کد خبر: ۲۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۰

افشای سوء استفاده مالی همسر سارکوزی

گزارش یك نشریه فرانسوی در این زمینه كه \'كارلا برونی\' همسر رییس جمهوری فرانسه با كمك یك موسسه زیر نظر خود دست به سوء استفاده مالی زده است بحث هایی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این كشور برانگیخت.

به گزارش  شیرازه به نقل ازایرنا هفته نامه فرانسوی \'ماریان\' افشا كرد كه برونی با استفاده از این موسسه از نفوذ خود برای انتقال منابع مالی به موسسه های مربوط به یكی از نزدیكانش بهره برده است.

پایگاه نشریه \'ون مینوت\' نیز در این زمینه نوشت: سه میلیون و 500 هزار دلار به شركتی متعلق به \'ژولیان سیوانژ\' (Julien Civange) از اصلی ترین مشاوران همسر \'نیكلا ساركوزی\' تعلق گرفته است. این شركت درسال 2009 میلادی با هدف مبارزه با \'بیسوادی و ایدز\' تشكیل شد.

صندوق جهانی مبارزه با ایدز گزارش مذكور را \' نادرست \' و \' تحریف شده \' دانست و در بیانیه ای اعلام كرد كه 2 میلیون و 800 هزار دلار در فرانسه برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به شیوه انتقال ویروس \'اچ.آی.وی.\' ( HIV ) از مادر به فرزند، هزینه شده است. همچنین همه قراردادهای این موسسه زیر نظر این صندوق جهانی بوده است.

هفته نامه ماریان در گزارش خود نوشته است كه بر پایه گزارش شورای اداری صندوق جهانی مبارزه با ایدز، هزینه فعالیت در \'آكرا\' در كشور غنا در اواخر نوامبر سال 2011 میلادی توسط \'پاتریك دوبره\' فرستاده فرانسه در این كشور كه به تازگی توسط ساركوزی كنار گذاشته شده، تامین شده است.

بنا بر این گزارش فرد دیگری به نام \'می رای گیگاز\' (Mireille Guigaz ) در نشست شورای وزیران در 4 ژانویه (14 دی ماه ) جایگزین این متخصص سیستم ایمنی بدن شد كه از سال 2009 میلادی بعنوان نماینده ویژه فرانسه در مبارزه با ایدز به فعالیت مشغول بود. \'میشل كازاچكین\' (Michel Kazatchkine) مدیركل صندوق جهانی مبارزه با ایدز نیز چندی پیش به در خواست \'هیلاری كلینتون\' وزیر امور خارجه آمریكا كنار گذاشته شد. این در حالی است كه وی قرار بود 21 و 22 ماه مه (1 و 2 خرداد ماه) سال 2012 میلادی و پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریكا ، استعفا كند.

این گزارش در ادامه افزود: سیوانژ چندین موسسه را در اختیار دارد كه همه آنها زیر نظر بنیاد \'كارلا برونی – ساركوزی\' تشكیل شده است.

هفته نامه ماریان با زیر سوال بردن شفافیت فعالیت موسسه تحت نظارت برونی، افزود: این موسسه هویت حقوقی واقعی نداشته و فعالیت آن با اقدامات \'بنیاد فرانسه\' كه سازمانی خصوصی و مستقل ویژه تحقق برنامه های بشردوستانه، آموزشی، علمی، فرهنگی و اجتماعی است در ارتباط است.

ماریان افزود: این موسسه فاقد حساب اعتباری، حساب بانكی و مسئول قضایی است.

\'كله آ مارتینه\' دبیر موسسه كارلا برونی – ساركوزی اتهام های وارد شده به این موسسه را \'دورغ\' خوانده است.

گفته می شود كمیته اجرایی این موسسه كه دفتری در پاریس دارد دوبار در سال تشكیل جلسه می دهد و در سال 2011 میلادی با دو برابر كردن هزینه فعالیت های خود نسبت به سال 2010 ، دو میلیون و 490 هزار یورو هزینه كرده است.

كارلا برونی یك مانكن ایتالیایی تبار است كه در آغاز راهیابی نیكلا ساركوزی به الیزه، پس از جدا شدن همسر سابق

رییس جمهوری فرانسه، زندگی مشترك با او را آغاز كرد.

وی كه بعدها به خوانندگی و بازیگری نیز پرداخت همواره درباره جایگاه و نقش اش بعنوان همسر رییس جمهوری فرانسه با سوالها و كنایه های طنز آلود و افشا گرانه رو به رو بوده است. 

 انتهای پیام/ص
نظرات بینندگان