کد خبر: ۲۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۰

عربستان نمی‌تواند جای خالی نفت ایران را پر کند

نیویورک تایمز با اشاره به وعده عربستان برای جبران خلا ناشی از تحریم نفت ایران در بازار تصریح کرد توانایی عربستان در این زمینه محل تردید کارشناسان نفتی است.

به گزارششیرازه به نقل ازفارس، نیویورک تایمز در مقاله ای با موضوع نقش عربستان در تحریم نفتی ایران نوشت: آیا براستی عربستان می تواند به وعده خود عمل کند و خلا ناشی از کمبود عرضه در بازار نفت که ممکن است در نتیجه تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و اروپا به وجود خواهد آمد را جبران کند؟
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: برخی کارشناسان نفتی در این خصوص تردید دارند و معتقدند عدم توانایی عربستان در تامین کمبود عرضه بوجود آمده در بازار می تواند موجب فشار بیشتر بر بازار نفت شود که هم اکنون نیز در نتیجه افزایش تنش های ناشی از فعالیت های هسته ای ایران ملتهب و نا آرام است.
در حال حاضر علائم امیدوار کننده ای حاکی از اینکه تمام طرفها در حال بررسی مجدد راه حل های دیپلماتیک هستند، در حال پدیدار شدن است. اما همچنان این احتمال دور از ذهن نیست که وزرای خارجه دولت های اروپایی در نشست روز دوشنبه خود، واردات نفت از ایران را از اواسط سال جاری میلادی مورد تحریم قرار دهند.
پس از اینکه علی النعیمی، وزیر انرژی عربستان در مصاحبه ای اعلام کرد که کشورش باید حجم تولید نفت خام خود را برای پر کردن شکاف ناشی از تحریم صادرات نفت ایران، افزایش دهد، ایران این هفته به این اظهارات واکنش نشان داد.
بر اساس این گزارش از نظر استراتژیک، تعهد عربستان را می توان ناشی از تحریم های  آمریکا و تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا در متوقف نمودن واردات نفت از ایران ارزیابی کرد. تهران، عربستان را به عنوان بخشی از اتحاد خصمانه علیه خود می بیند.
محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، در این زمینه اظهار داشت: «کشورهای عربی همسایه ما نباید در این ماجراجویی ها مشارکت کنند و باید اقدامات محتاطانه تری اتخاذ کنند.» این اظهارات را می توان آخرین هشدار ایران به عربستان مبنی بر عدم مداخله در اختلاف ایران و غرب ارزیابی نمود.
در همین زمینه کنت پولاک، در نیو رپابلیک نوشت: «عربستان اعلام کرده که هر گونه کمبود ناشی از تحریم نفت ایران را با افزایش حجم تولید نفت خود جبران خواهد کرد، اما بسیاری از تحلیلگران در خصوص توانایی ریاض در افزایش حجم تولید خود در دراز مدت تردید دارند.»
تنش ها در خصوص اعمال تحریم های سخت گیرانه علیه تهران و هراس از پاسخ ایران به این تحریم ها بهای جهانی نفت را در اکثر روزهای ماه گذشته در بالای 100 دلار حفظ کرده است.
بر اساس برآوردهای کارشناسان بازار انرژی، تحریم های جدید می تواند بیش از یک سوم صادرات نفت ایران را کاهش دهد، اما شکاف ایجاد شده در بازار در نتیجه این تحریم ها موضوع ساده ای نیست که بتوان با وعده افزایش تولید عربستان آن را جبران کرد.
نصیر شیرخانی، خبرنگار نشریه نفتی آپ استریم در این زمینه گفت: «صرف این مسئله که عربستان حجم صادرات خود را به سقف پتانسیل تولید خود نزدیک کند، موجب التهاب بازار و افزایش قیمت ها خواهد شد.» وی افزود: «نفت صادراتی عربستان سنگین تر از نفت ایران است و این مسئله نیز می تواند برای پالایشگاه هایی که تا پیش از این از نفت ایران استفاده می کردند مشکل ایجاد کند.»
شیرخانی همچنین گفت: «معتقدم که چین با افزایش حجم واردات نفت خود از ایران کاهش صادرات نفت ایران به اروپا و سایر متحدان آمریکا را جبران خواهد کرد. بعلاوه هند و کره جنوبی نیز علیرغم فشارهای آمریکا هنوز در خصوص همراهی با این تحریم ها، از خود مقاومت نشان می دهند.»
این کارشناس بازار انرژی همچنین اظهار داشت، ایران می تواند به معاملات تهاتری روی بیاورد. به علاوه در صورت افزایش بهای نفت، ایران نیز منتفع خواهد شد.


انتهای خبر/ک+

نظرات بینندگان