کد خبر: ۱۹۹۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰

ریه های تنفسی \"شهر راز\" در حال نابودی/ قصردشت یا دشت قصر

باغهای \"قصردشت\" شیراز که از دیرباز این شهر را به \"شهر راز\" مشهور ساخت و به نوعی ریه های تنفسی شهر نیز محسوب می شود این روزها جای خود را به ساختمان سازیهای گسترده داده تا جایی که از منطقه قصردشت جز دشت قصرهای مدرن و آپارتمانهای سر به فلک کشیده چیزی نمانده است.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرنگار مهر، محدوده قصردشت از محله های قدیمی واقع در شمال و شمال غرب شیراز است که در گذشته به دلیل دارا بودن درختان میوه و سروهای سر به فلک کشیده باعث شهره شدن این شهر در میان شهرهای ایران شده بود.

باغاتی که نهرهای روان آنجا به همراه درختان سر به فلک کشیده و میوه های ناب آن تصاویری ارم گونه را برای بینندگان به یادگار گذاشته است.

شهرت میوه ها و باغات قصردشت به تدریج از محدوده شیراز فراتر رفته و از دیرباز کمتر کسی بوده که هنگام سفر به شهر شیراز از بهشت کوچک شهر راز دیدن نداشته باشد.

قناتهای قدیمی، درختهای کهن و فرتوت باغهای قصردشت نشان از قدمت این باغها دارد که از گذشته در زمینه جذب گردشگران به این شهر تاثیرات زیادی را داشته است.

اما با توسعه و رشد شهر نشینی کم کم باغات قصردشت نیز یکی پس از دیگری تخریب شد و جای خود را به آپارتمانها و ویلاهای مدرن داد.

ویلاها و ساختمانهای بلند مرتبه مثل قارچ از میان باغهای با قدمت چندصد ساله رویش کردند و مساحت گسترده ای از منطقه را پوشاندند.

این رویش به جایی رسید که متولیان شهری متوجه خطرات موضوع شده و از روند تخریب این باغها جلوگیری کردند و نگذاشتند قصردشت که روزی ریه های تنفسی شهر محسوب میشد اینچنین اسیر چنگال ساختمان سازان شود.

اما به هر حال کمابیش خبرهایی از تخریب باغها به گوش میرسد و چند ماه بعد نیز جای آن، ویلاها و ساختمانهایی دیده می شود که در نهایت منجر به تغییر هویت منطقه خواهد شد.

هرچند که باغات شیراز منحصر به قصردشت نیز نمی شود و در اکثر مناطق خوش آب و هوای شهر که باغهای گسترده آن را پوشانده می توان نمونه هایی از تخریب باغات و ساختمان و ویلاسازیهای متعدد را دید.

جمشید صداقت کیش فارس پژوه در گفتگو با مهر بیان کرد: قدمت روستای مسجد وردی متعلق به قصردشت به بیش از 100 سال میرسد و بنا بر آثار به جا مانده به ویژه از دوره صفویه ،اصفهان از دیرباز به چنار و شیراز به شهر سرو مشهور بوده که نمونه بارز آن را میتوان در باغات قصردشت پیدا کرد.

جمشید صداقت کیش گفت: بنا بوده که این باغ توسط شخص یا اشخاصی خریداری شود و پس از رسیدگی به باغات و نوسازی درختان به جنبه گردشگری و حفاظت باغ ها توجه ویژه ای شود و این باغ ها به صورت بین المللی مورد توجه قرار گیرند.

فارس پژوه شیراز اظهار کرد: باغهای قصردشت علاوه بر اینکه ریه های تنفسی شهر به شمار می آیند دارای قدمت تاریخی هستند که برای جذب گردشگران تاثیر بسزایی دارد.

صداقت کیش با اشاره به اینکه فروش باغات قصردشت شیراز یک معضل جدی برای این شهر به شمار می آید، بیان کرد: ارزش افزوده زمینهای قصردشت به اندازه ای زیاد است که مالکان آن به طمع درآمد حاصل از فروش زمینها اقدام به فروش باغات می کنند و در آنجا روند ساخت و ساز و تخریب باغات با سرعت زیادی دنبال میشود.

وی ادامه داد: باغات قصرالدشت شیراز ارزش تاریخی زیادی دارد و از چهل آب انبار تاریخی موجود در آن به دلیل بی توجهی مسولان و صاحبان باغها تنها اندکی باقی مانده است.

صداقت کیش با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ غنی باغات بیان داشت: باغهای شیراز علاوه بر جنبه های تاریخی و گردشگری دارای فرهنگهای غنی است که امروزه باید بتوانیم از آنها حراست کنیم و آنها را به آیندگان به درستی انتقال بدهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: باغات قصرالدشت امروزه در محدوده شهر شیراز قرار دارند که اجرای قوانین جدید باعث شده که باغها در حوزه استحفاضی شیراز قرار گرفته و محافظت شوند.

مهدی خانی ادامه داد: باغت قصردشت به صورت شدیدی دچار افراط و تفریط شده اند و میتوان گفت که ورود شهرداریها باعث افراط و فروش زمینها موجب تفریط در باغات شده است.

وی اظهار کرد: در صورت آسیب رسیدن به باغات دو گروه زیان خواهند دید که می توان به آسیب مردم محلی منطقه و شهر شیراز اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز توانمند سازی مردم منطقه قصردشت را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که به وسیله آن میتوان باغات را از خطر تخریب نجات داد.

خانی افزود: در راستای جلوگیری از تخریب باغات در قصرالدشت باید بتوانیم از طریق بازسازی خانه های مسکونی و همچنین بهبود فضای کسب و کار در این منطقه امکان افزایش انگیزه زمان داران این منطقه را برای نگهداری باغات بالا ببریم.

وی اظهار کرد: برای نگهداری و حفظ باغات قصرالدشت باید از زاویه دیدی مردم محلی آن منطقه ورود داشته باشیم و همچنین باید بتوانیم تمایل برای ساخت و ساز را در این منطقه کاهش بدهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: به منظور جلوگیری از تخریب باغات قصردشت باید بتوانیم فرصت اقتصادی برای باغات فراهم کنیم تا صاحبان باغها از طریق تامین اقتصادی از باغات از فروش زمینها و یا تخریب باغها صرف نظر کرده و برای نگهداری آنها انگیزه داشته باشند.

به هر روی باغات قصردشت شیراز این روزها به محلی برای تاخت و تاز ماشینهای ساختمانی تبدیل شده و از آن همه زندگی و پویایی که در این منطقه وجود داشت دیگری چیزی نمانده است.

با تخریب و از بین بردن باغات قصردشت هویت تاریخی و طبیعتی این شهر نیز تخریب و نابود خواهد شد و در کنار آن یکی از ریه های تنفسی شهر نیز کور می شود.

این باغها فرصتهای بسیاری را در اختیار دستگاه های مختلف قرار داده اند تا از آن بهره برداری مناسب برای بحثهای مفید صورت گیرد و جلوگیری از روند روزافزون تخریب این باغها به هیچ عنوان به نفع شهر نیست.

 

انتهای خبر/ک+

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰
0
با سلام ، جناب اقای صداقت کیش، با توجه به خشکسالی های اخیر و سرمازدگی هر ساله درختان وهزینه های نگهداری هیچ گونه سودی متوجه مالکین اصلی و محروم باغات نمیشود، خود ملک هم با توجه به سیاستهای شهرداری بی ارزش شده، برای مردمی که برای تامین ابتدایی ترین ما یحتاح زندگی دستشون خالیه و راه چاره ای ندارند ،آیا واقعا توجه به حقوق باغداران شده...