کد خبر: ۲۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۰

چه کسانی از آشفتگی اقتصادی در انتخابات سود می برند؟

آیا توان واقعی دولت در ساماندهی اقتصاد کشور همین است که می بینیم؟ آیا آن طور که وانمود می شود دلالان بازاری کار بازار را به این جا کشانده اند؟

1 - اگر در واقع امر اقتصاد و انتخابات به هم ربطی نداشته باشند(که دارند!) در وضعیت فعلی کشور، اوضاع اقتصادی می تواند به صورتی جدید بر روند انتخابات پیش رو و حتی میزان مشارکت مردمی تاثیر بگذارد.

2- به دلائل فراوان پایه ها و ارکان اقتصادی  ما آن گونه که این روزها دیده می شوند، سیاه و متزلزل نیست! یعنی آیا واقعا کشور ما آن قدر بحران زده است که ارزش پول ملی در طول 9 ماه به نصف برسد؟
کاهش ارزش پول ملی و صعود موشکی قیمت طلا(با سرعت و روند این ایام) آن هم در حالی که حتی در همسایگی ما(در افغانستان و عراق) قیمت ارز و طلا تا حدود زیادی تثبیت شده مانده، نه طبیعی است و نه معمولی!
3- می دانیم که بر خلاف اخبار رایج تحریم ها هنوز آغاز نشده اند و تنها خبر آنها( به عنوان عامل مهم جنگ روانی) بر روند فعلی بازار ایران تاثیراتی گذارده است اما حتی اگر تحریم ها به شکل تمام و کمال اجرا شود( به فرض بسیار بعید) باز هم تاثیر آنها بر اقتصاد کشور نمی تواند تا این حد تنش زا باشد! (منظور در تنش های اقتصادی این روزهای کشور است!)
4- در همین راستا به نظر می رسد عواملی با هدف لطمه به روند انتخابات و میزان مشارکت در آن با هماهنگی نانوشته با آمریکا، انگلستان و فرانسه (بانیان تحریم ها) در تلاشند تا وضعیت اقتصادی کشور در آستانه انتخابات و سال نو به حداکثر آشفتگی برسد!(هر چند که واقعیت های اقتصادی به هیچ وجه تا این حد که این روزها خودنمایی می کند تیره و تار نیست!)
5- در همین راستا پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد:
الف) چرا دولت برای جمع آوری پولهای سرگردان جامعه هیچ تمهیدی فراهم نیاورده است؟ آیا جذب نقدینگی موجود در جامعه با انتشار اوراق مشارکت 18 تا 22 درصدی (به شیوه سال های قبل) جهت رونق طرحهای ملی مانند صنعت نفت و ... ممکن و موثر نبود؟
ب) آیا مهار موج سرکش نقدینگی بیرون آمده از نظام بانکی با افزایش نرخ سود تا مرز 18تا20درصد ممکن نبود؟ اگر همین امروز نرخ سود بانکی تا حدی مطمئن افزایش یابد، موج غیره طبیعی سکه و ارز آرامش پیدا نخواهد کرد.
ج)ماجرای فروش سکه زیر قیمت بازار توسط بانک ملی با کدام منطق اقتصادی سازگار بود؟ آیا این اقدام در شکل دادن به صورت فعلی بازار موثر نبود؟
د) افزایش قیمت پیش فروش سکه از سوی دولت و به تبع آن افزایش شدید قیمت سکه و طلا ریختن آب به کدام آسیاب بود؟
ه) آیا توان واقعی دولت در ساماندهی اقتصاد کشور همین است که می بینیم؟ آیا آن طور که وانمود می شود دلالان بازاری کار بازار را به این جا کشانده اند؟
و) آیا می توان با نصیحت بازار را کنترل کرد؟ اگر پاسخ منفی است پس نصایح رئیس جمهور به مردم در خصوص نخریدن طلا و ضروری نبودن آن برای زندگی روزانه چه معنایی می تواند داشته باشد؟
6- باید پرسید چه کسانی از کاهش مشارکت مردم در انتخابات یا آشفتگی فضای کشور در آستانه انتخابات سود می برند؟
مشرق/ صادق کوشکی
نظرات بینندگان