کد خبر: ۱۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

خبر تلخ بود

پس از اینکه جریان فتنه در روز قدس و ۱۳ آبان سال ۸۸ بر شعار \"مرگ بر اسرائیل\" و \"مرگ بر آمریکا\" ضربدر کشید و اقدام به سردادن شعارهای انحرافی کرد، پیش بینی ها حاکی از آن بود که برنامه های بعدی این جریان از جمله در روز ۱۶ آذر از پیش شکست خورده است.

به گزارش شیرازه به نقل از  جهان نیوز- اما با وجود ریزش آشکار فتنه گران، تمام برنامه‌ریزی‌های این جریان به مراسم سالانه روز دانشجو معطوف شد. جریان فتنه امیدوار بود تا با برپایی مراسم‌هایی گسترده در دانشگاه‌ها، از ریزش خود جلوگیری کند. 

تلاش ها برای ملتهب کردن فضای دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه تهران با وجود تبلیغات گسترده رسانه های ضدانقلاب و غربی، سازماندهی گسترده فتنه گران و صدور بیانیه‌های مختلف از جانب حامیان این جریان، با حضور گسترده نزدیک به ۴ هزار نفر از دانشجویان در دانشگاه تهران و برگزاری برنامه سالیانه روز دانشجو، ناکام ماند. 

مجله دانشجویی "مطالبه" در این خصوص نوشت: میرحسین موسوی روز قبل از ۱۶ آذر با صدور بیانیه‌ای سعی کرده بود تا از برنامه‌های دانشجویی این روز بهره‌برداری سیاسی کند. ساعت ۱۱ صبح روز ۱۶ آذر حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران با حضور در صحن اصلی دانشگاه، در فاصله دانشکده حقوق و دانشکده فنی با در دست داشتن پرچم سبز "جانم فداي رهبر" و با سر دادن شعار «مرگ بر منافق» برنامه روز دانشجو را آغاز کردند. این در حالی بود که فتنه گران که تعداد آنها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می‌رسید نیز با حضور در مقابل دانشکده فنی در مقابل این شعارها با سر دادن شعار «یا حسین میرحسین» و «مرگ بر دیکتاتور» به شعار "مرگ بر منافق" واکنش نشان دادند. در همین حال و با گذشت زمان تعداد تجمع‌کنندگان هر دو طرف افزایش یافت به نحوی که در مقابل دانشجویان جنجال ساز که تعداد آنها به نزدیک ۸۰۰ نفر رسیده بود قصد داشتند با حضور در مقابل دانشکده فنی مانع برگزاری سخنرانی رحیم پورازغدی و صفار هرندی در تالار شهید چمران این دانشکده به مناسبت روز دانشجو شوند. 

دانشجویان حاضر در صحن دانشگاه که تعداد آنها نیز به ۳ هزار نفر رسیده بود، با حرکت به سمت این دانشکده، وارد دانشکده فنی شده و با حضور در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران، یاد سه شهید استکبارستیزی این دانشکده را گرامی داشتند. در این مراسم که حدود ساعت ۱۴ خاتمه یافت، رحیم پورازغدی و صفار هرندی سخنرانی کردند. پس از این سخنرانی نیز دانشجویان‌که اکنون بالغ بر ۴ هزار نفر بودند، در صحن دانشگاه تهران اقدام به راهپیمایی و برگزاری تظاهرات کردند.
آنان شعار می‌دادند: «یا حسین، کربلا»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «منافق حیا کن دانشگاه را رها کن»، «انگلیس حیا کن دانشگاه را رها کن»، «انگلیس حیا کن کروبی را رها کن»، «آزادی اندیشه با بادکنک (سبز) نمی‌شه». 

در این راهپیمایی، پوستری که در آن عکس‌های اوباما، بنی صدر، مریم رجوی، مسعود رجوی، پرز، شیرین عبادی و ربع‌پهلوی، در کنار هم چیده شده بود، با شعار مرگ بر منافق دانشجویان به آتش کشیده شد. آنان پس از اجرای این برنامه یک صدا فریاد زدند، «موسوی، کروبی، این آخرین پیام است؛ دانشجوی مسلمان آماده قیام است» در مقابل نیز دانشجویان طیف‌های مختلف از طیف علامه، مارکسیست‌ها، لیبرال‌ها، جریانات دموکراسی خواه و جریانات قومی، اقدام به تجمع و سر دادن شعار در دانشگاه تهران کردند. در میان این دانشجویان، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های علامه، امیرکبیر و شریف نیز دیده می‌شدند.

تداوم زنجیره ناکامي
در همین حال، اقدام طرفداران سران فتنه برای ایجاد تنش در دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و شهید بهشتی نیز به دلیل بی‌توجهی دانشجویان این دانشگاه‌ها توفیق چندانی نداشت چنان‌که جنجال سازان به دلیل عدم همراهی دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی، با شعار «دانشجوی باغیرت حمایت حمایت» از دانشجویان دیگر درخواست کردند تا به آنها بپیوندند.
در دانشگاه علم و صنعت نیز ۷۰۰ نفر از دانشجویان با حضور در مقابل سردر دانشگاه با اقامه نماز وحدت، برنامه روز دانشجو را برگزار کردند. این در حالی بود که نزدیک به ۵۰۰ نفر از دانشجویان جنجال ساز با حرکت از سمت خوابگاه به سمت سردر دانشگاه و سردادن شعار، روز دانشجو را گرامی داشتند. حامیان فتنه که با تعداد زیاد دانشجویان نمازگزار روبه‌رو شده بودند با حرکت به سمت نرده‌های دیوارهای دانشگاه و کشیدن سکه و کلید به نرده‌های دیوار دانشگاه، سر و صدای زیادی را ایجاد کردند.

دانشگاه شريف؛ کم سر و صدا
در دانشگاه شریف نیز بسیج دانشجویی این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو اقدام به برگزاری راهپیمایی در صحن دانشگاه با حضور ۲۰۰ نفر از دانشجویان كرد. در مقابل نیز ۲۰۰ نفر از دانشجویان طرفدار موسوی با حضور در سردر دانشگاه شریف اقدام به سردادن شعار كردند. برنامه دانشگاه شریف نیز بدون هرگونه درگیری پایان یافت.

حضور عوامل هتاک در دانشگاه امیرکبیر 

در دانشگاه امیرکبیر نیز در حالی که نمایشگاه عکسی به مناسبت ۱۶ آذر برپا شده بود، نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانشجویان با راهپیمایی در صحن دانشگاه از سمت در حافظ تا ساختمان ابوریحان این دانشگاه شعارهای استکبار ستیزانه و مرگ بر منافق سر دادند. این در حالی بود که در سوی مقابل نیز با برپایی تریبون آزادی در مقابل دانشکده پلیمر این دانشگاه اقدام به سر دادن شعار و هتاکی كردند. این تعداد سپس به سمت در خیابان ولیعصر حرکت کردند. حضور تعداد زیادی از عناصر افراطی و تندرو همچون مجید توکلی از عوامل تهیه نشریات موهن در هدایت این حرکات مشهود بود.
اما خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران نيز ساعات ناآرامی را پشت سر گذاشت و جماعتی حدود ۵۰۰ نفر با حضور در خیابان دانشگاه به آتش زدن سطل‌های آشغال مشغول شدند و شعارهای توهین‌آمیز سردادند.

هتک حرمت امام 

شب ۱۶ آذر اخبار صداوسیما تصاویري از هتک حرمت به عکس‌های امام را منتشر کرد، این هتک حرمت که پیش تر در رسانه‌های خارجی منتشر شده بود، موجی از خشم و نفرت مردم ایران و گروه‌ها و تشکل‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی را به دنبال داشت.

واکنش مهدی کروبی، حمید انصاری و میرحسین موسوی

کروبی اولین چهره‏ای بود که به میدان آمد تا ماجرا را از اساس سناریوسازی لقب دهد. او طی نامه ای در ۱۷ آذرماه خطاب به عزت الله ضرغامی نوشت:«تلاش‏های شخص جناب عالی در سازمان متبوع خود احترام می‏گذارم اما متاسفانه برخی از مجموعه‏های خبری این سازمان اقدام به تفرقه پراکنی و توهین مسلم و مبرّز به بنیان‏گذار انقلاب اسلامی ایران و خدمت‏گذاران سی ساله آن کرده و می‏کنند. آخرین نمونه تاسف بار آن انتشار فیلم‏هایی از وقایع ۱۶ آذر بود. در برنامه خبری ۲۰:۳۰ قلب واقعیت شد و برای اولین بار تصاویری از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که حاکی از پاره شدن پوسترهای امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران که مورد احترام مردم است، بود.»

کروبی در ادامه به ضرغامی هشدار داد:«از شخص جناب عالی درایت بیشتری انتظار می‏رود. آیا می‏دانید به دست خود تبر به تنه چه درختی می‏زنید؟ صدا و سیما باید مظهر نماد ملی و وحدت اسلامی باشد و از ورود به تنازعات سیاسی بپرهیزد اما متاسفانه مجموعه‏ای در این سازمان شکل گرفته است که بر این اعتقاد است با هزینه کردن نام و اعتبار امام، سرکوب مردم را توجیه نماید. لذا انتظار می‏رود ریاست این سازمان با ذکاوت بیشتری مانع از تکرار این نوع برنامه‏ها شود.»

پس داستان‏سرایی‏های او نوبت به حمید انصاری قام مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) رسید تا طی نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما از "حرمت شکنی بی‌سابقه صدا و سیما نسبت به امام راحل در تصاویر پخش شده" برنامه‏های خبری روز ۱۶ آذر ابراز تاسف شدید کند!

در نامه او آمده بود:«بر فرض آنکه آنچه که در تصاویر تنظیم شده و نامرتبط نشان داده شده است در گوشه‌ای از تجمعات آن روز توسط فردی مجهول و مغرض انجام یافته باشد، توسعه آن به گونه‌ای که گویی جو غالب چنان بوده است دروغ بیّن و مسلّم می‌باشد.»

انصاری در ادامه تصریح کرد: «حرمت شکنی بی‌سابقه صدا و سیما در تنظیم تصاویر پخش شده جداً باعث تاسف، تعجب و اعتراض جدی دوستداران امام راحل است. تنها کافی است تصور کنید که این عکس در یکی از روزنامه‌ها یا نشریه‌های دیگر منتشر شده بود. آیا نمی‌توان عکس‌العمل علاقمندان به اصول انقلاب را ترسیم کرد. نکته حائز اهمیت آن است که هیچ‌ یک از شبکه‌های خارجی و رسانه‌های دیداری و نوشتاری- علی ما نقل- چنین مطلبی را انعکاس نداده‌اند و این اشتباه تنها مخصوص صدا و سیمای جمهوری اسلامی است!» 

میر حسین موسوی نیز در گفت‏و‏گو با روزنامه جمهوری اسلامی که آن روزها وکیل مدافع مشترک هاشمی و میرحسین تلقی می‏شد، بدون آنکه صریحا این واقعه را محکوم کند، گفت:«حضرت امام خمینی احیاگر دین در قرن حاضر و بیدارگر بزرگ ملت‏ها برای مبارزه با مستکبران است. ایشان به گردن همه ملت‏ها به ویژه ملت‏های مسلمان و مردم ایران حق بزرگی دارند و قطعا هیچ انسان منصف و مومنی به خود اجازه نمی‏دهد چنین اهانتی به عکس ایشان بکند.»

وی افزود:«اطلاعات دقیقی درباره اینکه اصولا چنین کاری صورت گرفته باشد ندارم کما اینکه درباره عاملان این اقدام ساختارشکنانه نیز اطلاعات روشنی نداریم ولی به هرحال اگر چنین کاری صورت گرفته باشد این یک اقدام مشکوک است و پخش آن صحنه ضدانقلابی از سیمای جمهوری اسلامی نیز اقدام نادرستی بود.»

یوسف صانعی نیز در این باره واکنش نشان داد و اظهار کرد:«برخی‌ها وقتی به بن بست می‏رسند حتی از امام هم نمی‏گذرند واز امام سرمایه‌گذاری می‌کنند، انسان‌های ظالم عکس امام را آتش می‌زنند بعد می‌گویند کار دانشجویان بوده است در حالیکه دانشجویان فدایی امام هستند و همه چیزشان را از امام دارند و اگر اعتراض می‏كنند به خاطر سخن ایشان مبنی بر اینكه میزان رای ملت است، می‌باشد.» 

اتمام حجت رهبری با فتنه گران 

چند روز بعد و با گسترش راهپیمایی‌ها و موج اعتراضات به اهانت به تصاویر امام راحل، رهبر انقلاب میزبان مبلغان ماه محرم شدند تا از تبلیغ و لزوم آگاه‏سازی مردم درخصوص فتنه سخن به میان آورند. ایشان با اشاره به مسائل اتفاق افتاده تصریح کردند:«شما ملاحظه كنید یك عده‌اى قانون‌شكنى كردند، ایجاد اغتشاش كردند، مردم را به ایستادگى در مقابل نظام تا آنجائى كه می‌توانستند، تشویق كردند - حالا تیغشان نبرید؛ آن كارى كه می‌خواستند نشد، او بحث دیگرى است؛ آنها تلاش خودشان را كردند - زبان دشمنان انقلاب را و دشمنان اسلام را دراز كردند، جرأت به آنها دادند؛ كارى كردند كه دشمنان امام - آن كسانى كه بغض امام را در دل داشتند - جرأت پیدا كنند بیایند توى دانشگاه، به عكس امام اهانت بكنند.»

سخن به اینجا که رسید، جمعیت به یکباره خروشید:«روح منى خمینى - بت شكنى خمینى.» و کمی بعد رهبر انقلاب ادامه سخن را در میان بغض حاضرین پی گرفتند:«كارى كردند كه دشمنِ مأیوس و نومید، جان بگیرد، تشویق بشود بیاید در مقابل چشم انبوه دانشجویانى كه مطمئناً اینها علاقه‌مند به امامند، علاقه‌مند به انقلابند، عاشق كار براى كشور و میهنشان و جمهورى اسلامى هستند، یك چنین اهانتى، یك چنین كار بزرگى انجام بدهند. آن قانون‌شكنى‌شان، آن اغتشاش‌جوئى‌شان - تشویقشان به اغتشاش و كشاندن مردم به عرصه‌ اغتشاشگرى - این هم نتایجش. این خطاها اتفاق مى‌افتد، عمل خلاف انجام می‌گیرد، كار غلط انجام می‌گیرد، بعد براى اینكه این كار غلط، غلط بودنش پنهان بشود، اطراف او فلسفه درست می‌شود! فلسفه می‌بافند؛ استدلال برایش درست می‌كنند!»

مقام معظم رهبری ادامه دادند:«آن كسى كه براى انقلاب، براى امام، براى اسلام كار می‌كند، به مجردى كه ببیند حرف او، حركت او موجب شده است كه یك جهتگیرى‌اى علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می‌شود. چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتى شنفتند كه از اصلى‌ترین شعار جمهورى اسلامى – "استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى" - اسلامش حذف می‌شود، باید به خود بیایند؛ باید بفهمند كه دارند راه را غلط می‌روند، اشتباه می‌كنند؛ باید تبرى كنند. وقتى مى‌بینند در روز قدس كه براى دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است، به نفع رژیم غاصب صهیونیست و علیه فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه بشوند، باید خودشان را بكشند كنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم. وقتى مى‌بینند سران ظلم و استكبار عالم از اینها حمایت می‌كنند، رؤساى آمریكا و فرانسه و انگلیس و اینهائى كه مظهر ظلمند - هم در زمان كنونى، هم در دوره‌ تاریخىِ صد سال و دویست ساله‌ تا حالا - دارند از اینها حمایت می‌كنند، باید بفهمند یك جاى كارشان عیب دارد؛ باید متنبه بشوند. وقتى مى‌بینند همه‌ آدم‏هاى فاسد، سلطنت‌طلب، از اینها حمایت می‌كند، توده‌اى از اینها حمایت می‌كند، رقاص و مطرب فرارى از كشور از اینها حمایت می‌كند، باید متنبه بشوند، باید چشمشان باز بشود، باید بفهمند؛ بفهمند كه كارشان یك عیبى دارد؛ بلافاصله برگردند بگویند نه، ما نمی‌خواهیم حمایت شما را. چرا رودربایستى می‌كنند؟ آیا می‌شود با بهانه‌ عقلانیت، این حقایق روشن را ندیده گرفت، كه ما عقلانیت به خرج می‌دهیم!»

بعضى از این آقایان یك سیلى براى انقلاب نخوردند

ایشان افزودند:«این عقلانیت است كه دشمنان این ملت و دشمنان این كشور و دشمنان اسلام و دشمنان انقلاب، شما را از خود بدانند و براى شما كف و سوت بزنند، شما هم همین طور خوشتان بیاید، دل خوش كنید؛ این عقلانیت است؟! این نقطه‌ مقابل عقل است. عقل این است كه به مجردى كه دیدید برخلاف آن مبانى‌اى كه شما ادعایش را می‌كنید، چیزى ظاهر شد، فوراً خودتان را بكشید كنار، بگوئید نه نه نه، ما نیستیم؛ به مجردى كه دیدید به عكس امام اهانت شد، به جاى اینكه اصل قضیه را انكار كنید، كار را محكوم كنید؛ بالاتر از محكوم كردنِ كار، حقیقت كار را بفهمید، عمق كار را بفهمید؛ بفهمید كه دشمن چه جورى دارد برنامه‌ریزى می‌كند، چه می‌خواهد، دنبال چیست؛ این را باید این آقایان بفهمند. من تعجب می‌كنم! كسانى كه اسم و رسم خودشان را از انقلاب دارند - بعضى از این آقایان یك سیلى براى انقلاب نخوردند در دوران اختناق و طاغوت - و به بركت انقلاب اسم و رسمى پیدا كردند و همه چیزشان از انقلاب است، مى‌بینید كه دشمنان انقلاب چطور بُراق شدند، آماده شدند، صف كشیدند، خوشحالند، می‌خندند؛ اینها را كه مى‌بینید؟ به خود بیائید، متوجه بشوید.»

شما برادران سابق ما هستید!

آن روزها هنوز بنای نظام بر مدارا و توصیه به بازگشت بود و رهبر انقلاب با وجود همه جسارت‏ها با بیانی پدرانه فرمودند:«شما برادران سابق ما هستید. اینها كسانى هستند كه بعضى از اینها، یك وقتى به خاطر طرفدارى از امام مورد اهانت هم قرار می‌گرفتند. حالا ببینند كه كسانى كه به نام اینها شعار می‌دهند، عكس اینها را روى دستشان می‌گیرند، اسم اینها را با تجلیل مى‌آورند، درست نقطه‌ مقابل، علیه امام و علیه انقلاب و علیه اسلام شعار میدهند و روزه‌خورى علنى در روز قدس، در ماه رمضان، می‏كنند؛ اینها را مى‌بینید، خب، بكشید كنار. انتخابات تمام شد. انتخاباتى بود، عمومى هم بود، درست هم بود، اشكالى هم نتوانستند بر انتخابات بگیرند و ثابت كنند؛ حالا هى ادعا كردند، فرصت هم داده شد؛ گفتیم بیائید، نشان بدهید، ثابت كنید؛ نتوانستند، نیامدند؛ تمام شد. پابندى به قانون اقتضاء میكند كه انسان ولو این رئیس جمهورى را كه انتخاب شده است قبول هم نداشته باشد، وقتى براى قانون احترام قائل بود، بایستى در مقابل قانون، خضوع كند.» 

ایشان ادامه دادند:«من هیچ اعتقادى ندارم به دفع؛ من گفتم در نماز جمعه؛ اعتقاد من به جذب حداكثرى و دفع حداقلى است؛ اما بعضى كأنه خودشان اصرار دارند بر اینكه از نظام فاصله بگیرند. یك اختلاف درون خانوادگى را، درون نظام را - كه مبارزات انتخاباتى بود - یك عده‌اى تبدیل كردند به مبارزه‌ى با نظام - البته اینها اقلیتند، كوچكند؛ در مقابل عظمت ملت ایران صفرند، لكن به نام اینها شعار می‌دهند، اینها هم دل خوش میكنند به این - این باید مایه‌ى عبرت باشد. تبلیغ باید بتواند این حقایق را براى مردم و براى خود آنها روشن بكند كه بفهمند دارند خطا میكنند و اشتباه می‌كنند.»

هتک حرمتی که در روز ۱۶ آذر ۸۸ قلب ملت ایران را به درد آورد وقتی با جسارت به خیمه ابا عبدالله(ع) و هتاکی به روز مقدس عاشورا همراه شد، صبر ملت را لبریز کرد و شد آنچه شد. ده ها میلیون ایرانی مسلمان حماسه ۹ دی را خلق کردند و دنیا را انگشت به دهان گذاشتند. کمر فتنه ۸۸ همانجا بود که شکست و با صورت به خاک افتاد.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان