کد خبر: ۱۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰

رژیم های غذایی با مشورت متخصصان در پیش گرفته شود

یك متخصص تغذیه با تاكید بر این كه \'رژیم های غذایی باید با نظر متخصصان در پیش گرفته شود\' تصریح كرد كه در غیر این صورت، رژیم های غیر اصولی آسیب های جبران ناپذیری برای افراد ایجاد می كند.

\'مرتضی صفوی\' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: رژیم های سخت غذایی آن هم بدون مشورت با متخصصان و كارشناسان موجب آسیب به بافت های بدن می شود كه نه تنها از نظر جسمی، فرد را دچار مشكل می كند بلكه گاه افراد زیبایی خود را از دست می دهند و به تدریج از نظر روانی هم دچار مشكلاتی می شوند.

وی اضافه كرد: بدن انسان با تركیب متعادل و متناسب از مصرف انواع مواد غذایی فعالیت می كند و متاسفانه برخی رژیم های غذایی با حذف یك نوع ماده غذایی مثلا كربوهیدرات ها سعی دارند اضافه وزن فرد را كاهش دهند.

این متخصص تغذیه گفت: رژیمی كه منابع دریافت كربوهیدرات در آن محدود شده باشد، برای بدن مناسب نیست و باعث بروز بیماری های گوناگونی در فرد می شود.

 

** رژیم هایی كه احتمال بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد

این متخصص تغذیه توصیه كرد: روزانه باید دست كم 30 گرم فیبر در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

وی اضافه كرد: برای اینكه روده ها درست عمل كنند، بدن ما روزانه به دست كم 30 گرم فیبر احتیاج دارد، رژیم های كم كربوهیدرات، فیبر نامحلول كمتری دارند و همین موجب افزایش احتمال یبوست می شود و یبوست های مكرر خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.

صفوی همچنین توصیه كرد غلات كامل، لوبیا، میوه ها، سبزی ها و جو كه سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است، حتما در رژیم غذایی گنجانده شود. با مصرف فیبر، خطر بروز یبوست و سرطان روده كاهش می یابد.

این متخصص تغذیه تاكید كرد رژیم غذایی حاوی كربوهیدارت كم و فیبر اندك، خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: این نوع رژیم ها، فرد را به خوردن مقادیر زیاد پروتئین حیوانی تشویق می كند كه حاوی مقادیر زیادی كلسترول و چربی اشباع شده است.

 

** عوارض رژیم های سخت

صفوی بابیان اینكه پنج گروه غذایی مهم و مورد نیاز بدن نباید در رژیم های غذایی افراد حذف شود، افزود: میوه، سبزیجات، مواد پروتئینی، كربوهیدرات ها و لبنیات، پنج گروه مواد غذایی مورد نیاز بدن است كه در صورت حذف، صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد می شود.

وی، ریزش موی سر تا حد كچلی را از عوارض حذف این مواد پنج گانه و رژیم های سخت غذایی برشمرد و گفت: افراد باید این مواد پنج گانه غذایی را به صورت روزانه در وعده های غذایی خود میل كنند تا دچار عوارض و مشكلات نشوند. 

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان