کد خبر: ۲۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۰

چرا میدان را برای جنگ روانی دشمن خالی کرده‌اید؟

آمریکا و متحدان غربی‌اش در هفته‌های اخیر، جنگ روانی وسیعی با هدف نا امن و ملتهب کردن اقتصاد کشورمان آغاز کرده‌اند.

ابزار اصلی این جنگ روانی، تولید و پخش شایعات متعددی است تا تحریم‌های غرب علیه کشورمان را بزرگ، مهم و موثر جلوه دهد.

نمی توان انکار کرد که تحریم‌های غرب علیه کشورمان صرفاً نمایشی نیست، کاغذ پاره هم نیست و اثر واقعی دارد اما بخش مهمی از این اثر از طریق تحریک روانی مردم و بخصوص فعالان اقتصادی ما اعمال می‌شود. به همین دلیل هم هست که آمریکا و شرکای غربی‌اش، تحریم‌های اقتصادی ایران را ذره ذره و با سر و صدای زیاد اعلام می‌کنند و برای هر تحریم جدید که ممکن است تصمیم واقعاً جدیدی هم نباشد، چندین و چند جلسه برگزار و بحث می‌کنند چرا که به فضاسازی نیاز دارند و می‌دانند تحریم‌ها علیه کشورمان بیشتر از اینکه اثر عملیاتی واقعی داشته باشد، اثر روانی دارد و با اثر روانی، هدف عملیاتی‌اش هم محقق می‌شود.

ابزار اجرای این برنامه شوم در داخل بازارها و محیط‌های اقتصادی ما، تولید و پخش شایعات و اخبار دروغ است. اخباری که به بیننده الغا کند دست ایران برای دور زدن تحریم‌ها بسته است، همه دنیا علیه ایران بسیج شده‌اند، بانک مرکزی ایران اسکناس و طلا برای تزریق به بازار ندارد، ارزش واقعی پول ملی ایران، بسیار کمتر از این حرفها است و...

برخی از این اخبار و شایعات چنان اطلاعات و تحلیل‌های سست و عوامانه‌ای دارند که حتی افراد اقتصاد نخوانده هم غیرواقعی بودن آنها را تشخیص می‌دهند اما چه می‌شود کرد که بخش اعظم عاملین اقتصادی در بازار ایران، تحصیلات اقتصادی و تحلیل عمیقی ندارند و تحت تاثیر شایعات قرار می‌گیرند.

در این شرایط که شایعات و جنگ روانی دشمن، اثر واقعی و مستقیمی بر اقتصاد ما می‌گذارد، رسانه ملی باید با تمام توان در صحنه حاضر باشد و به طور مرتب به سوالات و ابهامات پاسخ دهد تا زمینه انتشار و تاثیر شایعات و جنگ روانی دشمن از بین برود.

رسانه ملی در روزهایی که اقتصاد ایران به شدت به او محتاج است، غیبتی عجیب و غیر قابل توجیه دارد. صدای سیما ما که خبر کاهش یک رتبه‌ای اعتبار یک کشور اروپایی را تیتر اول اخبار می کند و برای آن تحلیل و میزگرد می‌گذارد، چطور نصف شدن ارزش پول ملی در طول یک ماه را ندید؟ آیا رسانه ملی مخاطبان و بینندگان خود را اینقدر احمق فرض کرده است؟ یا اینکه برایش مهم نیست که ایرانیان برای دریافت اطلاعات و تحلیل های اقتصادی به رسانه های دشمن پناه ببرند؟

در شرایطی که اقتصاد ایران تحت تاثیر جنگ روانی بسیار پرحجم و پر دامنه‌ای قرار گرفته، خالی کردن فضا و سکوت رسانه ملی درباره شایعات و تحولات اقتصادی، همراهی و همدستی با دشمن است. اگر مسوولان تیم اقتصادی دولت شهامت و عرضه مصاحبه و پاسخگویی به سوالات و ابهامات را ندارند، رسانه ملی می‌تواند حداقل کارشناسان اقتصادی ساده دعوت کند تا به سوالات ساده افکار عمومی درباره بازار ارز و طلا پاسخ دهند و مردم بگویند تقاضای طلا و ارز موجود در بازار نسبت به ذخایر بانک مرکزی هیچ است و این تحلیل‌های آبکی درباره قیمت طلا و ارز در آینده تا چه حد عوامانه و سست است.

وقتی صدا و سیما حتی این وظیفه ساده خود را نیز انجام نمی‌دهد، زمینه را برای تاثیر بیشتر شایعات فراهم می‌کند و مردم را بسوی تحلیل‌ها و اخبار منتشره از سوی دشمن هدایت می‌کند. امروز و در بحبوحه جنگ روانی غرب علیه اقتصاد ایران، سکوت و بی عملی صدا و سیما، بهترین هدیه دشمن است و مسیر او را برای تولید و انتشار شایعات بیشتر و موثرتر، هموار می‌کند.

برچسب ها: اقتصاد ، سکه ، جنگ روانی ، دولت
نظرات بینندگان