کد خبر: ۱۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

«عقلانیت جنگ» باید در آثار دفاع مقدس جلوه‌گر شود

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان اینکه ناگفته‌های جنگ هنوز در سینه‌ها نهفته است، گفت: از قلم نویسنده کتاب «دا» گله‌مند هستم و از او می‌خواهم اثری با موضوع شهدای ارتش به نگارش در آورد.

فارس- امیر سرتیپ حسن سیفی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش اظهار داشت: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیشتر به دنبال آن است که بتواند ناگفته‌های جنگ را در قالب یکسری پروژه‌های خاصی در معرض دید عموم قرار دهد تا یک بخشی از این ناگفته‌ها را برای مخاطبان بیان کند و بخش دیگری از این ناگفته‌ها را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آتی بتوانند از آنها استفاده کنند.

* آغاز کار دانشگاهی و علمی در بخش «عقلانیت جنگ» توسط ارتش
  
وی اضافه کرد: جنگ دارای دو بُعد بوده که یک بُعد آن عاطفه و احساس است که تاکنون بر روی آن کارهایی انجام شده است یعنی درباره بُعد عاطفه و احساس نظام جمهوری اسلامی ایران زحمات بسیاری را متحمل شده تاتوانسته فیلم، کلیپ، کتاب و مقاله تولید کند.
امیرسیفی در خصوص بُعد عقلانیت جنگ تحمیلی، ادامه داد: پشت سر بخش «عقلانیت جنگ» تدبیر و نقشه نهفته است که در این قسمت ما کم کار کردیم. ارتش برای اینکه بتواند این کار را انجام دهد در قالب 5 پروژه این کار را انجام داده و هم‌اکنون یک کار دانشگاهی و علمی در خصوص عقلانیت جنگ در ارتش آغاز شده است.
وی افزود: در عملیات‌هایی که در دفاع مقدس صورت می‌گرفت، حضرت امام راحل (ره) تأکید داشتند که اساتید دافوس را هم ببینند یعنی ایشان از فرماندهان جنگ کشور اعم از ارتش و سپاه و استادهای دافوس که همان دانشکده فرماندهی و ستاد است، استفاده می‌کردند.

* واقعیت جنگ را باید برای مردم بازگو کنیم
 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: کسی که می‌خواهد جنگ را هدایت کند، باید بداند یک قسمت جنگ اجرا بوده و قسمت دیگر آن طرح‌ریزی جنگ است که در این بخش کم صحبت کردیم، اما در قسمت هدایت و اجرای جنگ بسیار صحبت شده است.
وی اضافه کرد: در قسمت هدایت و اجرای جنگ چون نیروهای رزمنده یک افقی از یک زاویه‌ جنگ تحمیلی را مشاهده می‌کردند، در نتیجه زاویه جنگ تحمیلی توسط افق این فرد ترسیم شده و کم‌کم جنگ به حالتی تبدیل شده که جنگ تحمیلی را با زاویه و افق‌های متفاوت با سلیقه‌ها، میزان دانش و تخصص متفاوت به مردم و به نوعی به مخاطبان معرفی شده است؛ در این حالت برای افکار عمومی حالتی پیش می‌آید که گاهی در آن تعارض و گاهی اوقات اختلاف را مشاهده می‌کند، اما جنگ با اختلاف سازگار نیست چرا که در جنگ، اصول جنگ حاکم است.
وی افزود: در اینجا این سؤال مطرح است که اصول جنگ چیست؟ معتقدم یکی از اصول جنگ هدف است. ما باید واقعیت جنگ را به مردم بگوئیم که اصل هدف چه بوده است یعنی ما در اصل هدف دنبال این بحث بودیم که بتوانیم هدف نظام جمهوری اسلامی ایران را از مورد حمله قرار گرفتن نشان دهیم چرا که یک کشوری به ایران حمله کرده و ما به دفاع پرداختیم و هدفمان دفاع از سرزمین ایران بوده است.
امیر سیفی بیان کرد: در جنگ تحمیلی در مرحله نخست باید دشمن را در یک جایی متوقف می‌کردیم چرا که این هدف جنگ ما بوده است که باید این امر را طراحی، هدایت و سپس اجرایی کنیم و به نوعی دیگر حرکت جنگ را باید تثبیت کرده و آن را ثابت نگه داریم؛ یعنی آن را به جایی برسانیم که دشمن هوس نکند از آنجا برود و به همان مقدار رضایت بدهد. ما نیز این کار را انجام دادیم و دشمن را متوقف کردیم که این امر هدایت، اجرا، هماهنگی و پشت سر آن نیز شناسایی می‌خواهد.
 
* ناگفته‌های جنگ هنوز در سینه‌ها نهفته است
 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: قبل از اینکه عملیاتی در جنگ تحمیلی صورت بگیرد هواپیماهای ارتش آن منطقه را شناسایی و عکسبرداری کرده و عکس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دادند که باید اینگونه مطالب را از آقایان محسن رضایی، سیدحسام هاشمی، آراسته و رحیم صفوی جویا شد که معتقدم این بخش عقلانیت و بخش طرح‌ریزی جنگ بود.
وی اضافه کرد: وقتی که جنگ متوقف شد، آن را تثبیت کردیم و سپس تعاقب صورت گرفته و دشمن را تعقیب کردیم؛ یعنی قدم به قدم او ر تعقیب کردیم و آن را به مرز رساندیم و به نوعی بعد از تعاقب، خروج صورت گرفته است و دشمن را از داخل سرزمین خارج کردیم یعنی جنگی در کشور صورت گرفته بود که هشت سال به طول انجامید و حتی یک وجب از خاک این سرزمین به دشمن واگذار نشده است.
امیر سیفی ادامه داد: علاوه بر سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی، یک ملت پشت جنگ بود که باید هدایت، طرح‌ریزی، اجرا و نظارت شود که هریک از آنها مراحلی دارد که باید در اتاق‌های جنگ، شوراهای ستادی و بررسی‌های ستادی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که مشکلاتی در جنگ بود. یعنی ورود به خاک عراق دارای یک دنیا درس‌ها، عبرت‌ها و هشت سال نیش‌ها و آموزه‌ها پشت سر آن نهفته است که اکثر آنها بحث‌های علمی است که باید درباره آن صحبت کنیم.
وی افزود: تاکنون در بخش سناریوسازی، فیلم‌سازی، کلیپ‌سازی و مقاله‌نویسی جنگ تحمیلی که قسمتی از جنگ بوده کار شده است اما یک بخش دیگر جنگ ناگفته‌هایی است که امکان دارد با سینه‌های ما مدفون شود.

* برخی از مطالب هشت سال دفاع مقدس قابل بیان نیست
 
امیر سیفی بیان کرد: برخی مطالبی که در هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده قابل بیان نیست؛ یعنی اصلاً آن را نمی‌توان بیان کرد و گفتنی و شنیدنی هم نیست چرا که این ناگفته‌ها با خون یک انسان ولایی عجین می‌شود و با پوست آن داخل خاک می‌رود یا به نوعی دیگر برخی ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس، قیامتی است و نمی‌گویم که اجرمان کم نشود.
وی اضافه کرد: برخی رزمندگان جنگ تحمیلی ناگفته‌های جنگ را بیان نمی‌کنند که دشمن از آنها سوءاستفاده نکند یا به گلایه و شکایت تبدیل نشود؛ معتقدم برخی ناگفته‌های جنگ را نمی‌گوئیم به این دلیل که احیاناً سهم یکی دیگر را در این امر نادیده نگیریم.
 
* ارتش از نویسندگانی که حاضر به همکاری با این سازمان باشند، حمایت می‌کند

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود سوژه‌های فراوان در ارتش برای نویسندگان، گفت: اگر نویسندگان برای نگارش آثار رزمندگان، جانبازان و شهدای هشت سال دفاع مقدس مایل به همکاری با ارتش باشند از آنها حمایت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه نرم‌افزار جامع دفاع مقدس برای هر عملیات در حال تنظیم است، اضافه کرد: این سازمان به دنبال طراحی نرم‌افزار شعرا، نویسندگان، رمان‌نویسان، داستان‌نویسان و تحلیل‌گران است.
 
* ارتش مقام معظم رهبری ضد نفاق است

امیر سیفی در خصوص ناگفته‌های جنگ بیان کرد: وقتی زیارت عاشورا را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم قریب به 70 درصد این زیارت «لعن» است. «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد» این یعنی عبرت‌های عاشورا؛ یعنی ما در داخل هشت سال یک قسمت «لعن» داریم و آن را نگفته‌ایم که جزو ناگفته‌های جنگ است.
وی ارتش خامنه‌ای را ضدنفاق دانست و اضافه کرد: قسمتی از ناگفته‌های جنگ تحمیلی این است که از هر 10 نفر شهید ارتش یک نفر ترور شده‌ است یعنی این کشور دارای 20 هزار شهید ترور است که 17 هزار نفر از این افراد در داخل شهرها ترور شده‌اند.
 
 * از قلم اعظم‌السادات حسینی گله‌مند هستم
 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کتاب «دا» گفت: کتاب «دا» بخشی از جنگ را عنوان کرده است اما سهم ارتش در آن نوشته نشده است. من از نویسنده کتاب «دا» گله‌مند هستم چرا که در این اثر درباره شهیدان ارتش در خرمشهر مطلبی بیان نکرده است.
 
* نویسنده کتاب «دا» اثری با موضوع شهدای ارتش به نگارش در آورد
 
 امیرسیفی ادامه داد: خاک پای خانم حسینی را توتیای چشمم می‌کنم که قلم به دست گرفت و کتابی نوشت که یکصد و چهل مرتبه تجدید چاپ شده است؛ اما گله‌مندم که چرا باید سهم ارتش نوشته نشود.
وی افزود: وکیل ارتش هستم و حق دارم به نمایندگی از 50 هزار شهید ارتش از این قلم شکایت کنم و باید این نویسنده برای شهیدان ارتش نیز اثری را به نگارش در آورد، به اعظم‌السادات حسینی نویسنده کتاب «دا» توصیه می‌کنم کتابی نوشته و قصور خود را جبران کند.
 
* ایران از 37 کشور حامی عراق اسیر و ناگفته جنگ دارد
 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: 37 کشور به عراق در حمله به ایران کمک کردند یعنی این سرزمین از 37 کشور حامی عراق اسیر دارد که جزو ناگفته‌های جنگ است.
وی اضافه کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس 37 کشور علیه ایران به عراق نیروی انسانی فرستادند که امروز ایران با آنها روابط دیپلماتیک دارد و به آنها نگاه برادرانه و عطوفانه می‌کند و به نوعی دیگر با رفتارمان آنها را خجل می‌کنیم. و آنها یادشان باشد یک زمانی پشت چه کسی ایستادند که حاکم آن وادی را از سوراخ موش و از چاهی بیرون آوردند.
امیر سیفی ادامه داد: این کشورها به کسی پشت کردند که وقتی رهبر آن کشور را می‌خواستند دفن کنند میلیون‌ها نفر در بهشت‌زهرا (س) تجمع کردند.
وی افزود: برخی ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس گفتاری و بعضی از ناگفته‌های جنگ، رفتاری است و به نوعی دیگر برخی ناگفته‌های جنگ تحمیلی، اشاره است و بعضی از گفته‌ها درباره جنگ تحمیلی شخصیت محور، مکان‌محور، عملیات‌محور و زمان‌محور است.
 
* نقش دانشگاه افسری در کتاب «دا» بیان نشده است
 
 رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: یکی از شخصیت‌محورهای ایران در جنگ تحمیلی شهید سرتیپ «امان الهی»، فارغ‌التحصیل دانشگاه افسری بود. دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش، یک هزار و 500 شهید تقدیم این کشور کرده است یعنی وقتی جنگ شروع شد دانشجوی این دانشگاه گفته که من درجه نمی‌خواهم و به خرمشهر رفته و در آنجا شهید شده است، اما این موارد در کتاب «دا» نیامده است. 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: این نویسنده 160 صفحه از کتاب «دا» را به شهدا و قبرستان خرمشهر اختصاص داده است در اینجا این سؤال مطرح است که این افسرهای دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش که درجه نگرفته و دانشگاه را ترک کرده و در خرمشهر جنگیدند پس آنها در قلم این نویسنده چه می‌شوند؟ معتقدم این ناگفته‌های جنگ است.
وی اضافه کرد: آن نویسنده، طراح و فیلمنامه‌نویس و آن مطلبی که گاهی اوقات ارتش را نادیده می‌گیرد، روز قیامت چگونه جواب 50 هزار شهید ارتش را خواهد داد؛ آن مسئولی که ارتش را نادیده می‌گیرد، چگونه فردا می‌تواند جوابگوی ارتش و شهدای آن را باشد.
 
*ارتش امام خامنه‌ای ارتش ایثار و نجابت است

امیر سیفی ادامه داد: یک‌سری از بحث‌هایی که ما داریم بحث‌های حزبی و گروهی نیست، چرا که بحث‌های ما ملی است؛ ارتش امروزی، ارتش شاهنشاهی نیست، ارتش ساخته و پرداخته حضرت امام راحل (ره) و حضرت امام خامنه‌ای است و ارتش امام خامنه‌ای، ارتش ایثار، شرف و نجابت است.
وی افزود: ارتش خامنه‌ای، ارتش رازها در سینه، رساله، اطاعت بوده و این ارتش جایی که کسی صحبت نمی‌کند به موقع حرف‌های خود را بیان می‌کند؛ ارتش خامنه‌ای یعنی ارتشی که درد دل نمی‌کند و گلایه ندارد و ارتش خامنه‌ای تنها یک چیز می‌فهمد و آن اطاعت از مقام معظم رهبری است. 
امیر سیفی گفت: ارتش یعنی ارتش مهدویت و حول محور امامت بودن که آن نیز جزوی از ناگفته‌های ما به شمار می‌رود.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان