کد خبر: ۱۹۱۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰

رونمائی از هواپیمای جاسوسی غنیمت گرفته شده

 تصاویر هواپیمای پیشرفته و جاسوسی بدون سرنشین امریکایی که پس از تجاوز به خاک ایران به دست نیروهای مسلح به زمین نشانده شده است، در شبکه اول سیما پخش شد.
 تصاویر هواپیمای پیشرفته و جاسوسی بدون سرنشین امریکایی که پس از تجاوز به خاک ایران به دست نیروهای مسلح به زمین نشانده شده است، در شبکه اول سیما پخش شد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، پهپاد جاسوسی آمریکا که توسط نیروهای مسلح کشورمان هدایت و به زمین نشانده شده بود در بخش خبری ساعت 19 شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد.



سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده اعلام کرد: اخیرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت های دقیق الکترونیکی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود این هواپیما به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمین گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.

طول دو بال این هواپیما حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع آن یک متر و 84 سانتی متر است و دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری  و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فناوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته ای  است که امریکا مورد استفاده قرار می دهد.
 
سردار حاجی زاده با بیان این که فناوری به کار رفته در این هواپیما قبلا در هواپیماهای B2 و  F35 نیز استفاده شده است، افزود: هدایت این هواپیما توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: کارشناسان و متخصصان نظامی به خوبی واقفند که این هواپیما چه اطلاعات تکنولوژیکی ذی قیمتی با خود دارد.






شوك بعد از انتشار تصاوير هواپيماي آمريكايي

در این میان روزنامه صهیونیستی در واکنش به انتشار تصاویر هواپیمای به غنیمت گرفته شده آمریکایی توسط ایران نوشت که کارشناسان آمریکایی مدعی بودند لاشه هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا قطعه قطعه شده است.

یک روز پس از آنکه مقامات آمریکایی از نگرانی خود درباره دستیابی ایران به اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک برنامه نظامی محرمانه خبر داده بودند، ایران روز پنجشنبه تصاویر هواپیمای جاسوسی سرنگون شده آمریکایی  را منتشر کرد.
 
هاآرتص به نقل از خبرگزاری فارس نوشت که هواپیمای RQ-170 که با نام "سنتینل"  شناخته می شود مجهز به تجهیزات شناسایی فوق پیشرفته، جمع آوری اطلاعات، سامانه الکترونیکی ارتباطی و سامانه های راداری بوده است.
 
بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیستی، هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته RQ-170 چندین سال است که در جنگ افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد و مقامات آمریکایی تایید کردند که کنترل این هواپیما را زمانی که در مرزهای غربی افغانستان در حال پرواز بوده است را از دست داده اند.
 
پیشتر برخی کارشناسان آمریکایی اعلام کرده بودند که حتی اگر ایران به این هواپیمای سرنگون شده دست یابد، بهره برداری کمی از آن خواهد کرد چون احتمالا این هواپیما از ارتفاع بالایی سرنگون شده است و لاشه آن قطعه قطعه شده است.

نشان دادن تصاویر هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که به تصرف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آمده است با واکنش های بین المللی مواجه شده است .

به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، نشریه استرالیایی« سیدنی مورنینگ هرالد» ، نوشته است که  دو دقیقه پس از نشان دادن این تصاویر مقامات آمریکایی بررسی های خود را در این باره آغاز کردند .

«جان کربی »، سخنگوی پنتاگون در این باره گفته است که کارشناسان مشغول بررسی تصاویر پخش شده از تلویزیون ایران هستند . وی همچنین اضافه کرده است که نمی خواهد درباره ماموریت و قابلیت های این هواپیمای بدون سرنشین صحبتی بکند .

این نشریه استرالیایی همچنین این عبارت حضرت امام که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند را که بر روی بدنه سکوی نگهداری هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نوشته شده بود را مورد توجه قرار داده است .

«نیویورک تایمز » هم در این باره نوشته است که ایران اولین مدرک خود در باره تصرف هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در یک نمایش تلویزیونی به همه نشان داده است . این نشریه هم به وجود تصویر امام خمینی و عبارت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اشاره کرده و نوشته است که این هواپیما با خسارات کمی در اختیار ایران در آمده است .

«بی بی سی» انگلیسی هم ضمن پوشش خبر نمایش هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی ، به نقل از نشریه نیویورک تایمز در روز پنج شنبه نوشته که این ماموریت این هواپیما تصویر برداری از سایت های هسته ای ایران بوده است . خبرنگار این شیکه تلویزیونی همچنین گفته است که این یک شکست اطلاعاتی برای آمریکا بوده است .

شبکه خبری «سی ان ان آمریکا»  نیز به نقل از کارشناسان هوایی گفته است که برای آنان هواپیمای نشان داده شده یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بوده است ، در همین حال وی اضافه کرده که آنان انتظار داشتند لاشه های این هواپیما را ببینند ، اما ایران با نشان دادن این هواپیما با اندک خسارتی خواستار شکستن غرور آمریکایی ها شده است .

«جو کرینچیونه » ، عضو شورای روابط خارجی آمریکا نیز به «سی بی اس نیوز » گفته است که این هواپیما یکی از پیچیده ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بوده است که دستیابی ایران ، چین و روسیه به سیستم این هواپیما امنیت ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اسي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰
15
مرحبا به غيريت ايراني ايول
سهیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰
56
دست مریزاد برادرا، ایرانی همیشه به لطف سایه حق ایرانیتشو ثابت می کنه
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰
2
[خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست]با افتخار مي گويم من ايرانيم