کد خبر: ۲۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

خط و نشان مجلس برای اروپا

جلسه علنی امروز مجلس با مصوبات مهمی همراه بود. در این جلسه آمادگی مجلس برای قطع صادرات نفت ایران به اروپا اعلام و طرح سؤال نمایندگان از رئیس جمهور نیز اعلام وصول شد.

چهارصدمین جلسه علنی هشتمین دوره مجلس هشتم، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور ۲۰۲ تن از وکلای ملت و به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تأخیر ۴۵ دقیقه‌ای آغاز شد.

* مجلس از ‌هفته آینده تا پایان انتخابات تعطیل است/ نمایندگان به پیشواز تبلیغات انتخاباتی می‌روند

نمایندگان مجلس پیش از آغاز جلسه علنی امروز در جلسه‌ای غیرعلنی در خصوص تعطیلی هفته آخر پارلمان رأی‌گیری و با تعطیلی هفته آینده مجلس برای حضور وکلای ملت در حوزه‌های انتخابیه و انجام امور مربوط به انتخابات مجلس نهم از جمله تبلیغات انتخاباتی موافقت کردند.

در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس توضیحاتی در خصوص مسائل انتخاباتی و موضوعات سیاسی روز به وکلای ملت ارائه داده است.

* قیمت بلیط پرواز‌های داخلی و خارجی افزایش می‌یابد

بهارستان‌نشینان در نخستین دستورکار خود به بررسی طرح اصلاح ماده ۴۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداختند و پس از رای موافق به کلیات این طرح، ماده واحده آن را نیز بدون اصلاح و با اکثریت آرا تصویب کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است که ماده ۸۷ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوبه ۲۸/۱۲/۱۳۷۳ و اصلاحیه آن مصوبه ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷ - ب شرکت مادر تخصصی فروشگاه‌های کشور اجازه داده می‌شود که مبلغ ۵۰ هزار ریال به قیمت بلیط هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به قیمت بلیط هر مسافر که با هواپیما عازم خارج از کشور است بیفزاید و از طریق درج در بلیط و یا قرارداد حسب مورد دریافت کند.

در ادامه این ماده تاکید شده است منابع حاصله به عنوان درآمد شرکت تلقی و به حساب شرکت، افتتاح شده توسط خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز می‌شود تا در چارچوب بودجه مصوبه سالانه برای اجرای برنامه‌های نگهداری، بهسازی و تجهیز فرودگاه‌های کشور با اولویت مناطق محروم و استفاده از آخرین تجهیزات نوین فرودگاهی برای ارائه خدمات به مسافرین در حد استانداردهای بین المللی، هزینه کند.

* مصوبه مجلس برای استخدام رسمی فرزندان و همسران شهدا و جانبازان در دستگاه‌ها

همچنین نمایندگان مجلس با کلیات و جزییات طرح اصلاح بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

وکلای ملت با ۱۵۲ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه حاضر کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس در جزییات طرح مذکور، بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ اصلاح شد.

به موجب این اصلاحیه همه دستگاه‌های مکلف شدند در چارچوب سهمیه استخدامی و جایگزینی نیروهای خروجی خود، حداقل ۲۵ درصد نیازهای استخدامی خودرا از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان و همسران شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان بالای۳ سال اسارت، معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تأمین و به استخدام آنان از محل مجوزهای مربوط و پست‌های بدون متصدی اقدام کنند و ۵ درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و آزادگان زیر ۳ سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد، رعایت شرایط علمی الزامی است.

نمایندگان مجلس با ۱۵۷ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه، جزییات این طرح را تصویب کردند.

* گزارش نهایی کمیسیون بهداشت درباره ‌بودجه ۹۰ ‌تصویب شد

** عدم ‌تخصیص سهم ۳ میلیارد دلاری بخش سلامت از افزایش درآمد فروش نفت و ‌گاز

در دستورکار بعدی نمایندگان بررسی گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد عدم اجرای جزء (ب) بند ۲ ماده واحده قانون بودجه سال جاری کل کشور بود که در جلسه علنی قرائت و با ۱۳۵ رای موافق، ۷ رای مخالف، ۱۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

* پرداخت هر میزان حق بیمه به معنای برخورداری بیمه شده از تمام خدمات است

وکلای ملت همچنین طرح استفساریه شمول ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان و رعایت آن توسط سازمان تأمین اجتماعی را بررسی و با ۱۲۹رأی موافق، ۵رأی مخالف و ۱۷رأی ممتنع تصویب کردند.

موضوع استفساریه این است که آیا مطابق ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۳/۴/۱۳۵۴ پرداخت هر میزان حق بیمه یا حتی عدم پرداخت آن توسط کارفرما به معنای برخورداری بیمه شده از تمامی خدمات مورد تعهد و مسئولیت سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد یا خیر؟

در پاسخ به این استفساریه این‌چنین آمده است: بله به معنای برخورداری بیمه شده از تمامی خدمات مورد تعهد و مسئولیت سازمان تأمین اجتماعی است.

* فوریت طرح تعیین تکلیف دوره‌های آموزش به‌ورز وزارت بهداشت تصویب شد

در ادامه نیز مجلسی‌ها یک فوریت طرح تعیین تکلیف دوره‌های آموزش به‌ورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی و پس از بررسی این طرح، آن را با ۱۰۲ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع به تصویب رساندند تا در هفته‌های آتی جزییات آن را نیز بررسی کنند.

* بررسی اصلاح تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز علیرغم نظر کمیسیون حقوقی و قضایی که طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را رد کرده بود، با ۱۵۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح مذکور موافقت کردند.

** قاضی‌پور (مخالف): هزاران فرزند حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ‌بلاتکلیف هستند

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس طی سخنانی در مخالفت با رد این طرح، اظهار داشت: هم‌اکنون هزاران فرزند حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی متولد شده‌اند و در کشور در کنار مادران‌شان زندگی می‌کنند اما بلاتکلیف هستند و بدون داشتن امکانات در ایران اسلامی زندگی می‌کنند.

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه این مشکل در جامعه وجود دارد و باید هر چه سریعتر حل شود، تصریح کرد: حل این موضوع در اختیار وزارت کشور نیست تا بتواند قانونی را در این زمینه تصویب کند. باید قانونی را مصوب کنیم که این فرزندان بتوانند از حداقل امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار باشند‌ چرا‌که آنان هم انسان هستند و بسیاری از آنان به سن ازدواج نیز رسیده‌اند و اگر ما خواهان قانونمند شدن امور در کشور هستیم، باید هر‌چه سریعتر این طرح را به تصویب برسانیم تا از کارهای خلاف قانون، جلوگیری شود.

** قربانی (موافق): همه کشورها در اعطای تابعیت به افراد سخت‌گیری می‌کنند

موسی قربانی نماینده مردم قائنات و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی نیز طی سخنانی با رد طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، با بیان اینکه در همه کشورها نسبت به ارائه تابعیت سختگیری می‌شود و در این زمینه کشورها حساس هستند، تصریح کرد: اگر موضوع حل مشکل این افراد است، باید بدانیم که طبق قانون زمانی که این فرزندان به سن ۱۸ سالگی رسیدند، می‌توانند هر تصمیمی را که می‌خواهند، بگیرند.

قربانی دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اجازه نمی‌دهند که به مدرسه بروند، حکم می‌کنیم که به مدرسه بروند و از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار وند.

** الهیان (مخالف): فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی ‌وضعیت اجتماعی نابسامانی دارند

زهره الهیان نماینده مردم تهران نیز طی سخنانی در مخالفت با رد طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، با بیان اینکه بخشی از مشکلات در این زمینه می‌تواند با دادن تابعیت به افراد حل شود، گفت: بخشی از مشکلات نیز می‌تواند با ارائه اقامت بلندمدت به فرزندان حاصل از این نوع ازدواج‌ها در کشور برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی وضعیت نابسامان اجتماعی و بی‌هویتی دارند، تأکید کرد: ما هویت ‌آنان را به رسمیت نمی‌شناسیم و مشکلات این قشر واقعا غیرقابل انکار است و باید فکری برای این مسائل در کشور اندیشیده شود.

** سلیمی (موافق): مسیر قانونی برای حل مشکلات فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی وجود دارد

در ادامه نیز حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در سخنانی در موافقت با رد طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۸۵ ، اظهار داشت: مسیر قانونی برای رفع مشکل این افراد در زمینه تحصیل و اشتغال و یا دریافت یارانه وجود دارد و تابعیت امر مرسومی است و تابع قواعد خاص خود است و باید با همان راهکار عمل کنیم.

نماینده محلات در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: با توجه به اینکه هیئت دولت برای حل این موضوع وارد حل قضیه شده و در حال ساماندهی موضوع است، بنابراین بهتر است مجلس کلیات این طرح را رد کند تا مسائل و مشکلات به صورت کارشناسی طرح و تخصصی تر برطرف شود.

** موسوی مبارکه (مخالف): ۴ خواهر از یک مادر ایرانی و پدر خارجی هستند که حتی شناسنامه ندارد

همچنین سیدعلی محمد موسوی نماینده مردم مبارکه نیز طی سخنانی به عنوان آخرین مخالف رد طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۸۵، تأکید کرد: اگر دادن تابعیت دوم در ایران ممنوعیت دارد، ‌باید بدانیم که بایستی مشکلات این قشر برطرف شود، در حال حاضر فرزندان حاصل از این نوع ازدواج‌ها به سن ۱۷ و ۱۸ سالگی رسیده‌اند اما حتی تحصیلات هم ندارند.

** پس از سخنان موافقان و مخالفان رد طرح مذکور سیدابراهیم ابراهیمی معاون امور تقنینی دولت پشت تریبون قرار گرفت و ضمن اعلام موافقت قوه مجریه با رد طرح مذکور و موافقت دولت با کلیات آن، تأکید کرد: باید در جهت احقاق حقوق انسانی و اجتماعی این فرزندان اقدام کنیم و به کلیات این طرح رأی دهیم و در جزییات مسائل موجود را برطرف کنیم.

* کلیات طرح ایرانی محسوب شدن فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی تصویب شد

نمایندگان مجلس در ادامه با کلیات طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۸۵ با ۱۵۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پس از تصویب کلیات این طرح علی لاریجانی رئیس مجلس با بیان اینکه کلیات طرح مذکور با رای بالایی تصویب شد، گفت: این طرح را برای بررسی بیشتر ۲ شوری کرده و به کمیسیون قضایی ارجاع می‌دهیم.

در صورت تصویب نهایی این طرح فرزندان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی که مطابق ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی با اخذ مجوز ازدواج کرده‌اند، ایرانی محسوب می‌شوند.

* ‌لاریجانی: توصیه می‌کنم نمایندگان ‌تقاضای تحقیق و ‌تفحص نکنند

جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز اعلام کرد که ۳ تقاضای تحقیق و تفحص از برخی دستگاه‌ها برای بررسی در صحن علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

علی لاریجانی پس از این سخنان محبی‌نیا گفت: مهلتی برای طرح‌های تحقیق و تفحص در دوره مجلس هشتم وجود ندارد، ‌البته طبق قانون نمایندگان می‌توانند و حق دارند پیشنهاد تحقیق و تفحص ارائه دهند اما با توجه به زمان کوتاه و پایان مجلس هشتم این گونه تقاضاهای تحقیق و تفحص اگر تصویب هم شود، در میانه راه به نتیجه نمی‌رسد لذا توصیه می‌کنیم که این گونه تقاضاها را ارائه ندهید.

* لاریجانی: مجلس آماده قطع صادرات نفت به اروپاست

پس از این دستورکارها محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: روز گذشته دانشجویان تهرانی مقابل مجلس تجمع کردند و درخواست داشتند که مجلس که با اقدامات انقلابی خوبی در گذشته از حریم نظام پاسداری کرده، در برابر اقدام زورگویانه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم خرید نفت از ایران یک اقدام انقلابی دیگری انجام دهد مجلس بعد از اقدام اتحادیه اروپا دو طرح دو فوریتی برای قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا تهیه کرده است که این یک اقدام انقلابی در پاسخ به رفتار زورگویانه اتحادیه اروپاست.

وی از هیات رئیسه مجلس خواست که در اولین فرصت دو طرح یاد شده را در دستور‌کار قرار دهد تا بار دیگر قدرت ملت ایران را زورگویان عالم ببینند.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر کریمی قدوسی گفت:‌ موضوعی که شما مطرح کردید، بحث مطرحی در مجلس است و نمایندگان هم نگاه بسیار دقیقی به این موضوع و حوادث جاری در این رابطه دارند؛ کمیسیون امنیت ملی هم در این زمینه فعال شده و قطعا لازم است که در مقابل اینگونه افکار غیرعقلانی که اروپایی‌ها در مورد نفت ایران دارند، یک پاسخ درخوری به آنها داده شود.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس این آمادگی را دارد و بنده دیروز هم این موضوع را اعلام کردم؛ امیدوارم که کمیسیون مربوطه با سرعت بیشتری این موضوع را بررسی کرده و گزارش خود را به مجلس ارائه دهد

* زن کارمند بدون شوهر از حق اولاد برخوردار می‌شوند

بهارستان‌نشینان در ادامه جلسه علنی امروز خود طرح استفساریه بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ را بررسی و با ۱۰۶رأی موافق، ۱رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع تصویب کردند.

در موضوع این استفساریه آمده است: آیا کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده و یا همسر آنها معلول و یا از کار افتاده کلی است و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند، از مزایای کمک هزینه اولاد نیز برخوردار می‌شوند یا خیر؟

در پاسخ به این استفساریه آمده است که ‌بله برخوردار می‌شوند.

* مخالفت مجلس با الزام دستگاه‌های اجرایی به انتشار آمار تخصصی

نمایندگان مجلس همچنین طرح اصلاح بند (ج) ماده ۵۴ قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹ را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت نمایندگان با کلیات این طرح مخالفت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده بود: بند (ج) ماده ۵۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵/۱۰/۸۹ به این شرح ‌اصلاح می‌شود: دستگاه‌های اجرایی مکلفند در حدود وظایف قانونی خود و بر مبنای استانداردهای ملی و بین‌المللی در چهارچوب تعاریف، ضوابط و استانداردهای منتشر شده مرکز آمار ایران نسبت به تولید و نیز انتشار آمار تخصصی حوزه مربوط به خود اقدام کنند.

بعد از اینکه موافقان و مخالفان این طرح نظراتشان را ارائه دادند و نماینده دولت با این طرح مخالفت و کمیسیون تخصصی با آن موافقت کرد، باهنر نائب‌رئیس مجلس گفت که تصویب این طرح نیاز به رأی دوسوم دارد.

در نهایت بعد از رأی گیری ۱۰۹ نماینده با این طرح موافقت، ۱۲نفر مخالفت و ۲۶نفر هم به آن رأی ممتنع دادند.

بر این اساس ‌این طرح از دستور‌کار مجلس خارج شد.

* بررسی طرح حذف بند (د) ماده ۶۵ قانون برنامه ۵ ساله

** لاهوتی (مخالف): تسهیل در ‌مسیر ورود به دستگاه‌های دولتی مشکل‌ساز است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با دو فوریت طرح حذف بند (د) ماده ۶۵ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹، اظهار داشت: اولین دلیل مخالفت بنده این است که در کمتر از گذشت یکسال از تصویب قانون برنامه پنجم، امروز در دو طرح جداگانه، می‌خواهیم ۲ بند از این قانون را اصلاح کنیم.

وی افزود: در زمان تصویب قانون برنامه پنجم، ما نگران آن بودیم که مسیر ورود به نهادهای عمومی غیردولتی آسان است در حالی که شرایط سختی برای ورود به دستگاه‌های دولتی وجود دارد همچنین راه ورود به نهادهای عمومی غیردولتی آسان است اما اگر این باب را باز کنیم که افراد به راحتی وارد دستگاه‌های اجرایی دولتی شوند، مشکلات دیگری در کشور بوجود می‌آید.

** عباسی (موافق): باید اجازه ورود مدیران شایسته غیردولتی به نهادهای دولتی داده شود

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس نیز در سخنانی در موافقت با دو فوریت طرح قانونی حذف بند (د) ماده ۶۵ قانون پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود نباید قانون برنامه پنجم تغییر یابد و نباید آنرا اصلاح کنیم، این موضوع دلیلی برای رد طرح مذکور نمی‌شود.

نماینده رودسر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: زمانی که مسیر ورود افراد به دستگاه‌های اجرایی را می‌بندیم، تحرک و فعالیت و نشاط کاهش می‌یابد درحالی که بسیاری از مدیران شایسته در کشور وجود دارد که در دستگاه‌های عمومی غیر‌دولتی مشغول فعالیت هستند و باید به آنان اجازه دهیم که به دستگاه‌های دولتی ورود پیدا کرده و مأموریت پیدا کنند.

* مخالفت ‌با فوریت طرح مجوز ‌انتقال کارکنان مؤسسات غیردولتی به سایر دستگاه‌ها

پس از سخنان یک نماینده موافق و مخالف، نماینده مخالف دوم سخنرانی نکرد و بر این اساس موافق نیز سخن نگفت و دوفوریت این طرح به رای وکلای ملت گذاشته شد که نمایندگان نیز با ۶۷ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع از ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت طرح مذکور مخالفت کردند.

‌این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

طرح مذکور که به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن از تاریخ تصویب این قانون، بند "د" ماده ۶۵ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ حذف می‌شود.

* محدودیت تردد اتباع اروپایی به ایران و ممنوعیت واردات کالا از کشورهای تحریم‌کننده

پس از مصوبه اتحادیه اروپا برای تحریم خرید نفت از کشورمان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی دو فوریتی، درصدد قطع کامل صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی بر آمدند.

با آغاز جمع آوری امضاء برای آن، هم اکنون ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن امضاء آن موافقت خود را به قطع کامل صادرات نفت کشورمان به اتحادیه اروپا را اعلام کردند و پس از پایان جمع آوری امضاء برای این طرح، طراحان طرح توقف صادرات نفت به اتحادیه اروپا را با قید ۲ فوریت تقدیم هیات رئیسه کرده و هیات رئیسه پس از آن نیز موظف است که طرح مذکور را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده و ظرف چند روز کمیسیون های تخصصی نظرات خود را درباره این طرح اعلام و آن را به صحن علنی بفرستند و در نهایت نیز صحن علنی مجلس درباره آن تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

* نطق‌های میان دستور بهارستان‌نشینان

** افتخاری: خطبه‌های رهبر انقلاب لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی انداخت

لاله افتخاری نماینده مردم تهران پیش از ظهر امروز طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری، با تاکید بر اینکه هر که به رهنمودهای مقام معظم رهبری گردن نهد از عذاب تفرقه و انحراف در امان است، گفت: خطبه‌های نماز جمعه این هفته از جامعیت ویژه برخوردار بود که مرزها را در نوردید و بر جان‌های مسلمانان بیدار دل و آگاه در جهان نشست و چراغ راه آنها شد.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه مردم ایران باید همچون گذشته از تبلیغات سوء دشمن برای دلسرد ساختن آنها تاثیر نپذیرد، تاکید کرد: تبلیغاتی که با هدف انصراف افکار عمومی و ۹۹ درصدی مردم غرب از مشکلات اقتصادی و جنبش وال استریت، انحراف کشورهای به پا خاسته که در آنها بیداری اسلامی صورت گرفته از توانمندی‌های و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، دلسرد کردن مردم کشورمان از نظام و مسئولان و درگیر ساختن آنها با مشکلات اقتصادی و سرگرم کردن نخبگان سیاسی با اختلافات گروهی می‌کوشد تا فضای مشارکت مردمی کم کرده و به اهداف شوم خود دست یابد.

افتخاری همچنین خطاب به داوطلبان نمایندگی مجلس نهم تصریح کرد: آنها نباید با هدف کسب مقام و قدرت وارد عرصه شوند بلکه باید به خاطر عمل به تعهدی که خداوند از آنها گرفته است یعنی برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع مشکلات مردم باید مسئولیت را در دست گیرند.

** حدادعادل: جهان اسلام دل به خطبه‌های رهبری سپرده بود/ غربی‌ها در داخل و خارج بحران‌زده‌اند

در ادامه غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با سپاس‌ از خدا که با پیروزی انقلاب به ایران نعمت استقلال داد و دست پلید بیگانه را از کشورمان کوتاه کرد، گفت: خدا رو شکر می‌کنیم که با نعمت انقلاب به ما آزادی عطا کرد و در ما اعتماد به نفس، احساس توانایی و خودباوری، تأثیرگذاری در اداره کشور و قدرت پیشرفت و نوآوری در عرصه‌های سیاست، علم و فن‌آوری ایجاد کرد و چراغ بیداری اسلامی را به دست ملت ایران در جهان اسلام برافروخت.

نماینده تهران در خانه ملت همچنین افزود: رهبر انقلاب در آن نمازجمعه حرف دل آنها را صادقانه و شجاعانه بر زبان می‌آورد و امروز مسلمانان جهان فریاد آزادی و بیداری را از جمهوری اسلامی ایران، از تهران و از زبان رهبر انقلاب اسلامی ایران و از زبان ملت ایران می‌شنوند.

"غربی‌ها که هم در داخل کشورهای خود با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی سختی مواجهه شده‌اند و هم مزدوران خود را در جهان اسلام یکی پس از دیگری با بیداری اسلامی از دست می‌دهند، طبیعی است که از ملت ایران عصبانی باشند و بر تهدیدها و تحریم‌های خود بیفزایند اما ملت ایران قدر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را می‌شناسند و با بصیرتی که دارد به راه خود ادامه می‌دهد."

** کریمی: باز بودن راه گفت‌وگوی سالم و فضای نقد انقلاب را زنده نگه می‌دارد

همچنین محمدعلی کریمی نماینده مردم کرمان نیز در نطق میان دستور تصریح کرد: راه دشواری است که یک ملت بتواند انقلاب خود را به اتاق فکر تاریخی تبدیل کند و این مهم تنها زمانی میسر است که نه تنها فضای نقد و نظر در جامعه گسترش یابد بلکه برای همه صاحبان فکر و اندیشه حاشیه‌ای از امنیت فراهم گردد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی سؤال اساسی این است که تا چه اندازه به این هدف نزدیک شده‌ایم؟ امروز مردم و جوانان ما به هزار زبان می‌گویند که انقلاب را می‌خواهند و دقیقا چون آن را دوست دارند، به دنبال اصلاح هستند. این جمله واضح را چگونه باید بگویند که ای همه کسانی که راه می‌نمایید، بیایید حد و مرزها را به گفت‌و‌گو بگذارید تا هر کس که بهتر راه می‌داند، راه نماید اما راه را نبندید که بستن راه خط قرمر عقلانیت است.

** اخوان: بزرگ کردن مسائل کوچک راهبرد دشمن در القای بحران‌‌ است

نیره اخوان نماینده مردم اصفهان نیز دیگر نماینده‌ای بود که طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: دهه فجر آغازگر تحولی در جهان اسلام و جهان بشریت بود و امروز ثمره آن در بیداری مسلمین جهان بروز و ظهور پیدا کرده و صف‌بندی دشمنان با بصیرتی که در مسلمانان جهان به وجود آمده است را آشکارتر شده است.

وی افزود: این فرایند رژیم صهیونیستی و آمریکا و غرب را وحشت‌زده کرده است، به ویژه تدبیر ولی امر مسلمین که هر گروه و کشوری که با اسراییل بجنگد، پشت آن ایستاده‌ایم‌، برایشان زلزله سیاسی دیگری به وجود آورده است چراکه در جای جای جهان اسلام یک استراتژی واحد علیه استکبار به سرکردگی رژیم صهیونیستی ایجاد شده است که با هر نوع تهدیدی به جنگ و تحریم نفتی را پاسخ می‌دهد چراکه همیشه آمریکا ضرر کرده است.

اخوان تأکید کرد: بنابراین بر همه جنا‌ح‌ها و گروه‌ها لازم است، تلاش کنند تا حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود و در روز ۲۲ بهمن مردم فهیم و سرافراز ایران اسلامی و دشمنان نشان خواهند داد که زیر بار زور نمی‌روند و فرهنگ رفتاری حضرت امام را در تمام زوایا استمرار خواهند بخشید.

** قادری: مردم کاندیداهای ولایت‌پذیر، متعهد، متخصص، سالم،‌ مردم‌دار و شجاع را انتخاب کنند

جعفر قادری نماینده مردم شیراز نیز در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با تبریک به مناسبت تقارن دهه فجر، هفته وحدت، سالروز میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) و میلاد انقلاب‌های اسلامی در منطقه اظهار داشت: این روزها، روزهای شکوه و عظمت اسلام و روز بیداری اسلامی و روز میوه‌چینی از درخت تنومند انقلاب اسلامی درختی که هر روز در یک کشور اسلامی میوه داده و ثمره آن محدود به جهان اسلام نشده و امواج سهمگین حرکت این بیداری کشورهای اروپایی و آمریکا را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت خاطرنشان کرد: این همه موفقیت‌ها چیزی غیر از لطف و عنایت خداوند نبوده و باید شاکر باشیم و قطعا اگر لطف خداوند شامل نمی‌شد، امروز رهبری‌های امام و مقام معظم رهبری نبود و این همه موفقیت به دست نمی‌آمد و از این جهت اگر ناسپاسی کنیم به عقوبت الهی دچار می‌شویم.

وی اضافه کرد: جناح‌ها و جریان‌های سیاسی اصولگرا باید مراقبت و از تک‌روی‌ها و گروه‌گرایی‌ها به شدت پرهیز کرده و بهار نعمت الهی را به خزان تفرقه تبدیل نکنند و مردم هم باید در انتخاب نماینده به ملاک‌ها و معیارهای واقعی همچون تعهد، ولایت‌پذیری، سلامت نفس، تخصص، تجربه، جرأت و جسارت و مردم‌داری توجه داشته باشند.

* طرح سؤال از رئیس جمهور اعلام وصول شد

** اظهارات باهنر به هنگام اعلام وصول طرح

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس در پایان جلسه علنی امروز مجلس گفت: بحث سؤال از رئیس جمهور بعد از کش و قوس‌های فراوان در رسانه‌ها امروز به هیئت رئیسه مجلس رسیده است و ما بدون اینکه موضعی داشته باشیم موظفیم اصول قانون اساسی را طبق آئین نامه مجلس رعایت کنیم. بر همین اساس بالاخره سؤال طبق ماده ۱۹۶ آئین‌نامه اعلام وصول شد و به کمیسیون‌ها ارجاع شد؛ کمیسیون‌ها عموما کار خودشان را انجام دادند.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۹۶ پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان که سؤال را امضا کردند از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال را قرائت کند و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند؛ این سؤال ظرف ۴۸ ساعت تکمیل و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

باهنر گفت: ما هم اکنون در این مرحله هستیم و نمایندگان سؤال کننده در کمیسیون‌ها حاضر شدند و به ما اعلام کردند که از سؤال‌شان منصرف نشدند.بر این اساس وظیفه ما است که هم متن سؤال را قرائت کنیم و هم به رئیس جمهور ارسال کنیم تا پس از یک ماه به مجلس بیایند و به سؤال نمایندگان پاسخ دهند.

وی بر همین اساس از امیدوار رضایی خواست متن سؤال از رئیس جمهور را قرائت کند.

محمدرضا باهنر نیز پس از قرائت طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: بر اساس ماده ۱۹۶ آئین‌نامه این متن را فورا برای رئیس جمهور ارسال و در اختیار نمایندگان هم قرار می‌دهیم و انشاءالله نیمه دوم اسفند با تفاهمی که با رئیس جمهور انجام خواهد شد، انشاءالله در جلسه علنی پاسخ‌های ایشان را می‌شنویم.

* باهنر: کواکبیان حرف نزند میخ در گلویش گیر می‌کند

** پایان جلسه علنی امروز مجلس

جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس که از ساعت ۸:۴۵ دقیقه آغاز شده بود، دقایقی پیش با اعلام محمدرضا باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، پایان یافت.

پس از آنکه باهنر زنگ پایانی جلسه علنی را به صدا درآورد، طبق روال معمول، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس نسبت به عدم مطرح شدن تذکرات شفاهی پایان جلسه علنی، اعتراض کرد.

باهنر در پاسخ به کواکبیان گفت: این آقای کواکبیان یک روز حرف نزند، میخ در گلویش گیر می‌کند!

نظرات بینندگان