کد خبر: ۲۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰

ناو یو اس اس انترپرایز در راه خلیج فارس است

نخستین ماموریت مهم بین المللی این ناو در زمان بحران موشکی کوبا رخ داد که در آن جریان ناو یو اس اس انترپرایز ماموریت یافت تجهیزات جنگی را به کوبا ببرد و برای غیر فعال کردن سایت های موشکی شوروی تلاش کند.

به گزارش شیرازه به نقل از شفاف نیوز، در شرایطی که کمتر از سه هفته از خروج ناو آمریکایی یو اس اس جان استینز از خلیج فارس و هشدار فرمانده کل ارتش ایران در مورد عدم بازگشت ناوهای آمریکا به منطقه می گذرد، برخی اخبار حاکی از این است که یک ناوگان شامل هفت ناو جنگی آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از تنگه هرمز عبور کرده اند و این در شرایطی است که آمریکا اعلام کرده است طی یک ماه آینده ناو یو اس اس انترپرایز نیز به خلیج فارس اعزام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ناو یو اس اس انترپرایز نخستین ناو هواپیمابر با قابلیت حمل سلاح اتمی در دنیا است که جد آن در جنگ جهانی دوم به موفقیت های زیادی دست یافت. این کشتی همچنین با 342 متر درازا، طویل ترین ناو جنگی دنیا محسوب می شود و همچنین با بیش از 93 هزار تن وزن یازدهمین ناو سنگین دنیا محسوب می شود. این کشتی همچنین دومین ناو جنگی آمریکا از نظر قدمت محسوب می شود.

این ناو به دلیل هزینه بسیار سنگین برای ساخت بدون داشتن موشک انداز تولید شد و در عوض سیستم دفاعی ضد موشکی بر روی این کشتی نصب شد و در نسخه های بعدی ساخته شده نیز دو سیستم کوچک موشک انداز ناتو بر روی آن تعبیه شد.

در عین حال این ناو آمریکایی تنها ناو موجود در جهان است که بر روی آن دو رآکتور هسته ای به منظور ایجاد آمادگی و سوخت رسانی به زیردریایی های هسته ای وجود دارد. این کشتی همچنین مجهز به یک سیستم راداری است که در زمان ردیابی اهداف چندگانه بسیار خوب عمل می کند.

نخستین ماموریت مهم بین المللی این ناو در زمان بحران موشکی کوبا رخ داد که در آن جریان ناو یو اس اس انترپرایز ماموریت یافت تجهیزات جنگی را به کوبا ببرد و برای غیر فعال کردن سایت های موشکی شوروی تلاش کند. این ناو که از سوی چند ناو دیگر حمایت می شد، در مسدود کردن مسیر حرکت کشتی های شوروی نقش مهمی ایفا کرد و در نهایت پایان دادن جنگ سرد میان دو کشور کمک شایانی کرد.

یو اس اس انترپرایز در سال 1999 به خلیج فارس آمد تا در اجرای ماموریت نظارت بر مناطق جنوبی این دریا به ناو کارل وینسون کمک کند، این ناو در طول سال 1999، 151 روز را در ماموریت گذراند و در عین حال در این مدت به سیستم های تلویزیونی، ارتباطی و کامپیوتری جدید مجهز شد.

این گزارش در ادامه می افزاید: این کشتی در شرایطی قرار است در یک ماه آینده وارد خلیج فارس شود که آخرین بار در ژانویه سال گذشته میلادی برای انجام ماموریت به این منطقه آمد.

در عین حال لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی مدعی شده است که عبور «اینترپرایز» از تنگه هرمز پیامی مستقیم به ایران است.

وی در سخنان خود در این باره ادعا کرده است: ناو هواپیمابر «یو اس اس اینترپرایز» عازم خلیج فارس می شود و عبور آن از تنگه هرمز پیامی مستقیم به ایران است.

وی که در جمع ۱۷۰۰ نفر از خدمه این ناو هواپیمابر سخن می گفت، در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آمریکا با وجود کمبود بودجه ۱۱ ناوهواپیمابر خود را همچنان حفظ خواهد کرد. در واقع تنش با ایران یکی از دلایلی است که نشان می دهد ناوهای عظیم تا چه اندازه برای امنیت ملی آمریکا مهم هستند.

این ناو آمریکایی حدود نیم قرن است که در نیروی دریایی آمریکا فعالیت می کند و قرار است پس از انجام سفر ماه مارس خود به خلیج فارس، در ماه نوامبر سال جاری بازنشسته شود. این در شرایطی است که آخرین سفر این ناو به خلیج فارس با تنش ها و تهدیدهای ایران بر سر بستن تنگه هرمز مصادف شده است.

اظهارات پانتا در این زمینه در شرایطی مطرح می شود که قرار است وزارت دفاع آمریکا در هفته جاری طرحی مبنی بر کاهش بودجه نظامی این کشور به منظور جبران کسری بودجه آمریکا را ارائه کند. احتمال می رود که در این طرح برنامه های صرفه جویانه برای کاهش ۲۶۰ میلیارد دلاری از بودجه نظامی آمریکا پیشنهاد شود. این در شرایطی است که گمانه زنی برخی تحلیلگران نشان می دهد پنتاگون ناوگان دریایی خود را کوچک خواهد کرد و روند ساخت کشتی های جدید برای جایگزینی ناوهای قدیمی چون اینترپرایز را کند می کند.

گفتنی است ناو اینترپرایز در حالی در نوامبر سال جاری بازنشسته خواهد شد که ناو جایگزین آن یعنی یو اس اس جرالد آر. فورد در سال ۲۰۱۵ به ناوگان دریایی آمریکا خواهد پیوست.

از سوی دیگر برخی گزارش ها حاکی از این است که همزمان با انتشار خبر اعزام این ناو به خلیج فارس در یک ماه آینده، هفت ناو آمریکایی، انگلیسی و فرانسه به خلیج فارس آمده اندکه ناو لینکلن که دستکم ۹۰ فروند هواپیما و هلی کوپتر را حمل می کند، یکی از آن ها است.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان