کد خبر: ۱۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

تمام ظرفیت های اصولگرا در درون جبهه متحد اصولگرایان قرار گیرند

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران ضمن تبیین آرایش انتخاباتی جریان فتنه،اصلاح طلبان و باند انحرافی در انتخابات مجلس گفت:‌ هر کس مبانی اسلام، انقلاب اسلامی، امام، ولایت فقیه و قانون اساسی را پذیرفته باشد، اصولگرا است و می‌تواند در جبهه متحد اصولگرایان حضور داشته باشد.اصولگرایان نباید ظرفیت هایی مثل قالیباف را از دست بدهند.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدحسین صفارهرندی‌ در جمع دانشجویان خراسان جنوبی اظهار داشت: بررسی جریان‌شناسی جریان‌های مختلف نیاز به بحث و بررسی فراوان دارد و از این رو ما به جریان‌شناسی معطوف به انتخابات می‌پردازیم.
وی افزود: جناح‌بندی‌های متعارف کشور ما در طول سه دهه گذشته معمولا با عناوینی مثل اصولگرا در مقابل اصلاح‌طلب، رادیکال در برابر جریان محافظه‌کار، خط چپ در مقابل خط راست و همچنین در اوایل انقلاب خط یک در برابر خط سه داشته است.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این جریان دوگانه در اشکال و زمان‌های مختلف به عنوان دو جریان درون نظام و سیستم تعریف شده است.
صفارهرندی ادامه داد: در پاسخ امام به نامه‌ آقای محمدعلی انصاری که منشور برادری معروف شده است ایشان درباره دو جریان مختلف آن زمان که جامعه روحانیت و جامعه روحانیان مبارز بود می‌فرمایند این هر دو را کسانی می‌دانم که دل‌هایشان وابسته به نظام است و هردو خیر و صلاح نظام را می‌خواهند و هر دو جریان فرزندان معنوی من هستند.
وی یادآور شد: دو گروهی که تا آستانه انتخابات 88 به عنوان دو جریان درون نظام تلقی می‌شدند بعد از اتفاقات انتخابات 88 یک جابه‌جایی‌ها و تحولاتی را در درون خود تجربه کردند و شاید بتوان گفت نگاهی که قبل از انتخابات سال 88 به این دو جریان داشتیم دستخوش تغییرات شد و چون این تغییر به وجود آمده است جریان‌شناسی ما رسیدگی بیشتر می‌طلبد.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در هر دو جبهه معطوف به اصلاح‌طلب سابق و هم در جبهه اصولگرای سابق این تغییرات به نوعی مشهود است.
صفارهرندی ادامه داد: امروز وقتی گفته می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چگونه می‌اندیشند؟ بهترین جواب آن است که خود آنها گفته‌اند را باید بپذیریم.
وی ادامه داد: از داخل جبهه اصلاحات در حال حاضر چند صدا درمی‌آید طبیعتا از سه‌صدایی که با هم متضاد هم هستند یک صدا ناظر به حضور حداکثری بدون هرگونه پیش شرط در انتخابات آینده است که چند روز پیش کواکبیان آن را اعلام کرد.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: یک صدا هم که عمدتا در خارج از کشور هست ولی به نمایندگی از داخل کشور حرف می‌زنند که آن نگاه نماینده جریان تحریم‌کننده انتخابات است و به صورت رسمی هم اعلام می‌کنند که در انتخابات آینده به هیچ وجه مشارکتی نخواهند داشت و تحلیل‌شان هم این است که مشارکت در سازوکارهای درون نظام بیشتر از آنکه به نفع آنها باشد به نفع نظام تمام می‌شود البته این جماعت تحریم کننده مشخص‌ترین افرادشان در بیرون از کشور هستند و در داخل کشور چهره شاخصی وجود ندارد.
صفارهرندی تصریح کرد: جریان سومی که وجود دارد که به نظر می‌رسد دارای تعداد بیشتری است و شاکله اصلاح‌طلبی را باید در آن نقطه جست‌وجو کرد جریانی است که با سخنرانی آقای خاتمی مربوط به شرکت مشروط در انتخابات است و موضعی است که چندین بار تاکنون سایر اعضای این جریان نیز تکرار کردند.
وی یادآور شد: آنها شرایط خود را برای حضور در انتخابات شامل مسائلی چون اینکه فضای سیاسی کشور باید تعدیل شود، کسانی که در حوادث بعد از انتخابات 88 دستگیر شده‌اند آزاد شوند، از آنها عذرخواهی کنند و به نوعی همه قضایای پیش‌آمده در دو سه سال گذشته را فراموش کنند و سر نقطه اول برویم و همچنین شرایط رسانه‌ای را هم به نفع جریان مطلوب ما تنظیم شود، می‌دانند.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این پیش‌شرط‌ها را آقای خاتمی با این فرض مطرح می‌کند که نظام به حضور ما در انتخابات نیاز دارد و اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم انتخابات کم رونق خواهد بود بنابراین ما می‌توانیم برای آمدن خود در انتخابات برای حکومت شرط بگذاریم.
صفارهرندی گفت: آنچه در جلسات داخلی این گروه می‌گذرد حاکی از آن است که صداهای متفاوتی به گوش می‌رسد که کاملا مخالف با نگاه بروز داده آنها است و آن اینکه ارزیابی مجموعه‌های اصلاح‌طلب این است که نظام خیلی هم به حضور اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات برای برگزاری انتخابات آبرومند نیازمند نیست پس درست این است که ما بگوییم که این ما هستیم که باید به نظام امتیاز بدهیم و نظام مجبور به دادن امتیاز به ما نیست.
وی تصریح کرد: امتیازی هم که ما می‌دهیم این است که به همه شرایط تن بدهیم حتی اگر افراد ما را رد صلاحیت کردند به دلیل محکومیت‌هایی که در جریان فتنه داشتند. پس ما باید تحمل کرده و افرادی را انتخاب کنیم که احتمال حذف شدن آنها کمتر است؛ یعنی کسانی که در قضایای اخیر مشخص شده نباشند ولی دلبستگی‌هایشان به جریان اصلاحات زیاد باشد، می‌توانیم آنها را در میان میدان بفرستیم و با تکیه بر آنها یک جریان حداقلی را در مجلس داشته باشیم.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: هر اصلاح‌طلبی که می‌خواهد در انتخابات بیاید مادام که نقشی در قضایای مربوط به فتنه نداشته است می‌تواند حضور داشته باشد ولی باید تکلیف خود را با فتنه مشخص کنند؛ یعنی بگوید که آیا او به عنوان اصلاح‌طلب با اصلاح‌طلبی که خیابان‌ها را به آشوب می‌کشید فرقی می‌کند یا اینکه هر دو یکی هستند.
صفارهرندی یادآور شد: اگر هر دو یکی هستند که طبیعتا نمی‌شود به فتنه‌گر اجازه حضور در صحنه سیاسی نظام را داد و هرکس که تابلوی اصلاح‌طلبی را در دست گرفت و وارد این صحنه شد باید قبل از هر چیز باید موضع خود را درباره قضایای سه سال گذشته مشخص کند تا تکلیف مردم هم روشن شود.
‌‌وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحلیل وضعیت جریان انحرافی در کشور گفت: این جریان به حدی نیست که قابل تکثیر باشد اما نگرانی ما از این است که محبوبیت و حیثیت رئیس جمهور پای جریان انحرافی هزینه می‌شود.
‌وی گفت: به طور طبیعی در بین اصولگرایان آنچه که از سال 83 تاکنون به دست آمده محصول یک هماهنگی میان اقشار گوناگون و سلیقه‌های متفاوتی بوده که در جبهه اصولگرایی وجود داشته است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین تفاوت جبهه اصولگرایی را با جناح‌های راستی و محافظه‌کاری قبلی در برجسته شدن نقش جریان اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: در گذشته نقش سیاسی در این جریانات حاکم بود ولی در این جبهه حضور همه قشرها به ویژه قشرهای دانشگاهی، حوزوی و عناصری با تیپ و روحیه بسیجی مانند بسیج مهندسین، بسیج پزشکان، بسیج اساتید و بسیج دانشجویی یک هویت تازه به جبهه‌ای که در گذشته با عناوین دیگری تعریف می‌شد، بخشید.
صفارهرندی خاطر نشان کرد: حالا با حضور این اقشار هویت تازه و سنت‌های جدیدی در جبهه اصولگرایان ایجاد شد هرچند که تحولات درونی این جبهه از همان بدو شکل‌گیری آن آغاز ‌شد، به طوری که در انتخابات مجلس هفتم تعارض‌هایی میان نگاه‌های اعضا نسبت به جریانات سیاسی و اجتماعی بروز کرد اما نکته مثبت این بود که چون این اعضا اصول مشترک داشتند تنوع سلیقگی سریعا به اتفاق نظر منتهی می‌شد.
وی ادامه داد: در حالی که در جبهه اصلاحات تنوع سلیقه در کنار تنوع عقیده بود و در آنجا ما شاهد بودیم که در میان گروه‌های اصلاح‌طلب افراد مختلفی با عقاید متنوع حضور داشتند، به قول محمدرضا خاتمی که می‌گفت در جبهه مشارکت ما افرادی را از نزدیک به کمونیسم داریم تا کسانی که نماز شب خوان هستند.

* جریان انحرافی به خاطر تعارضات شکل گرفت
مشاور فرهنگی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این تنوع عقیدتی در جبهه اصول‌گرا نبود، در آنجا فرض بر این بود که کسی اصولگرا است که مبانی اسلام، انقلاب اسلامی، امام، ولایت فقیه و قانون اساسی را پذیرفته باشد و چون هر کس که پایبند به این اصول بود می‌توانست در این جبهه باشد فرض اینکه افراد می‌توانند دارای اصول و عقاید متفاوت باشند کلا رد بود.
صفارهرندی خاطر نشان کرد: اصولگرایی تا امروز هم توانسته موجودیت خودش را به عنوان یک جریان اثرگذار در محیط سیاسی و اجتماعی حفظ کند، منتها در درونش تنوع سلایق در جاهایی منجر به تعارض شده است که نمونه آن خروج تیمی که در اطراف رئیس جمهور بودند است.
وی با اشاره به جریان خانه‌نشینی رئیس جمهور اظهار داشت: بعد از آن اتفاقات عملا ما شاهد این هستیم که گروه معطوف به احمدی‌نژاد که بعدها هویت آشکار خود را با عنوان جبهه انحرافی در اذهان جا انداخته است از شالکه اصولگرایان جدا شدند.

* محبوبیت رئیس جمهور نباید پای جریان انحرافی هزینه می‌شود
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: انحراف مستقل از اصولگرایان عمل می‌کند و عملا هم اعلام می‌کند که ما اصولگرا نیستیم ولی با این وجود خروج این افراد به واسطه وجه‌ای که آقای احمدی‌نژاد در میان اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار محروم به خاطر خدماتی که دولت انجام داده، دارد طبعا می‌تواند ضربه‌ بزرگی را به جبهه اصولگرایی وارد کند.
صفارهرندی افزود: اما این ضربه به اعتبار کسانی که ما از آنها تعبیر به جبهه انحرافی داریم نیست زیرا آنها موجودیتی ندارند که قابل تکثیر شدن و ادامه پیدا کردن در جاهای مختلف باشند بلکه تنها سرمایه و حیثیت آنها همین محبوبیتی است که مربوط به شخص رئیس جمهور است و اگر این حیثیت پای جریان انحرافی هزینه شود معلوم نیست که بازخورد بیرونی آن چگونه باشد ولی به هر حال این گروه خود را منفک از جریان اصولگرا کرده است و این را ما می‌توانیم به مثابه یک انشعاب در اصولگرایی بدانیم.
وی به تشکیل گروه 8+7 در اواخر سال گذشته اشاره کرد و گفت: وقتی چیزی تحت عنوان 8+7 مسئولیت سازماندهی یکپارچه جریان اصولگرا را بر عهده گرفت، افرادی اشکالاتی را به آن وارد کردند که تاحدودی هم وارد بود.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اشکالی را که این افراد که بعدا تحت عنوان جبهه پایداری مطرح شدند، مطرح کردند به ترکیب 8+7 بود و آن اشکال این بود که چرا باید نفراتی در این گروه به نمایندگی از دو شخص یعنی لاریجانی و قالیباف در کنار گروه‌ها و احزاب باید حضور داشته باشند.
صفار هرندی تصریح کرد: این ایراد در بدو امر وارد به نظر می‌رسید اما بعدا با این توجیه که چون بخشی از مردم جامعه به ویژه در شهرهایی مثل تهران از میان اصولگرایان تمایلی به افرادی مثل آقای قالیباف دارند این ظرفیت را اصولگرایان نباید از دست بدهند و اگر این فرد را در درون جمع راه ندهند در بیرون و به صورت مستقل برای خود فعالیت و تبلیغات می‌کند و این خسارتی برای وحدت اصولگرایان محسوب می‌شود.
وی افزود: برای پرهیز از این وضعیت خوب است که این مجموعه هم در داخل جبهه متحد اصولگرایان باشد علی‌رغم نقطه ضعف‌ها و اشکال‌هایی که ممکن است به عملکرد افراد درباره فتنه وارد باشد.

  انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان