کد خبر: ۲۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

كاشت «سرطان فرانسوي» در بدن ايراني

جوان- گرايش به اعمال جراحي زيبايي «كاشت پروتز» كه طي سال‌‌هاي گذشته و زير سايه تبليغات ماهواره‌اي - اينترنتي، روندي صعودي و هشدارآميز داشته است، با تقلبي از آب درآمدن مواد معتبرترين شركت صادركننده اين اقلام به ايران و در معرض سرطان قرار گرفتن افرادي كه از اين پروتز‌ها استفاده كر‌ده‌اند، وارد فاز تاز‌ه‌اي شد. روز گذشته، وزير بهداشت هم وارد ماجرا شد و وعده داد كه استفاده از پروتز‌هاي شركت فرانسوي را پيگيري مي‌كند.


اعمال جراحي زيبايي (پلاستيك) چند سالي است با افزايشي چشمگير روبه‌رو شده است. اين روز‌ها افراد زيادي را مي‌توان پيدا كرد كه از دستان هنرمند(!) جراحان پلاستيك بهره برده و عضوي از بدنش را براي زيباتر شدن به تيغ‌‌هاي پزشكان سپرده باشد! كار به جايي رسيده كه ايران بالاترين رتبه را در تعداد اعمال جراحي بيني به خودش اختصاص داده است و پزشكان جراح پلاستيك ما به دليل تعدد موارد عمل به پردرآمدترين پزشكان دنيا تبديل شد‌ه‌اند! تا آنجا كه بسياري از ايراني‌‌هاي خارج از كشور يا خارجي‌‌هايي كه با ايران در ارتباط هستند، براي انجام اعمال جراحي زيبايي، كشور‌هاي خود را به مقصد ايران ترك مي‌كنند تا از قافله «بكش و زيباترم كن‌‌ها» عقب نمانند!
جراحي‌‌هاي پلاستيك كه زماني به قشر و طبقه‌اي خاص تعلق داشت، اكنون مرز‌هاي طبقاتي را در‌نورديده و در تمام اقشار و تمام سنين ديده مي‌شود. عمل‌‌هاي زيبايي در سال‌‌هاي اوليه ورود به ايران تنها به جراحي‌‌هاي پلاستيك بيني، سوختگي يا اعمال جراحي پلاستيكي براي رفع مشكلات جسمي مادرزادي مانند لب شكري بودن انجام مي‌شد. اما پس از مدتي انواع و اقسام اعمال جراحي از كشيدن و جوان‌سازي پوست گرفته تا كاشت پروتز در گونه، لب‌ها و ديگر اعضاي بدن رواج پيدا كرد.
ماهواره‌‌ها اعمال جراحي را اجبار مي‌كنند!
يكي از مواردي كه در سال‌‌هاي اخير باعث افزايش اعمال جراحي شد، تبليغات بيش از حد اين عمل‌‌ها از طريق رسانه‌‌هايي مانند ماهواره و اينترنت است. فقط كافي است نگاهي به يكي از شبكه‌‌هاي ماهواره بيندازيد تا با هجومي از تبليغات اعمال جراحي پلاستيك براي زيبايي صورت و‌ اندام روبه‌رو شويد. اين آگهي‌‌ها با تصويرسازي از زيبايي مبتني بر نوع و سايز خاص از ‌اندام، به دنبال اين هستند كه همه مردم را با معيار‌هايي كه در اين تبليغات نشان داده مي‌شود، مقايسه كنند تا افراد در صورت اينكه متوجه تفاوتي بين خود و مانكن‌‌هاي تبليغات شوند، به سمت اعمال جراحي مرگبار قدم بردارند.
تشويق براي رفتن زير تيغ
اين روز‌ها روزنامه ‌ها، مجله‌‌ها و كاتالوگ‌‌هاي تبليغاتي شهري نيز كه به در منازل مي‌آيد پر شده از تبليغات رنگارنگ پزشكان جراحي زيبايي كه با چاپ تصاوير وحشتناكي از قبل و تصاويري رويايي از بعد از عمل به دنبال جذب مشتري هستند. تعرفه‌‌هاي جراحي زيبايي هم كه خدا نصيب نكند! در اين ميان پزشكان در هنگام ويزيت مراجعين خود هم بيكار نمي‌نشينند. به عنوان مثال به فردي كه براي جراحي بيني مراجعه مي‌كند، مي‌گويند:«حالا كه قصد عمل بيني را داري و بيهوشي را هم تحمل مي‌كني چه بهتر است لب‌ها و گونه‌‌ها را هم پروتز بكاري تا زيبايي‌ات چند برابر شود. » مراجعه كننده از همه جا بي‌خبر هم با تصور اينكه اين پزشك هنوز هم به سوگندنامه بقراط و تعهد پزشكي پايبند است، به او اعتماد مي‌كند و پاي در مسيري مي‌گذارد كه در موارد قابل تأملي، آخر و عاقبت غم انگيزي دارد.
كاشت پروتز پس از مادر شدن
يكي از القائات پزشكان جراح پلاستيك در سال‌هاي اخير اين است كه خانم‌ها پس از زايمان و شيردهي براي بازگشت به ظاهر سابق نياز به كاشت پروتز دارند و اين باور غلط يكي از مهم‌ترين دلايل گرايش به كاشت پروتز در سال‌‌هاي اخير بوده است. بماند كه چه بسيار كساني كه پس از كاشت پروتز دچار سرطان سينه شد‌ه‌اند!
«پياده روي» پروتز زير پوست!
پروتز شيئي پلاستيكي از نوع سيليكون است كه داخل آن از ژل پر شده است. متقاضيان جراحي پلاستيك، پيش از ورود به اتاق عمل، خودشان بايد پروتز‌ها را از مراكز فروش تجهيزات پزشكي تهيه كنند تا در روز عمل، پزشك پروتز را در عضو مورد نظر بدنشان بكارد. يكي از پزشكان زيبايي درخصوص عوارض كاشت پروتز مي‌گويد: يكي از اتفاقاتي كه پس از كاشت پروتز ممكن است بيفتد، حركت پروتز در بدن است. به اين معني كه پروتز گونه ممكن است پس از مدتي حركت كرده به ناحيه چانه يا گردن نقل مكان كند كه اين مورد باعث نازيبايي و عوارض بسياري در فرد مي‌شود.
انفجار، تركيدن، پاره شدن!
از ديگر پيامد كاشت پروتز، امكان پاره شدن آن است. به اين معنا كه پروتز وارد شده به بدن ممكن است در شرايط خاصي پاره و محتويات آن در بدن پخش شود؛ از آنجا كه محتويات پروتز‌ها معمولاً ژل‌‌هايي شيميايي است، خطرآفريني آن را بيشتر مي‌كند.
چرا وزارت بهداشت دير جنبيد؟!
با توجه به گرايش وافر زنان و دختران به كاشت پروتز، ماجراي سرطانزا بودن پروتز‌هاي سينه ساخت شركت فرانسوي پيپ ايمپلنت پروتز PIP براي برخي بيماران ايراني مي‌تواند شوك و عبرت بزرگي باشد. در اين راستا، مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت هم روز گذشته با تأكيد بر اينكه قطعاً پيگير تخلف شركت فرانسوي خواهد بود، اعلام كرد: بيماراني كه از اين پروتز‌ها استفاده كرد‌ه‌اند براي بررسي‌‌هاي بيشتر دوباره به متخصصان معالج خود مراجعه كنند.
پرسش قابل تأمل اينجاست است كه چرا پيش از اينكه اين پروتز‌هاي سرطان آور در بدن عد‌‌ه‌اي كاشته شود، وزارت بهداشت سرطان زا بودن يا نبودنش را بررسي نكرده است؟

انتهای پیام/

نظرات بینندگان