کد خبر: ۲۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۰

تبلیغات نامزدهای انتخابات از چهارم اسفندماه

استاندار تهران گفت که نامزدهای انتخابات مجلس نهم از چهارم اسفندماه به مدت یک هفته برای تبلیعات، معرفی و ارائه برنامه‌های خود فرصت دارند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، مرتضی تمدن استاندار تهران امشب با حضور در برنامه تهران ۲۰ با بیان اینکه تاکنون هزار و ۷۰ نفر ثبت‌نام قطعی در استان تهران برای انتخابات آینده مجلس داشته‌ایم، اظهار داشت: این هزار و ۷۰ نفر با احتساب اقلیت‌های مذهبی هستند و از این تعداد ۷۵۰ نفر را هیئت‌های اجرایی تأیید صلاحیت کرده‌اند.

استاندار تهران برهمین اساس گفت: تعداد کسانی که شرایط لازم را برای رقابت نداشتند ۱۹۹ نفر هستند و ۲۲ نفر نیز انصراف داده‌اند.

وی ادامه داد: البته این ۱۹۹ نفر هنوز در میانه راه هستند و در واقع پس از آخرین مرحله بررسی شکایت‌ها تعداد آنها مشخص می‌شود.

تمدن با بیان اینکه ما براساس قانون واژه ردصلاحیت را به کار می‌بریم، اضافه کرد: ممکن است یک نفر به دلیل شرایط خاص نتوانسته باشد تأیید صلاحیت شود اما این به معنی این نیست که در هیچ مسئله‌ای صلاحیت ندارد چرا که بسیاری از این افراد در حال حاضر و در آینده فعالیت‌های اجرایی می‌کنند.

استاندار تهران با بیان اینکه ۱۹۹ نفری که ردصلاحیت شده‌اند ۴ روز فرصت داشتند تا اعتراض خود را به هیئت نظارت تحویل دهند، تصریح کرد: هیئت نظارت شورای نگهبان ۷ روز فرصت دارند تا بررسی‌های خود را انجام دهند؛ همچنین اگر عده‌ای پس از پایان بررسی‌ها و عدم تأیید صلاحیت اعتراض داشته باشند قانون ۲ روز به آنان فرصت داده تا به شورای نگهبان شکایت کنند.

وی با تأکید براینکه کسانی که ردصلاحیت شده‌اند از ۲۲ بهمن تا ۲۴ بهمن ماه می‌توانند به شورای نگهبان شکایت کنند، گفت: شورای نگهبان نیز تا اول اسفند زمان رسیدگی به این شکایت‌ها را دارد اما اعلام قطعی به مراکز حوزه‌های انتخابیه توسط وزارت کشور دوم اسفندماه بوده و در سوم اسفند نیز آگهی می‌شود.

تمدن در ادامه به زمان تبلیغات نمایندگان برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: نامزدها می‌توانند از ۴ اسفند تا ۱۰ اسفند تبلیغات خود را انجام دهند و ممنوعیت آنها از یازدهم اسفندماه است و در روز دوازدهم نیز شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود.

استاندار تهران ادامه داد: معاون استاندار به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان است که از طرف استاندار منصوب می‌شود؛ هیئت‌های اجرایی نیز معتمدین مردم هستند و از طرف دولت فقط فرماندار و رئیس ثبت‌ احوال عضو این هیئت هستند.

وی با تأکید براینکه معتمدین مردم در قالب ضوابط قانونی در هیئت‌های اجرایی تعیین شده‌اند، یادآور شد: هیئت‌های اجرایی وابستگی به دولت ندارند.

تمدن در ادامه سخنان خود به تعداد صندوق‌ها در استان تهران اشاره و اضافه کرد: تعداد صندوق‌ها را هیئت‌های اجرایی تعیین می‌کنند و ممکن است در برخی مناطق تعداد صندوق‌ها جابه‌جا یا کم شود اما پیش‌بینی ما ۵ هزار و ۷۰۰ شعبه اخذ رأی در استان تهران است.

استاندار تهران برهمین اساس به ۳ هزار و ۳۰۰ شعبه در شهرستان تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اشاره کرد و گفت:‌ بقیه شعب در دیگر حوزه‌های استان هستند.

وی با بیان اینکه در استان دو حوزه اصلی و فرعی برای شعبه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: حوزه‌های اصلی شامل تهران،‌ شهریار، پاکدشت، رباط کریم و دماوند می‌شود؛ همچنین شعبه‌های فرعی شمیرانات، ری، اسلامشهر، قدس، ملارد، بهارستان، پیشوا و فیروزکوه هستند.

تمدن همچنین به فرآیند بازرسی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: قانون‌گذار این اجازه را به بازرسان داده که در کل فرآیند انتخابات نظارت داشته باشند اما حق دخالت و دستور دادن ندارند بلکه آگاهانه برای برگزاری یک انتخابات درست و تذکر دادن در صورتی که خلافی روی دهد را برعهده دارند.

استاندار تهران همچنین اضافه کرد:‌ بازرس کل از سوی وزارت کشور تعیین می‌شود و در استان‌ها نیز معاون استاندار به عنوان بازرس استان منصوب شده و وی سربازرس و بازرسی را انتخاب می‌کند که در واقع از افراد مطمئن و آشنا به انتخابات هستند.

وی در پاسخ به سؤال مجری مبنی براینکه برخی‌ها هیئت‌های اجرایی را وابسته به دولت قلمداد می‌کنند، افزود:‌ این یک برداشت اشتباه است چرا که طبق قانون هیئت‌های اجرایی از بین خود مردم انتخاب می‌شوند و صاحب رأی هستند. همچنین فرماندار نیز همانند سایر اعضا یک رأی دارد.

تمدن در خاتمه به دولتی نبودن انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: دولت پشتیبانی انتخابات را برعهده دارد و مسیر را هموار می‌کند اما برگزارکننده واقعی انتخابات خود مردم هستند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان