کد خبر: ۲۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

ریزش قیمت سکه در آینده نزدیک

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با توجه به دلار 1226 تومان و پیش فروش سکه با نرخ مناسب دلیلی برای افزایش قیمت سکه و دلار وجود ندارد، گفت: این افزایش قیمت‌ها به دلیل بازار سازی برخی افراد برای بالا بردن قیمت سکه است.

به گزارش شیرازه،  فرزان سهرابی در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت معاملات آتی سکه و افزایشی که از عصر روز گذشته رو به افزایش بوده است،‌ اظهار داشت:‌ دلیل روند افزایش قیمت سکه و دلار از روز گذشته مبهم است و بر خی از افراد سعی می‌کنند با انتشار شایعات و بازار سازی قیمت ها را بالا ببرند.

وی افزود: امروز وزیر صنعت و تجارت اعلام کرد که از شنبه ثبت سفارشات کالا‌ها با دلار 1226 تومان ارائه می‌شود و لزومی ندارد دلار در بازار غیر رسمی بالا معامله شود زیرا دلایل مختلفی برای سقوط قیمت سکه حداکثر تا 4 ماه آینده وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اقدام خریداران سکه از بانک ملی پس از دریافت به فروش و دلایل تکنیکال و فاندامنتال، ارائه دلار با نرخ 1226 تومان به تولید کنندگان و وارد کنندگان از جمله دلایلی است که نباید نرخ سکه و دلار غیر رسمی افزایش یابد.

سهرابی با اشاره به اینکه وقتی متقاضیان ارز می توانند با نرخ رسمی 1226 تومان دلار دریافت کنند چه دلیل دارد قیمت ها افزایش یابد، گفت: شایعاتی که در بازار برای بالا رفتن قیمت سکه مطرح می‌شود تنها بازار سازی افرادی است که از کاهش قیمت سکه در ماه‌های آینده مطلع هستند ولی این شایعات را مطرح می‌کنند تا با ایجاد نگرانی در بین مردم سکه‌ها را با نرخ بالا بفروشند.

*عدم تحویل سکه‌‌های پیش فروش صحت ندارد

این کارگزار معاملات آتی با پیش‌بینی کاهش قیمت سکه در معاملات آتی به زیر قیمت سکه در بازار نقد حداکثر تا 4 ماه آینده، تصریح کرد: دولت باید با این اخلال گران به شدت مقابله کند،زیرا سکه را با قیمت مناسب پیش فروش می‌کند و دلار را نیز به افردای که نیاز دارند به نرخ 1226 تومان می‌فروشد، بنابراین تلاش خود را برای کنترل بازار انجام داده است ولی وقتی با این شرایط همچنان قیمت ها بالا می‌روند  نشان دهند برخی بازار سازی‌ها است.

سهرابی با بیان درآمد کشور از نظر دلاری کافی است، گفت: این بازار سازی‌ها تمام رشته‌ها هدفمندی و اقدامات کنترلی که دولت انجام می‌دهد را پنبه می‌کند،بنابراین باید با هر اقدامی با آن مقابله کند. همچنین،‌ در هفته گذشته پیش‌بینی‌ها این بود که بازار آماده ریزش است ولی چنین اتفاقی رخ نداد.

وی با اشاره به اینکه افرادی شایعاتی را مبنی بر عدم تحویل سکه از سوی بانک ملی را اعلام می‌کنند و ای چیزی جر شایعه نیست، گفت:‌ این اطمینان را می‌دهم که همه سکه‌ها تحویل خواهد شد و به تعهدات خود عمل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت طلای جهانی خاطر نشان کرد: در سال 2012 نیز لزومی وجود ندارد البته نرخ بیکاری در امریکا در حال کاهش است و اقتصاد آنها در حال بازسازی است. همچنین روند رو به رشد اقتصاد امریکا شروع شده ولی این روند کند ولی مداوم است.

*معاملات آتی از صف خرید خارج شد

وی  با اشاره به اینکه  امروز صبح بازار آتی با صف خرید روبه‌رو بود ولی با اعلام خبر ثبت سفارش به نرخ 1226 دلار از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت بازار از صف خرید خارج شد، افزود:‌ در حال حاضر بازار هنوز مثبت است ولی قیمت ها در حال کاهش و از صف خرید خارج شده است.

سهرابی در پایان تأکید کرد: سکه بالای 650 هزار تومان در حال حاضر حباب است.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: سکه،قیمت،ریزش
نظرات بینندگان