کد خبر: ۱۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰

تاج: حواشی فوتبال ایران ناچیز است

به گزارش شیرازه به نقل ازجهان،‌ مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگویی تفصیلی با «نسیم»، به تشریح وضعیت فوتبال ایران، معضلات اخلاقی در بین بازیکنان فوتبال و پرونده تیم امید و.... پرداخت، نکات برگزیده این گفتگو به این شرح است:

فوتبال ایران کثیف نیست
- تخلفات ورزشی در همه جای دنیا بالا است، اما سایر کشورها تمایلی به پرداختن به آن ندارند.
- بنده الان رئیس ستاد رسیدگی به تخلفات اخلاق حرفه‌ای هستم و هر پرونده‌ای که در این حوزه وجود دارد باید به اطلاع من برسد.
- باید خدمت شما عرض کنم که اتفاقات حاشیه‌ای فوتبال ایران نسبت به کل دنیا و حواشی فوتبال جهان بسیار ناچیز است و در سایر کشورها به آن پرداخته نمی‌شود.
-حواشی فوتبال ایران نسبت به سایر پدیده های اجتماعی در ایران نیز کمتر است، منتهی مشکلات فوتبال دیده و به آن به شکلی وسیع پرداخته می‌شود ولی در سایر حوزه‌ها این طور نیست.
-شما اگر بروید بررسی کنید می‌بینید که در پزشکی اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد و خیلی از دکترها هستند که به خاطر اشتباهاتی که می‌کنند موجبات مرگ بعضی از بیماران را فراهم می‌کنند.
- در بخش اجتماعی نگاه کنید ببینید چه قدر قتل و آدم کشی و جنایت داریم که حواشی فوتبال مقابل آن چیزی نیست.
- در بخش اقتصادی نیز مشکلات بزرگی هم چون اختلاس و اسناد و مدارک جعلی و مالی جنجالی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
- اگر قرار باشد به تمام این اتفاقات مثل حوادث فوتبال رسانه‌ای شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
-من قصد توجیه کردن حواشی که در فوتبالمان داریم را ندارم، اما می خواهم بگویم از آنجایی که فوتبال به خاطر پول کلانی که در آن هزینه می شود در کانون توجه تمام مردم قرار دارد؛ به همین دلیل مردم ما و اهالی رسانه فکر می‌کنند فوتبال ما با توجه به اتفاقاتی که در آن می افتد‌،فاسد و کثیف است، در صورتی که خود این فوتبال تخلفات زیادی ندارد.

*حواشی فوتبال ایران "ناچیز" است/ چتری به نام "فوتبال"
- از طرفی این سوال به وجود می آید که آیا خود این فوتبال هم تخلفات زیادی دارد؟
-برای رسیدن به جواب این سوال باید بگویم که ما چیزی حدود پنج هزار مسابقه در رده‌های مختلف برگزار می کنیم.
- در کل این مسابقات یکی می‌رود داور را می‌زند، یکی برانکارد به زمین نمی‌آورد، دو بازیکن با هم شوخی ناشایست و غیراخلاقی می‌کنند، چند نفر علیه هم مصاحبه می‌کنند و بعضی ها هم علیه داوری حرف می‌زنند، این مشکلات نسبت به پنچ هزار مسابقه ای که برگزار می‌شود نا چیز است.‌
-البته بسیاری از جنجال‌ها و اعتراض‌ها به نتیجه نگرفتن تیم‌ها مربوط می‌شود که نباید آن را در گروه حواشی کثیف فوتبال قرار داد.
- اخیرا در یکی از مسابقات هم یک جوان فوت کرد که بعد از استعلامی که ما گرفتیم و تحقیقات مفصلی که انجام دادیم مشخص شد این اتفاق تلخ در مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار می شود نیفتاده است.
-به همین دلیل من می‌گویم مشکلات فوتبال ایران نا چیز است.
- منتهی قبول باید بکنیم که فوتبال اجازه نمی‌دهد که آفتاب به سایر رشته ها بتابد و اتفاقات سایر رشته‌ها هم نمایان شود، برای همین هم جلوی پیشرفت سایر رشته‌ها را می‌گیرد و بسیاری از حواشی آنها نیز پوشیده می‌ماند.
- در کل ما معتقدیم باید تلاش کنیم تا همین مشکلات ناچیز را هم کمتر کنیم، هر چند که هیچ وقت نمی شود تضمین داد که دیگر در فوتبال اتفاق ناخوشایندی نمی‌افتد!

*پول، توجه بیش از حد به فوتبال و عدم کار فرهنگی علل اصلی حواشی در فوتبال است
- مشکلات حاشیه‌ای فوتبال به شرح ذیل است:
۱- پول:
پولی که در فوتبال ایران هزینه می شود باز هم نسبت به سایر کشور های بزرگ و اروپا اصلا قابل مقایسه نیست.
-من به شما می گویم که چهار نفر از بازیکنان رئال مادرید اندازه بودجه کل فوتبال ما از باشگاهشان پول می‌گیرند.
-پرداختی‌های فوتبال نسبت به سایر حوزه‌های داخلی ما خیلی بیشتر است، در همه جای دنیا بازیکنان فوتبال از همه بیشتر پول می گیرند، ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
- همین پول باعث می‌شود که برخی اتفاقات و بی‌اخلاقی‌ها زیاد شود چراکه بازیکن به منبع مالی زیادی می‌رسد و در چگونگی خرج آن به مشکل برمی‌خورد!

۲-توجه بیش از حد:
پرداختن رسانه‌ها و مردم به حواشی فوتبال و اتفاقات آن تبدیل به یک آفت شده است و این وضع را به وجود آورده است!
- نگاه کنید ببینید در کشور ما چه قدر روزنامه ورزشی منتشر می‌شود، این روزنامه‌ها اکثر صفحات خود را با پرداختن به فوتبال و حاشیه‌های آن پر می‌کنند، مطرح کردن بیش از حد حواشی و مشکلات فوتبال موجب آفت شده است.

۳- عدم کار فرهنگی:
- ما باید کار فرهنگی در فوتبال ایران را جدی بگیریم، از طرفی ما هم به عنوان مسئول به کارهای فرهنگی بپردازیم.
-فرهنگ موتور توسعه در فوتبال ما است، بازیکنان و مربیان مدیران نباید رغبتی به حواشی از خود نشان بدهند.
- برای جلوگیری از بروز بی اخلاقی باید همه دست به دست هم بدهیم و کار را از داخل باشگاه‌ها با کار فرهنگی شروع کنیم.
-متاسفانه رسانه‌ها وقتی بازیکن یا مدیری کار "بدی" یا حرکت ناشایستی را انجام می‌دهد، با وی مصاحبه می‌گیرند و تیتر یک تمامی روزنامه‌ها می‌شود. در صورتی که اگر وی را محکوم کرده و مصاحبه نگیرند خیلی از این بی‌فرهنگی‌ها برطرف می‌شود.
-سطح تحصیلات فوتبالیست‌ها پایین است و همین امر نیز در به وجودآوردن بی‌فرهنگی‌ها در فوتبال تاثیر به سزایی دارد.
- اگر در تخلفاتی که بازیکنان و مربیان در گذشته انجام داده بودند، جدی‌تر برخورد می‌کردیم، شاهد این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌فرهنگی‌ها در فوتبال نبودیم.

* با مدیرانی که بی‌جهت داور را زیر سوال می‌برند، برخورد می‌کنیم
-داوری های فوتبال ما مثل سایر کشور های دنیا مشکلاتی دارد، اما داوران را باید حمایت کنیم.
-شرایط باید مهیا باشد تا یک داور بتواند با دقت قضاوت کند، وقتی یک اشتباه وجود دارد نباید آن را بزرگ کرد و همه کاسه کوزه‌ها را بر سر داور خرد کرد.
-ما نیز برخورد لازم را با داورانی که اشتباه می کنند و از همه مهم تر بازیکنان و مدیرانی که بی جهت داور را زیر سوال می‌برند، می کنیم.
-برنامه نود نیز نقش تعیین کننده ومهمی درزمینه ارتقا داوری دارد که باید به این روند ادامه دهد.

* رابطه مستقیم پول با "دلالی"
-در رابطه با دلالی باید بگویم که هر کجا که پول باشد دلالی هم هست.
-خیلی از افراد هستند که به عنوان یک ایجنت و کارگزار شناسنامه دارند به صورت سالم به فوتبال ایران خدمت می‌کنند.
-مشکل را همان‌هایی درست می کنند که دارند به صورت غیر قانونی کار می‌کنند و پول‌های آنچنانی به جیب می‌زنند.
-فوتبال در تمام دنیا یک بیزینس است، در کشورهای بزرگ اروپایی می‌بینید که هر روز اخبار جدید درباره فساد مالی منتشر می‌شود.
-همه جا هم مشکل را دلالان غیر رسمی درست می‌کنند، ستاد رسیدگی به تخلافات اخلاق حرفه‌ای انصافا در زمینه برخورد با دلالان غیر رسمی فعال بوده و کارهای مثبتی انجام داده است.
-با خیلی‌ها برخورد می کنیم، از مدیر باشگاه گرفته تا مربیان و بازیکنان مختلف، اما از رسانه‌ای شدن آن جلوگیری کرده‌ایم.
- صحبت های زیادی با خیلی‌ها شده است و به بسیاری از افراد تذکر جدی داده‌ایم.
-بسیاری از پرونده نیز در کمیته انضباطی به آن رسیدگی شده است.
- ما همه چیز را رصد می کنیم، اما باور داشته باشد که رسانه‌ای کردن آن جایز نیست.
-اما چون چیزی رسانه‌ای نمی شود به این معنی نیست که ما اصلا رسیدگی نمی کنیم.
-حواشی فوتبال فقط همین چیز هایی که در رسانه ها و ورزشگاه ها اتفاق می‌افتد نیست، خیلی چیز ها وجود دارد که ما با کمک مراجع ذی صلاح و دستگاه های قضایی آن را رسیدگی می‌کنیم.
-من معتقدم ظرف و مظروف باید با هم متناسب باشد، پس رسیدگی به تخلفات نیز باید از راه درست انجام شود.

* زورمان به فیفا نرسید
-در رابطه با پرونده تیم ملی امید باید بگویم که فیفا هنوز جوابی به شکایت ما از عراق نداده است.
-اما متاسفانه با توجه به برگزاری بازی دوم و سوم عراق با استرالیا و امارات رسما بازگشت تیم ملی امید ایران به مسابقات منتفی شده است.
-این خوشحال کننده‌ نیست، اما فیفا در این مدت خیلی بد به این پرونده رسیدگی کرد، آنها می‌توانستند یک جواب ساده به شکایت ما بدهند، نه این که پرونده را بلا تکلیف بگذارند.
- کار فیفا خیلی زشت بود و زور ما هم نرسید که بتوانیم حق تیم ملی امید را بگیریم.
-البته باید بگویم که از دست دادن کرسی‌های مهم بین‌المللی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا نقش بسیار مهمی در این اتفاقات داشت.
-وقتی ما به راحتی کرسی های مدیریتی خودمان را از دست دادیم باید هم انتظار این روزها را می‌کشیدیم.
-اگر ما کرسی داشتیم هم به پرونده تیم ملی امید بهتر رسیدگی می شد و هم به راحتی سهمیه‌های ما کم نمی‌شد.
- در کل من مشکلات اخیر فوتبال ایران در فیفا و afc را به از دست دادن کرسی‌های بین المللی و نداشتن نفوذ مدیریتی مرتبط می دانم.
-عادل فردوسی پور اخیرا در جلسه شورای راهبردی صدا و سیما به ما تیکه می‌انداخت که همین سهمیه‌های لیگ قهرمانان را هم با سند سازی گرفته ایم.
- ما برای ارتقاء سطح فوتبال ایران هر کاری انجام می‌دهیم، وظیفه ما همین است که حق‌مان را بگیریم، اما در کنار این کارها باید همه کمک کنند تا مشکلات کمتر و کمتر شود.
-ما باید به رفع ضعف‌هایی که در فوتبالمان وجود دارد بپردازیم وگرنه در سال های بعد مشکلات بزرگتری برای ما درست می شود و ممکن است سهمیه های ما در آسیا کمتر از این نیز شود.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان