کد خبر: ۱۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰

دومین مرحله پذیرش دانشجوی دكتری سال 90

ثبت نام از متقاضیان مرحله افزایش ظرفیت آزمون نیمه متمركز دكتری سال 1390 از فردا(یكشنبه) آغاز می شود.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تمام داوطلبانی كه در آزمون دكتری سال 90 حاضر در جلسه آزمون بوده و در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرار نگرفته اند، حق انتخاب كد رشته محل های مرحله افزایش ظرفیت را دارند و داوطلبانی‌ كه‌ اسامی‌ آنان‌ به‌ عنوان‌ پذیرفته‌ شده‌ نهایی‌ در یكی‌ از كد رشته‌ محل های‌ تحصیلی‌ اعلام‌ شده ‌است،‌ نمی توانند در این مرحله انتخاب رشته كنند.

\'ابراهیم خدایی\' افزود: ثبت نام متقاضیان مرحله افزایش ظرفیت آزمون دكتری سال 90 تا 23 آذر ماه ادامه دارد و داوطلبان باید پس از مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org ابتدا مبلغ 28 هزار ریال از طریق سامانه پرداخت اینترنتی بپردازند و سپس نسبت به انتخاب رشته خود اقدام كنند.

به گفته وی، هر داوطلب در مرحله افزایش ظرفیت فقط می تواند در همان رشته ای كه در آزمون دكتری امسال شركت كرده است انتخاب رشته كند و در آن‌ دسته‌ از كد رشته‌ های‌ امتحانی‌ كه‌ ظرفیت‌ اعلام‌ شده‌ بیش‌ از یك‌ محل‌ تحصیل‌ باشد، داوطلبان‌ درصورت‌ تمایل ‌می‌‌توانند حداكثر تا پنج كد رشته محل به ترتیب‌ اولویت، انتخاب‌ ‌داشته باشند.

خدایی ظرفیت پذیرش دانشجو در مرحله افزایش ظرفیت آزمون نیمه متمركز دكتری سال 1390 را نزدیك به سه هزار نفر اعلام كرد و گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دكتری در اغلب رشته هایی كه آزمون دكتری امسال در آنها برگزار شده، صورت می گیرد و فهرست این رشته ها بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش قابل مشاهده است.

وی درمورد سهمیه مربیان دانشگاه ها در آزمون دكتری نیز توضیح داد: مربیان رسمی (آزمایشی و قطعی) و پیمانی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مربیان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وپژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، غیردولتی غیرانتفاعی و آزاد اسلامی درصورتیكه مراتب عضویت آنها در هیات علمی توسط هیات مركزی و یا هیات ممیزه منصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده باشد، با حداقل سه سال سابقه كار به عنوان هیات علمی می‌توانند از سهمیه مربوط در دوره‌های دكتری داخل بهره‌مند شوند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش تاكید كرد: مربیان پیمانی حداقل با سه سال سابقه كار پیمانی تا اسفند سال 1389 مجاز به استفاده از این سهمیه هستند و طرح خدمت سربازی نیز جزو سنوات سابقه كار پیمانی محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: گزینش‌ نهایی‌ در هریك‌ از كد رشته‌ های تحصیلی‌ اعلام شده در مرحله افزایش ظرفیت دكتری، مطابق‌ شرایط و ضوابط مندرج‌ در اطلاعیه های قبلی آزمون‌ دكتری تخصصی سال 1390 انجام‌ خواهد شد.

قائم مقام سازمان سنجش، زمان اعلام اسامی معرفی شدگان مرحله افزایش ظرفیت آزمون دكتری سال 90 را تا 15 دی ماه ذكر كرد و گفت: پس از اعلام اسامی در این مرحله كه به صورت چندبرابر ظرفیت انجام می گیرد، دانشگاه ها با انجام مصاحبه و دیگر مراحل گزینش، نسبت به انتخاب افراد نهایی اقدام می كنند.

وی با بیان آنكه نیمسال پذیرش دانشجو در هریك از كدرشته محل های مرحله افزایش ظرفیت دكتری، بسته به امكانات و نظر دانشگاه یا موسسه محل قبولی، در نخستین ترم تحصیلی ممكن خواهد بود، ابراز امیدواری كرد پذیرفته شدگان در مرحله افزایش ظرفیت بتوانند از ترم بهمن ماه به عنوان دانشجوی دكتری مشغول به تحصیل شوند.

نخستین آزمون نیمه متمركز دكتری 25 فروردین سال 1390 با شركت بیش از 131 هزار داوطلب برگزار شد كه پس از اعلام نتایج نهایی، حدود چهار هزار و 600 نفر در مرحله نخست به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كشور راه یافتند و از ترم مهر ماه مشغول به تحصیل شدند.

بدنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دكتری، دانشگاه ها ظرفیت های جدید خود را اعلام كردند كه ثبت نام متقاضیان این مرحله از فردا(یكشنبه) آغاز خواهد شد.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان