رهبر...". چشمانشان به درب ورودی است، که حضرت آقا همچون روزهای گذشته راس ساعت 18.5 وارد حسینه می‌شوند و به گرمی شب‌های گذشته به ابراز احساسات حضار- که عمدتا جوان هستند- پاسخ می‌دهند، بر روی صندلی خود می نشینند اما ابراز احساسات عزاداران همچنان ادامه دارد " ای پسر فاطمه، تسلیت تسلیت"...

** به رویه‌ای تبدیل شده در این شب‌های حسینیه امام (ره)، نجوای دسته جمعی عزاداران که از زبان یک نفر بیان می‌شود. امشب هم جوانی پیش از آغاز سخنرانی به نیابت از همه عاشقان حسینی با صدایی بلند برای لحظاتی با مولا و رهبر خویش تجدید میثاق می‌کند و می‌گوید " مصلحت با انتخاب رهبر است، هرچه گوید رهبرم، آماده‌ایم" و سپس، شوری را می‌گیرد که رهبر هم آن را دوست دارند و با سینه زدن، عزاداران را همراهی می‌کنند "حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست."

** سخنران مراسم، پس از سینه زنی، با کسب اجازه از رهبر انقلاب، منبر خود را با فرازی از زیارت مبارکه ناحیه مقدسه آغاز می‌کند و البته اشک‌های عزاداران و آقا از این زیارت استقبال می‌کند. حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی فرازی از زیارتی را می‌خواند که اوج جنایات یزیدیان را در سال 61 هجری به تحریر درآورده " السلام علی الشیب الخضیب، السلام علی الخد التریب، السلام علی البدن السلیب سلام بر محاسن به خون خضاب شده، سلام بر گونه به خاک آلوده، سلام بر بدن جامه به غنیمت رفته، سلام بر ..."

** او گرچه در این سال ها برای مشهدی‌ها و حتی سایر مردم به واسطه خطبه‌های شورانگیزش در نمازجمعه آشنا است اما اهالی علم هم با او چندان بیگانه نیستند، آنجا که سالیانی به عنوان استاد در رشته‌های علوم انسانی و سیاسی تدریس و تحقیق کرده و امشب نیز به عنوان سخنران مراسم، علم و دین را به هم پیوند می‌دهد و به تفسیر حدیثی کاربردی از امام حسین (ع) با عنوان «منافسه فی السلطان» که به معنی عنصر رقابت در کسب قدرت، زیادخواهی و توسعه سود کلان اقتصادی است، می‌پردازد.

وی سپس ضمن نقد و بررسی مفهوم پولتیک و سیاست در جامعه سکولار و ولایی، به چرایی و علل پیدایش فتنه‌ها و نیز دگرگونی افراد و نهایتاً مقابله با ولی خدا از صدر اسلام تاکنون می‌پردازد و می‌گوید "خاستگاه جریانات فتنه‌ساز از گذشته تا زمان حال، که 33 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، تنها قدرت یابی بوده است". حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در ادامه به نکته‌ای پرمغز و استعاره‌ای دقیق، اشاره می‌کند که البته تکبیر عزاداران در پایان این مطلب، بیانگر ادا شدن حق مطلب است. او می‌گوید " اگر بخواهیم در کنار مسئولیتمان، جریان سازی کنیم تا قدرت نهادینه شود این مصداق منافسه‌فی‌السلطان و با تبار حسینی ناسازگار است".

"مگر رهبر بارها نفرمودند که علل فتنه 88 را بررسی کنید. آیا در مقام تحلیل این حوادث نمی‌توان گفت که مجریان این فتنه جریاناتی بودند که از کنار برخی دولت‌ها برخواسته بودند، این تجربه ماست... امروز مردم هوشیار و تربیت شده دست امام و رهبر حکیم به خوبی می‌دانند رقابت در قدرت و زیادخواهی در توسعه و رفاه بزرگترین مشکلی است که با فرهنگ ولایی سازگار نیست. اگر قرار باشد در جامعه ولایی ما این جریان وارد شود، باید «مارک حسینی» را از خود حذف و «مارک ابن زیادی» را به خود بزند".

** سخنران مراسم در آخر سخنان خود می‌گوید که رهبر انقلاب تاکید دارند در چنین شب‌هایی روضه همراه با مقتل خوانده شود و سپس با فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه که با آن، سخنان خود را آغاز کرده بود به سخنانش پایان می‌دهد و حضار را آماده روضه و سینه‌زنی حاج سعید حدادیان می‌کند. حاج سعید هم بحر تاویلی از واقعه عاشورا و سرزمین کربلا می‌خواند و می‌گوید" این بار، فتنه تازه‌تر و موذیانه‌تر بود، خون‌خواهی خلیفه سوم بهانه بود. گمراهی و تزلزل این عام و خاص‌ها، از حیله معاویه، عمر و عاص‌ها ...". حاج سعید اشعار را ادامه می‌دهد و با نگاهی به رهبر انقلاب، از ایشان کسب اجازه می‌کند و کم کم به روضه قتلگاه می‌رسد " او می‌دوید و من می‌دویدم، او سوی مقتل، من سوی قاتل، او می‌نشست و من می نشستم، ...

** حاج سعید، همچون شب اول در حین روضه‌خوانی و گریه‌ها و ناله‌های عزاداران، دعا می‌کند که "ای خدا! الان که در خیمه عزاداری رهبرمان هستیم، ما را با ایشان به کربلا ببر" و این گونه است که شب عاشورایی 90 با آمین عزاداران امام در محضر نائب الامام خاتمه می‌یابد.

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان