کد خبر: ۲۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

تشریح برنامه‌هاي راهيان نور جنوب

دبير ستاد مركزي راهيان نور اعلام كرد: اين ستاد با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌،«سمفوني راهيان نور» را توليد خواهد كرد كه اقدامات لازم در اين راستا در حال انجام است و احتمالا استاد مجيد انتظامي اين سمفوني را خواهد نوشت.
به گزارش شیرازه به نقل از ايسنا ، جواد تاجيك كه صبح امروز در يك نشست خبري با خبرنگاران، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي راهيان نور جنوب را تشريح مي‌كرد،افزود: اميدواريم با ساخت سمفوني راهيان نور، اثربخشي اين عمليات فرهنگي را بيشتر از پيش شاهد باشيم.

تاجيك در ادامه اظهار كرد: حضور زائران در مناطق عملياتي دفاع مقدس بستر بسيار مناسبي براي انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان و نسل‌هاي آينده است و با توجه به اين مهم، امسال برنامه‌هاي متنوعي در مناطق عملياتي دفاع مقدس براي بازديدكندگان اجرا خواهد شد و همه دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط از روز پنجم اسفندماه امسال تا روز 15 فروردين ماه سال آينده براي ارائه خدمات به زائران در اين مناطق حضور خواهند داشت.

وي اعلام كرد: دولت وظايف همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را در مورد راهيان نور به آنها ابلاغ كرده است كه اين امر جاي خوشحالي دارد و اميدواريم همه دستگاها به وظايف خود به خوبي عمل كنند.

تاجيك گفت: اعزام رسمي كاروان‌هاي راهيان نور از روز پنجم اسفندماه با شعار«شهيدان؛پيشگامان بيداري اسلامي» آغاز مي‌شود. شعار امسال با هدف تبيين نقش هشت سال دفاع مقدس در بيداري اسلامي انتخاب شده و در بحث توليد و توزيع بسته‌هاي فرهنگي و روايتگري به اين مهم توجه خواهد شد.

وي اظهار كرد: امسال سيره شهيدان رجب‌بيگي از سپاه و بسيج، امير سرتيپ خرم رودي از ناجا‌، عبدالحميد انشايي از ارتش‌، ناجيان از جهاد سازندگي و شهيده نسرين افضل بانوي شهيد بسيجي در مدت حضور كاروان‌ها در مناطق عملياتي تبيين مي‌شود. همچنين به شهيد حسن تهراني مقدم و شهيد احمدي روشن به صورت ويژه پرداخته خواهد شد.

به گفته تاجيك، امسال 24 يادمان در مناطق عملياتي دفاع مقدس جنوب از كاروان‌هاي راهيان نور ميزباني خواهند كرد كه از اين تعداد،‌ 11 يادمان را سپاه و بسيج‌، چهار يادمان را ارتش، هشت يادمان را گروه‌ها و مؤسسات مردمي فعال در عرصه‌ دفاع مقدس و يك يادمان را نيز نيروي انتظامي اداره خواهد كرد. البته«يادمان نهر خين» (يكي از محورهاي عمليات بيت‌المقدس در منطقه شلمچه) و يادمان شهداي عشاير در «گمبوعه»( نماد مقاومت عشاير خوزستان در مقابل استعمار انگليس در يك قرن پيش) به يادمان‌هاي امسال اضافه شده‌اند.

وي يادآور شد:3500 خادم و 400 راوي از ارتش‌،سپاه‌، نيروي انتظامي، جهادكشاورزي‌، آزادگان و... براي روايت وقايع دفاع مقدس در يادمان‌هاي ياد شده حضور خواهند داشت. البته همه خادمان تحت عنوان «كميته مركزي خادمان راهيان نور» سازماندهي شده‌اند.

تاجيك همچنين اعلام كرد:امسال قرارگاه مركزي راهيان نور ارتش نيز در مناطق عملياتي دفاع مقدس جنوب تاسيس شده است. از سوي ديگر مؤسسات و نهادهاي مردمي فعال در عرصه دفاع مقدس نيز نقش بيشتري را در مورد اعزام‌، ارائه خدمات فرهنگي و .... به راهيان نور پذيرفته‌اند.

وي ايجاد سامانه «امداد و ياور» را از ديگر اقدامات ستاد مركزي راهيان نور در سال جاري نام برد و افزود: اين سامانه در زمينه‌هاي اسكان‌، حوادث‌، مسايل امنيتي‌، بهداشت و درمان و مشاوره به زائران خدمات ارائه مي‌كند. اين سامانه قبلا در زمينه حمل و نقل نيز خدماتي ارائه داده كه امسال دو موضوع اعزام راوي و اعزام مبلغ به وظايف آن اضافه شده است و زائران براي بهره‌مندي از خدمات سامانه مذكور مي‌توانند با شماره تلفن 3130-0611 ( خوزستان)، از روز دهم اسفند امسال تا 15 فروردين سال 91 تماس بگيرند.

تاجيك در ادامه اين نشست خبري، بسترسازي براي ارائه خدمات به خودروهاي شخصي را از ديگر رخدادهاي امسال اعلام كرد و توضيح داد: اگر خانواده‌هاي علاقه‌مند به حضور در مناطق عملياتي كه هر سال به تعداد آنها اضافه مي‌شود و يك سوم زائران را شامل مي‌شوند با خودرو شخصي خود به اين مناطق سفر مي‌كنند مي‌توانند با ثبت نام در سايت راهيان نور به نشاني www.rahiyannoor.ir از خدمات اين سامانه بهره‌مند شدند.

وي افتتاح «يادمان چزابه» را از ديگري برنامه‌هاي امسال راهيان نور نام برد و گفت: 15 ميليارد ريال براي ايجاد اين يادمان هزينه شده و امكاناتي نظير نمازخانه‌،سالن نمايش‌، ديده‌باني و حرم شهداي گمنام مي‌شود. در كنار اين يادمان، فضايي از منطقه «عملياتي والفجر 6» نيز به عنوان فضاي زيارتي و بكر ايجاد شده است.

دبير ستاد مركزي راهيان نور ضمن اشاره به اجراي چند طرح ويژه در سال جاري، گفت:‌ «طرح شهيد آيت‌الله مدني» يكي از اين طرح‌ها است كه در راستاي آن،از علما و مراجع جهت بازديد از مناطق عملياتي دفاع مقدس دعوت شده است. «طرح شهيد حسن باقري» نيز ويژه اعزام فرماندهان دوران دفاع مقدس و فرماندهان فعلي به مناطق ياد شده است. براساس «طرح شهيد تندگويان» نيز مسئولان در مناطق عملياتي حضور مي‌يابند. «طرح شهيد علمدار» نيز مربوط به مداحان است.

تاجيك اجراي طرح بازديد زائران و گردشگران خارجي از مناطق عملياتي دفاع مقدس را نيز از ديگر طرح‌هاي امسال برشمرد و گفت: زائراني از كشورهايي كه در آنها بيداري اسلامي رخ داده است و بنا به درخواست خودشان،از مناطق عملياتي كشورمان بازديد خواهند كرد.

وي همچنين با اشاره به اجراي «طرح مصباح» نيز گفت: با توجه به محروميت اهالي مناطق مورد بازديد كاروان‌هاي راهيان نور‌، خدماتي در بخش‌هاي درماني و فرهنگي به اين مناطق ارائه خواهد شد و در اين زمينه «بيمارستان صحرايي دارالشفاء» در خرمشهر مستقر شده است. خدماتي نيز در شوش و دشت آزادگان به اهالي اين مناطق ارائه و محصولات صنايع دستي استان خوزستان در بين زائران توزيع خواهد شد.

تاجيك به اقدامات فرهنگي در راستاي ارائه خدمات به كاروان‌هاي راهيان نور اشاره كرد و توضيح داد: در اين زمينه گروه‌هاي سرود انقلابي را كه سالها قبل برنامه‌هايي داشتند سازماندهي كرده‌ايم تا به صورت زنده براي زائران برنامه‌هايي اجرا كنند و گلچيني از كارهاي اين گروه‌ها نيز در اتوبوس‌هاي زائران توزيع خواهد شد. امسال همچنين گروه‌هاي تئاتر مقاومت خياباني و بياباني نيز در سرزمين‌هاي نور برنامه‌هايي اجرا خواهندكرد.

وي يادآور شد: «سامانه كوله‌بار» نيز از روز پنجم اسفند ماه با توزيع محصولات فرهنگي به همه زائران فعاليت خود را آغاز مي‌كند. براي تداوم ارتباط با زائران نيز فرم‌هايي تهيه شده كه توسط آنها تكميل خواهد شد تا در طول سال ارتباط با آنها حفظ شود.

دبير ستاد مركزي راهيان نور همچنين اعلام كرد: فراخوان يادمان و نماد ملي دفاع مقدس نيز منتشر خواهد شد. قرار است اين يادمان در جاده اهواز-، خرمشهر نصب شود.

به گفته وي‌، روزهاي 22 و 23 اسفند ماه نيز همايش ثبت يادمان‌هاي دفاع مقدس جنوب برگزار خواهد شد.

تاجيك اجراي طرح آمارگيري،نظرسنجي‌، رزمايش‌هاي فرهنگي رزمي و ايجاد «قرارگاه مشترك راهيان نور جنوب» در پادگان شهيد محمودوند خوزستان را از ديگر برنامه‌هاي امسال نام برد و افزود: زائران در اين قرارگاه شهداي گمنام تازه تفحص شده در منطقه عملياتي «فاو» را نيز زيارت خواهند كرد.
انتهای پیام/ص
نظرات بینندگان