کد خبر: ۲۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

مرگبارترین حوادث جهان

بدترین آتش سوزی تاریخ در سانتیاگو در کشور شیلی به تاریخ 8 دسامبر 1863 رخ داد. در جریان یک جشن مذهبی جمعیت زیادی در کلیسای شهر حضور داشتند. برای تامین روشنایی مراسم از لامپهای گازی استفاده می شد. در جریان مراسم به دلیل شکستن یکی از لامپها آتش سوزی به وقوع پیوست

 

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، حوادث گوناگونی در طول تاریخ بشر رخ داده است که موجب مرگ انسان های بسیاری نیز شده است. تعدادی از این حوادث به مانند زلزله و سیل جزء بلایای طبیعی بوده که انسان در به وجود آمدن آن نقشی ندارد و حوادثی نیز وجود دارد که بر اثر سهل انگاری انسان به وجود می آیند. در این مطلب شما با ده حادثه مرگبار در طول تاریخ آشنا می شوید.

_ مرگبارترین فاجعه هوانوردی
در 27 مارس 1977 میلادی بمبی در فرودگاه " گرن کاناری" در جزایر قناری کشور اسپانیا منفجر شد. این بمب خسارت چندانی به بار نیاورد اما سبب شد که مسئولین فرودگاه با اعلام توقف عملیات پروازی از سایر پروازها خواستند که در فرودگاه "تنریف" در شمال این جزیره تنریف فرود بیایند. در این ساعات مه شدیدی در فضا وجود داشته و باعث شده بود که دید افراد شدیدا کاهش پیدا کند.

دو هواپیمای بوئینگ 747 ، یکی متعلق به خطوط هوایی هلند و دیگری خطوط هوایی "پان آمرکین" از جمله پروازهایی بودند که ناچارا به این فرودگاه منتقل شده بودند. در این میان و در ساعت 17:5 دقیقه هر دو هواپیما برای پرواز به سمت یک باند حرکت می کنند. برج مراقبت به پرواز هلندی اجازه پرواز داده و همزمان به دلیل نبود دید کافی به پرواز پان آمریکن نیز اجازه پرواز می دهد.

پرواز هلندی از زمین برخاسته اما قبل از این که به اندازه کافی از زمین فاصله بگیرد دم آن با بخش بالایی پرواز پان آمریکن برخورد کرد که موجب سقوط خود هواپیما و انفجار در هواپیمای آمریکایی شد. 248 مسافر در پرواز خط هوایی هلند و 335 نفر از 396 خدمه و مسافران پرواز پان آمریکن کشته شدند.

_انفجار در معدن "بنزیهو"
این معدن که در ناحیه "لایاونینگ" کشور چین قرار داشت در شرایط عادی نیز مکان امنی برای کار نبود. در طول جنگ دوم جهانی نیروهای ژاپنی به این ناحیه حمله کرده و کنترل این بخش را بدست گرفتند. پس از آن کارگران چینی مجبور شدند ساعات طولانی با غذایی بسیار کم در این معدن مشغول به کار شده که این امر موجب شیوع بیماری هایی مثل تیفوئید و وبا در میان کارگران شد.


در روز 26 آوریل سال 1942 میلادی جمع شدن گاز در معدن باعث وقوع انفجاری در معدن شد. سربازان چینی با نصب کردن فنس های الکتریکی و برقراری پستهایی از نزدیک شدن دوستان و خانواده های معدن چیان به معدن برای کمک به آنها جلوگیری کردند. پس از بر قراری امنیت به مدت 10 روز کارگران در حال تخلیه جنازه ها و تمیز کردن درون معدن بودند.

بسیاری از جنازه ها که به دلیل شدت سوختگی قابل شناسایی نبودند در گورهای دست جمعی به خاک سپرده شدند. ژاپنی ها در مورد این حادثه سکوت اختیار کرده و تلفات را 31 تن اعلام کردند. در تحقیقات پس از جنگ که توسط اتحاد شوروی انجام شد میزان تلفات در حدود 1549 نفر ، شامل 31 ژاپنی یعنی چیزی در حدود یک سوم کارگران معدن اعلام شد.

_انفجار در بندر هالیفاکس
یک از بزرگترین انفجارهای تولید شده بر اثر اشتباه انسانی در 6 دسامبر 1917 میلادی در بندر هالیفاکس در کشور کانادا رخ داد. یک کشتی نروژی به نام "Imo " در زمانی که قصد ترک بندر را داشت با کشتی باربری فرانسوی " Mont-Blance " برخورد کرد. این کشتی فرانسوی حامل 200 تن تی ان تی، پنبه مخصوص ساخت فیتیله و 35 تن ماده بنزوئیل بود.

علت برخورد این دو کشتی انجام مانورهای غلط از طرف هر دو کشتی بود که منجر به برخورد شد. در ساعت 8:44 صبح دو کشتی با هم برخورد کردند و آتش سوزی در کشتی فرانسوی آغاز شد. 40 نفر خدمه این کشتی که توان مبارزه با آتش را نداشتند آن را تخلیه کردند. مردم زیادی نیز در ساحل جمع شده و نزدیک شدن کشتی شعله ور به ساحل را تماشا می کردند. 20 دقیقه پس از برخورد انفجاری به قدرت 3 کیلوتن ( یک پنجم قدرت انفجار اتمی هیروشیما) به وقوع پیوست که زبانه آتش آن تا 2 کیلومتر به آسمان رفت و تکیه های فلزی کشتی را به اطراف پرتاب کرد.

سونامی به ارتفاع 18 متر تشکیل شد که شعاع چندین کیلومتری کشتی ها ، خانه ها و مدارس را نابود کرد. تکیه های کشتی منفجر شده تا مساحتی در حدود 1 کیلومتر مربع پخش شده است. 1600 کشته ، 9000 مجروح ، 1630 خانه نابود شده ، 12000 خانه آسیب دیده از نتایج این انفجار بود. صدای این انفجار تا شعاع 316 کیلومتری شنیده شد. تلفات نهایی این انفجار 1950 نفر اعلام شد. تمامی خدمه کشتی فرانسوی به غیر از یک نفر از این حادثه جان بدر بردند.

_آتش سوزی سانتیاگو
بدترین آتش سوزی تاریخ در سانتیاگو در کشور شیلی به تاریخ 8 دسامبر 1863 رخ داد. در جریان یک جشن مذهبی جمعیت زیادی در کلیسای شهر حضور داشتند. برای تامین روشنایی مراسم از لامپهای گازی استفاده می شد. در جریان مراسم به دلیل شکستن یکی از لامپها آتش سوزی به وقوع پیوست و مردم عادی سعی در خاموش کردن آتش کردند.

متاسفانه به دلیل ازدحام جمعیت درب کلیسا بسته شده و جمعیت در کلیسا به دام افتادند. پس از مدتی آتش به سقف چوبی کلیسا سرایت کرده و موجب فرو ریختن سقف کلیسا شد. در این حادثه 2 تا 3 هزار نفر کشته شدند و 10 روز برای پاکسازی محل حادثه زمان صرف شد. بسیاری از اجساد شدیدا سوخته و در هم فرو رفته بودند که امکان جداسازی آن ها از یکدیگر وجود نداشت. این جنازه ها در گورهای دست جمعی به خاک سپرده شدند.

_حادثه کشتی مسافربری Dona Paz
زمانی که مردم به غرق شدن یک کشتی ماسفربری اقیانوس پیما فکر می کنند به سرعت به یاد کشتی تایتانیک می افتند. اما این حادثه پنجمین حادثه مرگبار در تاریخ مسافرتهای دریایی بود. مرگبارترین حادثه دریایی تاریخ در بیستم دسامبر سال 1987 میلادی رخ داد که در طی آن کشتی مسافربری Dona Paz با 1583 نفر مسافر و 58 نفر خدمه در مسیر خود به سمت مانیل در کشور فیلیپین با نفت کشتی " MT Vector " که 8800 بشکه گازوئیل حمل می کرد برخورد کرد.

این حادثه که در تاریکی شب رخ داد باعث آتش گرفتن نفت کش شده و موجب شد تا آتش به کشتی مسافربری نیز نفوذ کند. به دلیل در دسترس نبودن جلیقه های نجات بسیاری از مسافران مجبور شدند که به درون دریایی پر از کوسه بپرند. بنا بر اظهار نظر بازماندگان چیزی در حدود 3 تا 4 هزار نفر مسافر در این کشتی وجود داشته که با توجه به تعداد مراجعات وابستگان آنها عددی صحیح به نظر می رسد. چیزی در حدود 8 ساعت پس از وقوع حادثه مسئولین امر از این حادثه آگاه شده و 8 ساعت دیگر طول کشید تا تیم های جستجو نجات تشکیل شود. آمارهای مختلف تلفات این حادثه را چیزی در حدود 1749 تا 4341 نفر تخمین می زنند.

_بمباران " چونگ کینگ"
در جریان جنگ دوم جهانی ارتش ژاپن 5 هزار ماموریت بمباران هوای را بر علیه اهداف مختلف انجام داد. ژاپنی ها در کل چیزی در حدود 11500 بر روی شهر " چونگ کینگ" در کشور چین رها کردند.

در 8 ژوئن سال 1941 یکی از سنگین تر بمباران های ژاپنی بر علیه این شهر آغاز شد. مردم شهر به درون پایگاه های ضد بمب رفتند. این بمباران برای مدتی طولانی به طول انجامید و در نتیجه اقرادی که در درون پناه گاهها قرار داشتند به دلیل کمبود هوا دچار خفگی شدند. تلفات این حادثه در حدود 2500 تا 4000 نفر تخمین زده شده است. موزه ای در آن مکان به عنوان یادبود قربانیان ساخته شده است.

_مه بزرگ
شهر لندن از زمان انقلاب صنعتی به این سو با آلودگی هوا رو به رو بوده است. اما اوج آلودگی هوا در زمستان سال 1952 میلادی رخ داد. این واقعه به " مه بزرگ 52 " و " دود بزرگ " معروف شد. این واقعه به مدت 5 روز از آغاز ماه دسامبر آغاز شد. در این مدت به دلیل سرمای شدید هوا ساکنین لندن مجبور شدند زغال زیادی را برای گرم کردن منازل خود مصرف کنند.

زغال های مورد استفاده دز آن زمان حاوی ماده ای به نام " سولفور دی اکسید" بود که در ترکیب با خروجی اگزوز اتومبیل ها باعث به وجود آمدن ابری از مواد آلوده شدند که به مدت 5 روز بر فراز لندن باقی ماند. بر اساس گزارشات منتشره در آن زمان 4 هزار نفر کشته و 100 هزار نفر بیمار شدند. تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است تلفات این فاجعه در حدود 12 هزار نفر اعلام شده است.

_فاجعه بوپال
بین روزهای دوم و سوم دسامبر 1984 میلادی کارخانه تولید کننده حشره کش در بوپال هندوستان دچار نشتی مواد شیمیایی صنعتی شد. این مواد سمی که وارد وارد منابع آب کارخانه شده بودند پس از واکنش شیمیایی به بخار تبیدل شده و سپس به وسیله جریان باد بر فراز بوپال پخش شد. این گاز باعث به وجود آمدن آسیب های چشمی ، حالت تهوع و احساس خفگی در بین اهالی شده و باعث شده تا اهالی منطقه را تخلیه کنند.

چیزی در حدود 170 هزار نفر بر اثر این حادثه آسیب دیدند. منابع مختلف تلفات آنی حادثه را در حدود 8 هزار تا 30 هزار نفر اعلام کردند. چیزی نزدیک به 100 هزار نفر هنوز با مشکلات و بیماری های ناشی از این حادثه درگیر هستند. فضای اطراف این منطقه 40 برابر آلوده تر از حد استاندارد کشور هندوستان است.

_تخریب آمفی تئاتر فیدنا
این حادثه یکی از قدیمی ترین و در عین حال مخربترین حوادث ضبط شده در تاریخ است. این حادثه در 27 سال پس از میلاد مسیح در شهری به نام "فیدنا" در نزدیکی روم در ایتالیا امروزی قرار گرفته بود رخ داد. پس از برداشته شدن منع مبارزه گلادیاتورها شخصی به نام " آتیلیوس" یک آمفی تئاتر چوبی را به منظور شروع دوباره این رقابتها ساخت.

چیزی نزدیک به 50 هزار نفر برای تماشای این مسابقه به آمفی تئاتر آمدند. به دلیل ازدحام جمعیت آمفی تئاتر فروریخته و 20 هزار نفر کشته شدند. این حادثه موجب شد تا سنای روم قانونی را تصویب کند که بر اساس آن تنها افراد ثروتمند که می توانستند آمفی تئاترهایی مستحکم بنا کنند اجازه برگزاری مسابقه داشته باشند. آتیلیوس نیز از روم تبعید شد.

_فروپاشی سد "بانکیاو"
سد " بانکیاو" در سال 1952 بر روی رودخانه هوآیی در استان هنان چین ساخته شد. این سد نیروی در حدود 18 گیگاوات الکتریسیته را برای این ناحیه تامین می کرد. بعد از پایام مراحل اولیه ساخت ، ترک هایی در بدنه سد دیده شد که با توصیه های مشاوران روس تعمیر شده و این سد به عنوان سدی پایدار به نام " سد آهنین " مشهور شد.

این سد برای مقاومت در برابر بارش 300 میلی متر در روز، اتفاقی که در هر 1000 سال در آن ناحیه رخ می دهد ساخته شده بود. اما در آگوست سال 1975 میلادی طوفان "نینا "باعث شد که در یک روز 1060 میلی متر باران ببارد. به دلیل وقوع طوفان سیستم های ارتباطی نابود شده و باعث شده که در خواست باز کردن دریچه های سد به موقع به واحدهای مهندسی نرسد.

سد های کوچکتر در بالا دست این سد شکسته و به سمت سد اصلی سرازیر شدند. با شکست این سد چیزی در حدود 78800 تن آب در ثانیه آزاد شد که به ایجاد موجی عرض 10 کیلومتر و به ارتفاع 7 متر منجر شد. این موج که با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد زمینی به طول 55 و عرض 15 کیلومتر را تخریب کرد و دریاچه ای به مساحت 12 هزار کیلومتر ایجاد کرد. دستور تخلیه نیز به دلیل نبود وسایل ارتباطی دیر رسیده و باعث شد تا 26 هزار نفر از سیل و 145 هزار نفر نیز از بیماری و قحطی جان خود را از دست بدهند. چیزی در حدود 11 میلیون نفر از این حادثه آسیب دیدند.

 

انتهای خبر/ک

برچسب ها: حوادث ،مرگبار
نظرات بینندگان