کد خبر: ۱۹۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۰

پنج حادثه که نظام بین‌الملل را تغییر خواهد داد

اگر پس از یک دهه تهدید ایران، باراک اوباما اعلام کند که آمریکا در قبال ایران، هیچ گاه به حمله نظامی نمی‌اندیشد، آیا قاعده بازی تغییر می‌کند؟

تغییر دهنده‌های بازی در نظام بین‌الملل چه بازیگرانی هستند؟ کشورهایی که می‌توانند با تغییر یک استراتژی، قابلیت‌های جدیدی بیافریند تا کشورهای دیگر بتوانند بر پایه رویکرد آنان، مواضع خود را تنظیم کنند؛ این تغییر دهنده‌ها تصمیماتی را شکل می‌‌دهند که به رغم هزینه‌هایی که خود می‌پردازند، بن‌بست‌های دیپلماتیک را باز می‌گشاید.

به گزارش شیرازه به نقل از  تابناک،از نشریه آمریکایی «فارین پالسی»، در تازه‌ترین شماره خود، از بازیگرانی که می‌توانند در سال آینده، قاعده بازی را بر هم زنند، نوشته و پنج تغییردهنده بازی را در این زمینه معرفی کرده است.

این نشریه این تغییردهندگان را این گونه معرفی کرده است:

نخست: ایران و آمریکا

رهبران آمریکا، بیش از یک دهه است همواره در رویارویی با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور می‌گویند که همه گزینه‌ها از جمله گزینه حمله نظامی به ایران، روی میز است و بدین وسیله ایران را تهدید می‌کنند.

حال اگر پس از یک دهه تهدید ایران، باراک اوباما اعلام کند که آمریکا در قبال ایران، هیچ گاه به حمله نظامی نمی‌اندیشد، آیا قاعده بازی تغییر می‌کند؟ آیا مواضع کشور‌های دیگر و حتی ایران عوض خواهد شد و ایران هم صرفا به دیپلماسی تأکید خواهد کرد و آیا اصلا چنین چیزی رخ خواهد داد؟!

دوم: تغییر در آرمان‌های حماس

اگر حماس در فلسطین از آرمان‌ها و شعار‌های خود ـ‌ که به برخی از آنان نیز اعتقاد ندارد ـ دست بردارد و به سوی صلح مورد حمایت آمریکا حرکت کند، قاعده بازی می‌تواند تغییر کند؟

سوم: کاهش و خلع سلاح‌های هسته‌ای

از پس از جنگ سرد، روسیه و آمریکا، سلاح‌های هسته‌ای خود را کاهش داده‌اند؛ هرچند کشور‌های بزرگ هسته‌ای، وارد جنگ هسته‌ای نخواهند شد، خطر در اختیار گرفتن این سلاح‌ها توسط تروریست‌ها بسیار جدی است.

حال پرسش می‌شود، اگر بتوان تا 50 و حتی 80 درصد این سلاح‌ها را کاهش داد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چهارم: صلح اعراب و اسرائیل

صلح اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و تشکیل دولت مستقل فلسطینی که تا کنون بنیامین نتانیاهو آن را نپذیرفته، دیگر تغییری است که می‌تواند قاعده بازی را عوض کند.

پنج: مذاکره چین درباره دریای جنوبی

دریای چین، جایی است که برخی گفته‌اند جنگ جهانی سوم در آنجا رخ خواهد افتاد؛ جایی که چین به عنوان ابرقدرت شرق آسیا با کشور‌هایی همچون مالزی، فلیپین، تایوان و برونئی درباره حاکمیت آن جنگ و تنش دارد و چین، تنها حاضر به گفت‌وگو‌های دوجانبه با تایوان در این باره شده است.

حال اگر مقامات چین اعلام کنند، این موضع را در دادگاهی بین‌المللی مطرح خواهند کرد و به آن تن خواهند داد، باز هم قاعده بازی تغییر خواهد کرد؟!

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان