کد خبر: ۲۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۰

تامین کسری ۱۵هزار میلیاردی دولت از بازار سکه و ارز؟

افزایش هر روزه قیمت سکه و ارز در کشور و عدم توانایی بانک مرکزی در کنترل این موضوع تبدیل به یکی از چالش‌های بحث برانگیز شده و در مباحث کارشناسی صحبت های مختلفی در این باره مطرح شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از جهان، نوسانات قیمت ارز و سکه در کشور یکی از موضوعاتی است که به نظر می رسد دولت سعی در کنترل آن نداشته است. این نوسانات با شروع هدفمندی یارانه ها در سال گذشته اغاز و هم اکنون به روزهای اوج خود رسیده است.

اما نکته ای که باید به آن توجه کرد آن است دولت در چند ماهه گذشته مشکلات فراوانی برای توزیع یارانه ها به صورت نقدی داشته که طبق شنیده ها از منابع دیگر در بودجه برای این موضوع استفاده کرده است.

کسری بودجه بی سابقه فعلی که بین ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده از مشکلات ویژه دولت است. اما نوسانات شدید قیمتی در بازار سکه و ارز باعث شده تا برخی دولت را متهم کنند که برای تامین این کسری بودجه وارد بازی با قیمت های ارز و سکه شده است.

درهمین زمینه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : پیش‌ بینی می‌ شود تا پایان سال ۳۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمد بودجه ۹۰ یا کسری بودجه پدید آید.

موسی‌ الرضا ثروتی در مورد کسری بودجه سال جاری گفت : البته کسری بودجه در پایان سال قابل بررسی است، اما پیش‌ بینی می‌ شود طبق گزارش خزانه‌ داری کل تا پایان سال ۳۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمد اتفاق افتد که امیدواریم تا پایان سال وضع درآمد های دولت بهتر شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مهر با اشاره به کسری بودجه دولت، مدعی شد: دولت احتمالاً از گرانی ارز ۱۵ هزار میلیارد تومان سود کرده است و قصد دارد کسری بودجه خود را از طریق سود ناشی از گرانی سکه و ارز تأمین کند.

علیرضا منادی سفیدان دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم درباره کسری بودجه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: در سال گذشته دولت اعلام کرد که ۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را مطرح کرد که مجلس نیز آن را تصویب کرد.

وی با اشاره به پیش بینی دولت در رابطه با هزینه های سال ۹۰ گفت: طبق پیش بینی ها دولت باید ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها پرداخت به مردم پرداخت می کرد. به عبارتی هر نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان درماه دریافتی خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جلسه ای مجلس به دولت اعلام کرد که نمی تواند درآمدی بیشتر از ۲۷ هزار میلیارد تومان داشته باشد. ولی آنها اصرار کردند که درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومان تصویب شود؛ از همان روز اول معلوم بود با کسری بودجه مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به این که دولت از ۲ طریق قصد دارد کسری بودجه خود را جبران کند، متذکر شد: دولت از طریق برداشت های غیرقانونی برخی حساب ها، همچنین از محل سود ناشی از گرانی سکه و ارز تصمیم دارد کسری بودجه خود را جبران کند.

خباز نماینده دیگر مجلس هم در این باره می گوید: یکی از دلایلی که بانک مرکزی اقدام به اصلاح وضعیت بازار سکه و ارز نمی کند این است که بتوانند کسری بودجه دولت را جبران کنند.

کسری بودجه یکی از موضوعاتی است از ابتدای سال و با تصویب بودجه بسیاری از کارشناسان آن را حتمی دانسته و اعلام کرده بودند با میزان درآمد غیر قابل واقعی که دولت برای خود متصور شده است و با مبلغی که می خواهد به عنوان یارانه نقدی به مردم دهد حتما کسری بودجه بسیار بالایی خواهیم داشت.

به نظر می رسد اگر دولت به شیوه فعلی برای جبران کسری بودجه ادامه دهد باید منتظر عواقب نامطلوب دیگری در اقتصاد کشور باشیم.

انتهای گزارش/ص

نظرات بینندگان