کد خبر: ۲۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

اخذ تضمین از بازرسان آژانس برای عدم جاسوسی

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که به منظور جلوگیری از جاسوسی، برای ورود کارشناسان سازمان انرژی اتمی به کشور از آنها ضمانت اخذ شده است.


سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ورود بازرسان سازمان انرژی اتمی به کشورمان اظهار داشت: بازرسی از فناوری هسته‌ای کشورهای عضو ان پی تی یک مراحل مشخصی دارد که بر اساس آن آژانس موضوع را بررسی می‌کند و کشور پذیرنده هم مطابق شرایط و حقوقی که در ان پی تی دارد، موضوع بازرسی را بررسی می‌کند.

وی افزود: تاکنون بارها و بارها آژانس درخواست بازرسی از تأسیسات ایران را داده و جمهوری اسلامی هم از این موضوع استقبال کرده است؛ حتی در پذیرش بازرسین جمهوری اسلامی ایران از حقوق مسلم خود در ان پی تی استفاده نکرده است.

نقوی حسینی ادامه داد: ان پی تی به کشور پذیره اجازه می‌دهد تا نسبت به افراد بازرس اظهارنظر کند یعنی کشور پذیرنده می‌تواند بگوید که من یک بازرس خاص را نمی‌پذیرم اما جمهوری اسلامی ایران هیچگاه این کار را نکرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همچنین در بازرسی‌ها کشور پذیرنده و آژانس باید توافق کنند که بازرس‌ها از کجا می‌خواهند بازدید کنند و وقتی توافق انجام شد، بازرسان نمی‌توانند مکان بازدیدشان را تغییر دهند اما با این وجود ایران باز هم وارد این قضیه نشد یعنی وقتی که بازرسان می‌گفتند قصد بازدید از جای دیگری را هم دارند، جمهوری اسلامی استقبال کرد چراکه ما انحرافی در حوزه فناوری هسته‌ای نداریم.

نقوی حسینی گفت: وقتی که هیئت اخیر قصد ورود به کشورمان را داشت، جمهوری اسلامی تصمیم گرفته از حقوقش استفاده کند؛ ما برای بازرسین شرایط گذاشتیم و از آنها ضمانت گرفتیم چراکه شاهد بودیم بازرسی‌ها انجام شده ولی دانشمندان هسته‌ای ما ترور می‌شدند.

وی افزود: متأسفانه برای حوزه هسته‌ای کشورمان سند‌سازی شده است و این مسئله نشان می‌دهد که بازرسان غیر از بازرسی اقدامات دیگری هم انجام می‌دهند و به همین جهت جمهوری اسلامی ایران در بازدید اخیر بازرسان آژانس ضمانت‌های لازم را درخواست کرد تا روی بازرسان نظارت بهتری انجام شود و در کل این بار جمهوری اسلامی از حقوق خود در ان پی تی استفاده کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که جمهوری اسلامی چه ضمانتی را از سازمان انرژی اتمی گرفته اظهار داشت: قطعا این موضوع را سازمان انرژی هسته‌ای و سایر دستگاه‌ها اعلام می‌کنند چراکه توافقات لازم صورت گرفته است.

نقوی حسینی به واکنش تشکل‌های دانشجویی به ورود بازرسان به کشور هم اشاره کرد و اظهار داشت که این موضوع حق ملت ایران است ملت ایران دیده‌اند که هرگاه این بازرسان وارد کشور شده‌اند، مدتی بعد یکی از دانشمندان ما ترور شده بالاخره بین این دو مسئله رابطه وجود دارد لذا مردم حق دارند که بگویند بازرسی‌ها باعث ترور می‌شود.

تقوی حسینی در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود دارد که این بار بازرسان کار جاسوسی انجام ندهند، گفت: حتما این تصمیم وجود دارد چراکه هم وزارت خارجه و هم سازمان انرژی هسته‌ای اعلام کردند که این تضمین وجود دارد.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان