کد خبر: ۲۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

اگر رای بیاورم٬ قوم شما را نجات می دهم!

یکی از عمده ترین شیوه هایی که معمولا در انتخابات مجلس شورای اسلامی٬ برخی از کاندیداها در پی بهره برداری از آن به منظور جذب آرای بیشتری می باشند٬ بیان مسائل قومیتی می باشد

شیرازه - یکی از عمده ترین شیوه هایی که معمولا در انتخابات مجلس شورای اسلامی٬ برخی از کاندیداها در پی بهره برداری از آن به منظور جذب آرای بیشتری می باشند٬ بیان مسائل قومیتی می باشد. این مسئله با توجه به کوچک بودن حوزه های انتخاباتی در انتخابات مجلس٬ نسبت به انتخابات ریاست جمهوری احتمال وقوع بیشتری دارد. اگرچه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 نیز زهرا رهنورد همسیر میرحسین موسوی یکی از دلایل عمده تقلب! در انتخابات را رای نیاوردن موسوی در استان های آذربایجان شرقی و غربی بواسطه ترک بودن وی و رای نیاوردن در لرستان به واسطه داماد لرستان بودن وی بیان کرد! که البته با تمسخر مردم مواجه شد٬ اما به نظر می رسد ایجاد تعصب های قومیتی در هنگام تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی٬ یکی از راه هایی است که برخی از کاندیداها به جد در پی آن هستند.

براین اساس وعده هایی داده می شود که با اصول  اسلامی و شایسته سالاری تناقضات جدی دارد:

- اگر رای بیاورم٬ حتما از قوم شما ٬ چند مسئول و مدیر کل برای استان انتخاب می شود.

- اگر رای بیاوردم٬‌امکانات رفاهی بیشتری برای مناطق ... زبان خواهم آورد.

- اگر رای بیاورم اشتغال برای قوم شما را بیشتر از قبل رونق خواهم داد

 و ...

 

البته برخی از کاندیداها ممکن است از شیوه های غیراخلاقی تری نیز استفاده نمایند. برجسته سازی شکاف های قومیتی به منظور بسیج یک قومیت به نفع خود با طرح مسائل اختلافی و چالشی  میان قومیت های مختلف از این شیوه ها است.

 

به نظر می رسد٬ قومیت گرایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از آسیب هایی است که ممکن است برخی از کاندیداها با زیرکی از آن بهره بگیرند این در حالی است که در هیچ یک از شاخص های مطرح شده از سوی بزرگان انقلاب برای نماینده مطلوب٬ چنین ویژگی ای وجود ندارد.

نظرات بینندگان