کد خبر: ۲۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰

آخرین تیر تركش ساركوزی برای ماندن در قدرت

ساركوزی كه كمتر از چهارماه تا برپایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرصت دارد،‌ جمعه 20 ‍ژانویه بجای توضیح به ملت فرانسه درباره كشته شدن 4 فرانسوی در افغانستان بار دیگر از تشدید تحریم ها علیه ایران سخن گفت و آن را پیشنهاد بهتری در برابر گزینه جنگ اسراییل خواند!

سخنان ساركوزی در جمع دیپلمات ها به قدری نسنجیده بود كه مطبوعات فرانسه نتوانستند از انعكاس آن خودداری كنند؛‌ روزنامه لیبراسیون در گزارشی با تیتر \' از افغانستان تا ایران؛ ترسیم چهره ای تاریك از جهان از سوی ساركوزی\' نوشت: ساركوزی در چهارماهه پایان اقامتش در الیزه، تابلویی بسیار تاریك و سیاه از وضعیت جهان ترسیم كرد و از خروج زودهنگام نیروهایش از خاك افغانستان و نیز یك جنگ احتمالی علیه ایران گفت.

لیبراسیون با لحنی كنایه آمیز می نویسد:‌ معمولا مرسوم نیست كه رئیس دولت سخنرانی خود در جمع دیپلمات ها را با تسلیت شروع كند. آن هم بلافاصله پس از خبر كشته شدن 4 سرباز فرانسوی در خاك افعانستان. ساركوزی كه درباره تعلیق هرگونه برنامه نظامی فرانسه در خاك افغانستان اعم از آموزش سربازان و ... با لحنی جدی سخن می گفت، برای نخستین بار از خروج نیروها پیش از مهلت اعلام شده برای 2014 ـ‌ طبق برنامه زمانی ارائه شده به همتای آمریكایی اش ‌باراك اوباما ـ‌ خبر داد و گفت كه \' ارتش فرانسه در كنار متحدان خود است اما نمی تواند بپذیرد كه سربازانش توسط یكی از متحدانشان كشته شود!\'

این روزنامه فرانسوی سخنان شتابزده ساركوزی را به تلاش های وی در برابر رقیب انتخاباتی اش مرتبط كرده و می نویسد:‌ در حالی كه تا كمتر از چهار ماه به آغاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی نمانده، بحث های بسیاری درباره ضرر و زیان های ناشی از حضور نظامی در خاك دیگر كشورها به راه افتاده است. سخنرانی ساركوزی در جمع دیپلمات ها در حالی مطرح شد كه \'فرانسوا اولاند\'، رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام كرده است چنانچه در انتخابات برنده شود، 3600 سرباز باقی مانده فرانسوی در خاك افعانستان را تا پایان سال 2012 از این كشور خارج خواهد كرد.

در گزارش لیبراسیون آمده است:‌ ساركوزی كه در تمام طول سخنرانی سعی كرد لحن محزون و نگران خود را درباره آینده تاریك جهان حفظ كند،‌ بطور خلاصه به \'طرح های ابتكاری و موفق\'! فرانسه در ساحل عاج، لیبی و گروه 20 اشاره كرد و گفت\' خطرات بسیاری صلح جهانی را در سال 2012 تهدید می كند.\' وی ضمن اذعان به شكست گروه چهارجانبه (اتحادیه اروپا،‌ آمریكا، روسیه و سازمان ملل) از طرح های مبتكرانه دولتش برای پایان دادن به بن بستی كه در روند صلح اعراب و اسراییل شكل گرفته است،‌ سخن گفت. به گزارش لیبراسیون، ساركوزی كه از این مراسم برای ارائه كارنامه ای درخشان از چهار سال حضورش در الیزه استفاده كرد،‌ برنامه هسته ای ایران و متعاقب آن، چشم اندازهای مداخله نظامی اسراییل را مهم ترین نگرانی پاریس عنوان كرد و چین و روسیه را به همسویی با سیاست های اتخاذ شده در قبال ایران از سوی سازمان ملل فراخواند.

لیبراسیون در بخش دیگری از این گزارش می نویسد:‌ گویا آقای رییس جمهور یك هفته پس از اعلام گزارش \'استاندارد اند پورز\' درباره كاهش رتبه اقتصادی فرانسه، چندان به وضعیت اروپا در برابر بحران بدهی ها خوش بین نیست! وی اعتراف كرد كه \'منطقه یورو همچنان در معرض خطر است\'. البته ساركوزی تا پایان سخنرانی خود چند مثال امیدوارانه هم زد: درباره نقش فرانسه در توسعه آفریقا و آمریكای جنوبی! با این اوصاف، این نامزد آینده انتخابات ریاست جمهوری به خود اجازه داد تا پیشنهاد فرانسوا اولاند مبنی بر واگذاری حق وتوی فرانسه به اتحادیه اروپا را \'كاملا بی معنا\' بخواند.

نشریه فرانسه زبان اكو نیز نوشت: ساركوزی اعلام كرد كه اتحادیه اروپا در حال نهایی كردن تحریم های نفتی و مالی علیه ایران است. كشورهای عضو اتحادیه اروپا فردا 22 ژانویه آخرین جزییات این تحریم ها را اعلام خواهند كرد. وی تهدید كرد: كشورهایی كه در شورای امنیت سازمان ملل با طرح تشدید تحریم ها مخالفت كنند، مسئول جنگ احتمالی خواهند بود!

لوپوئن نیز در گزارش خود نوشت: ساركوزی خطاب به همتایان روس و چینی خود گفت كه به ما برای تضمین صلح در جهان! كمك كنید. ما واقعا به كمك شما نیاز داریم. ایران دیوانه وار به سمت سلاح های هسته ای پیش می رود و ما برای اینكه در كنار مردم ایران باشیم باید رهبران ایران را وادار به مذاكره جدی در این باره كنیم.

نشریات فیگارو، روماندی نیوز سوییس، اكو و بخش فرانسه زبان ریانووستی نیز تنها به انعكاس پیشنهاد تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی ساركوزی بسنده كردند؛ به گزارش این نشریات،‌ساركوزی اعلام كرده است كه مداخله نظامی مشكلی را حل نمی كند بلكه ممكن است خاورمیانه و حتی را جهان را به هرج و مرج و آشوب بكشاند. بنابراین فرانسه هر كاری انجام خواهد داد تا از مداخله نظامی جلوگیری كند!

اظهارات ساركوزی در حالی ایراد شده است كه این كشور پس از آغاز بحران اقتصادی در اروپا در ضعیف ترین وضعیت خود به سر می برد و بسیاری از فرانسوی ها سیاست اقتصادی دولت ساركوزی را عامل اصلی این وضعیت می دانند.

در همین چهارچوب بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد كه شانس رقیب ساركوزی برای جذب آرای مردم كشور گل

بسیار زیاد است

به نظر می رسد اظهارات رییس جمهوری فرانسه علیه ایران آخرین تلاشهای یك سیاستمدار برای ماندن در كرسی قدرت و جذب آرای رای دهندگان است.

 

انتهای خبر /

نظرات بینندگان