کد خبر: ۱۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

شكار \'خفاش سیا\' نمایش قدرت نظامی ایران

وین- محافل خبری سوییس شكار \'خفاش سیا\' یا همان هواپیمای جاسوسی آمریكا بر فراز آسمان ایران را نشانه قدرت نظامی ایران دانستند.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا،مطبوعات سوییس نوشتند این هواپیما كه از سوی سازمان سیای آمریكا ماموریت جاسوسی درخصوص برنامه هسته ایران را داشته توسط نیروهای مسلح ایران شكار شده كه این امر نشانگر موفقیت نظامی و قدرت شناسائی نظامی ایران است.

روزنامه \'نویه زوریخر تسایتونگ\' در این زمینه نوشت: هواپیمای پیچیده آر كیو 170( SENTINEL RQ-170 ) كه مانند یك \'خفاش\' طراحی شده ، در كارخانه های لاكهید - مارتین در كالیفرنیا ساخته شده است.

این روزنامه سوییسی افزود: هواپیمای آر كیو 170 جزء یك پایگاه هوائی نیروی هوائی آمریكا در افغانستان بود كه از یك نوع دیگر آن در كشتن اسامه بن لادن و همچنین سران طالبان مورد استفاده قرار گرفته است.

این روزنامه با اشاره به سردرگمی سازمان سیا و پنتاگون در قبال این رخداد خاطرنشان كرده است كه آنها به همین دلیل هیچ موضع رسمی اعلام نمی كنند.

\'نویه زوریخر تسایتونگ\' نوشت: واقعیت آن است كه ایران اینك این هواپیمای بسیار پیچیده را در اختیار دارد و این امر آمریكا را بسیار وحشت زده كرده است.

این روزنامه سوییسی خاطرنشان كرد كه روسیه و چین علاقه شدیدی دارند كه به سیستم های پیچیده این هواپیما دست یابند.

\'نویه زوریخر تسایتونگ\' یادآور شد: چین امسال یك نوع جنگنده هوائی كه رادار نمی تواند رد آنرا پیدا كند به نمایش گذاشت كه دقیقا مانند هواپیمای نیروی هوائی آمریكا بود كه در سال 1999 در جنگ علیه صربستان بر فراز این كشور سقوط كرد.

روزنامه \'باسلر سیتونگ\' نیز در این خصوص به نقل از متخصصان امور امنیتی نوشت كه با شكار یك هواپیمای جاسوسی آمریكا توسط ایران اكنون فناوری كلیدی و پیچیده هواپیمای سری آمریكا در دست ایرانی ها است و واشنگتن از این بابت احساس خطر می كند.

این روزنامه افزود: ایران می تواند وسایلی كه در این هواپیما سالم مانده اند را ارزیابی كند و ظرفیت سیستم ضد جاسوسی خود را ارتقا دهد؛ بطور مثال می تواند متوجه شود كه این هواپیما از چه فركانسی و در چه ارتفاعی هدایت می شود.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه دو روز پیش چگونگی كنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریكا بدست نیروهای مسلح ایران را تشریح كرد.

وی گفت: اخیرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت‌های دقیق الكترونیكی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز كشورمان را دارد كه پس از ورود این هواپیما به فضای شرق كشور، این هواپیما در كمین گاه الكترونیكی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت به زمین نشانده شد.

طول دو بال این هواپیما حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع آن یك متر و 84 سانتی متر است و دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الكترونیكی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت:این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فناوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است كه امریكا مورد استفاده قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با احضار سفیر سوییس در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یك فروند هواپیمای جاسوسی امریكا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت امریكا در این زمینه را خواستار شد.

در یادداشت اعتراض دولت ایران كه عصر پنجشنبه به سفیر سوییس، حافظ منافع امریكا در ایران تسلیم شد، با اشاره به افزایش اقدامات تحریك آمیز و مخفیانه امریكا علیه ایران، از جمله تجاوز یك فروند هواپیمای جاسوسی آر كیو 170 به عمق حریم هوایی ایران آمده است این اقدام دولت آمریكا نقض تمام قوانین و مقررات شناخته شده بین المللی و اقدام علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و طبعاً همه مسئولیت آن بر عهده دولت آمریكاست.

در این یادداشت تصریح شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با اعلام شدیدترین اعتراضات خود عواقب تكرار چنین رفتارهایی را متوجه دولت آمریكا دانسته و حـــق پی گیری شایسته موضوع را برای خود محفوظ می داند.

جمهوری اسلامی ایران در همین راستا سفیر افغانستان در تهران را نیز به وزارت امور خارجه فراخواند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان