رسیدگی به پرونده فساد عظیم بانکی
دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان فساد بزرگ بانکی صبح روز شنبه به ریاست قاضی سراج در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران و با حضور «جعفری» دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.
به گزارش شیرازه به نقل از اکو نیوز : در ابتدای این جلسه، دادستان تهران در مقدمه کیفرخواست صادره علیه متهمان اظهاراتی به شرح ذیل ایراد کرد:
ریاست محترم دادگاه انقلاب اسلامی تهران
با سلام و تحیت؛
نظام مقدس جمهوری اسلامی که مرهون ایثار جان و مال هزاران شهید و انسان های پاک ضمیر بوده است بر اساس اعتقاد به حق و عدل بنا شده که این معنا در اولین اصل قانون اساسی ایران و نیز اصل سوم همان قانون مورد تصریح قرار گرفته است. اصل سوم دولت را موظف کرده تا همهی امکانات خود را صرف ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، مبارزه با مظاهر فساد و تباهی و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون نماید و بر همین اساس مقام معظم رهبری به مناسبتهای مختلف متذکر این بحث شدهاند که مهمترین آن بیانات ایشان در فرمان هشت مادهی در زمینهی مبارزه با فساد است که به جهت اهمیت فرازهایی از آن ذکر میشود:
«حکومتی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است، باید در همه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصلهی طولانی خویش با نظام آرمانی علوی و اسلامی بداند، و این، جهادی از سر اخلاص و همتی سستیناپذیر میطلبد. اگر دست مفسدان و سوءاستفادهکنندگان از امکانات حکومتی قطع نشود، و اگر امتیازطلبان و زیادهخواهان پرمدعا و انحصارجو طرد نشوند، سرمایهگذار و تولیدکننده و اشتغالطلب، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده از راههای نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد... به مسؤولان خیرخواه در قوای سهگانه بیاموزید که تسامح در مبارزهی با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاههای دولتی و قضایی در گِرو آن است که این دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف، قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند. مبارزهی با مفسدان و سوءاستفادهکنندگان از ثروتهای ملی، موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی است که میخواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند. تولیدکنندگان این کشور، خود نخستین قربانیان فساد مالی و اقتصاد ناسالماند... ضربهی عدالت باید قاطع، در عین حال دقیق و ظریف باشد. در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچ کس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسؤولان کشور، خود را از حسابکِشی معاف بشمارد با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد».
اهمیت بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن جهت است که تأمین امنیت به عنوان نیاز همهی افراد و جوامع از وظایف اصلی حکومت است. تبیین مولفههای امنیت و ابعاد آن، مستلزم بررسی دورانهای مختلف است؛ زیرا تحولات مربوط به امنیت به حدی است که میتوان از آن به عنوان انقلاب در مفهوم امنیت نام برد. در گذشته، ناامنی و خدشه به امنیت کشورها از ورای مرزها نشأت میگرفت؛ اما در عصر حاضر توسعهی ابعاد امنیت از بعد نظامی به ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مانند آن، موجب شده است در ارزیابی میزان امنیت یک کشور، علاوه بر توجه به تهدیدهای نظامی، به برخورداری مردم از رفاه و آسایش خاطر در همهی عرصهها نیز توجه شود. بدینمعنا، مولفههای امنیت روز به روز در حال تحول است و به جرأت میتوان از امنیت اقتصادی، به عنوان یکی از ابعاد امنیت نام برد، و تحقق سلامت در عرصههای اداری و اقتصادی را به عنوان شاخص تشخیص آن ذکر نمود، و بر همین اساس ابتنای جمهوری اسلامی بر قسط و عدل و استقلال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خوبی لحاظ گردیده است. امروزه دولتها در تأمین امنیت از راهکارهای متفاوتی از جمله ابزارهای نظام عدالت کیفری بهره میگیرند. تحقق امنیت اقتصادی که بیارتباط با دیگر ابعاد امنیت نیست؛ از یک سو مستلزم وجود قوانین و مقررات؛ و از دیگر سو مستلزم پیشبینی سازوکارهای متعدد در برخورد با عوامل تهدیدکنندهی امنیت و آسیبرسانندهی به آن است. قانون تضمینکنندهی امنیت بوده و قوهی قضاییه به عنوان ناظر بر اجرای قانون و مجری آن، اجراکنندهی تضمینها است.
ریاست محترم دادگاه!
همگان میدانند نظام جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه در مقابل همه فشارهای دشمنان و 8 سال جنگ تحمیلی و اقدامات تخریبی و تروریستی بیامانِ داخلی و خارجی و فشارهای وارده از تحریمهای اقتصادی مثل کوه استوار ایستاد و ضمن تحمل همه فشارها و مصائب به سازندگی و توسعه همه جانبه کشور پرداخته است و ایران عزیز را به کارگاهی فعال و پویا تبدیل کرد. دشمن که از تحمیل جنگ و آتش زدن مزارع و کشتن جهادگران، دانشمندان و مبتکران طرفی نبست، سعی در اخلال در نظام اقتصادی کشور نمود و بعضی از افراد سودجو و زیادهخواه نیز همراه با دشمن با سوءاستفاده از فرصت و بعضاً با استفاده از قدرت و ارتباطات ناصحیح، از منابع بانکی و انفال در جهت منافع شخصی خود بهره بردند و نه تنها مانع پیشرفت و تولید و افزایش ثروت ملی شدند، بلکه با خدشه بر اعتماد مردم و فعالیت سالم اقتصادی ضرباتی بر نظام وارد کردند. به همین جهت از سالها پیش نظر مسؤولان و دلسوزان کشور و نظام به پدیدهی فساد مالی و زیانهای مهلک ناشی از آن جلب شد، و در رأس همه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مناسبتهای مختلف خطر فساد مالی را متذکر شدند و همگان را به مبارزه بیامان با آن فراخواندند.
با پیدایش فساد مالی، اختلاف طبقانی و فقر و بیعدالتی به وجود میآید و انگیزهی کار و تولید را تضعیف میکند و برای عدهای ثروتهای بادآورده فراهم میشود و با تکاثر ثروت در دست عدهای معدود، دستاندازی به قدرت نیز پیدا خواهد شد. بدون تردید با پیوند نامیمون ثروت و قدرت به نظامی اسلامیِ مبتنی بر عدالت و ارزشهای الهی ضربه کاری وارد میشود.
فساد مالی نه تنها مانع بزرگی برای تحقق اهداف نظام اسلامی است بلکه فساد اقتصادی سازمانیافته هر نظامی را متلاشی میکند و از این رو پیوند نامیمون ثروت و قدرت در دنیا به یک نگرانی عمومی تبدیل شده است و موجب تصویب معاهدات بینالمللی مختلف برای مبارزه با فساد گردیده است.
آثار و پیامدهای فساد مالی آن چنان برای هر نظام و کشور مضر است که بسیاری از کشورها شدیدترین مجازات را برای مفسدین اقتصادی لحاظ کردهاند. جمهوری اسلامی ایران نیز برای مفسدین اقتصادی از همان دههی اول انقلاب به بعد در چند قانون بعضی از مفسدین اقتصادی را به عنوان مفسد فیالارض شناخته و برای آنان مجازات افساد فیالارض پیشبینی گردیده است. در مورد پیشگیری از فساد مالی و مبارزه با آن، همه قوا و همه دستگاهها مسؤولیت دارند و البته وظیفهی دستگاه قضایی در این خصوص خطیرتر و سنگینتر است. قوه قضاییه باید با مفسدین و کسانی که جرم آنها ثابت شد بدون اغماض و تبعیض برخورد نماید که برای دیگران عبرت و بازدارنده باشد و از طرفی باید نهایت دقت و احتیاط را داشته باشد که خدشهای بر فعالیتهای سالم اقتصادی و جرأت و جسارت فعالان در این عرصه وارد نشود.
ریاست محترم دادگاه!
صاحبان اصلی شرکت سرمایهگذاری آریا، چهار فرزند ذکور منصورخان امیرخسروی، از ملاکین منطقهی عمارلو در شهرستان رودبار میباشند. برادران خسروی پیش از تأسیس شرکت آب معدنی داماش، زندگی کاملاً معمولی داشتند، تا این که چند سال قبل، تصمیم به اخذ وام و تأسیس یک واحد صنعتی تولید آب معدنی در منطقهی داماش شهرستان رودبار گرفتند. آنان در همان گام اول برای تسریع در روند اجرایی و پیشبرد اهداف خود، با ارتباطهای ناصحیح با برخی عناصر اجرایی و سیاسی و پرداخت رشوه اولین قدم را برداشتند و ثروتی کسب نمودند. این ارتباطهای ناصحیح و پرداخت رشوه و کسب درآمد نامشروع به کام آنان شیرین آمد. آنان در سال 1385 شرکتی به نام «توسعه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا» تأسیس کردند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی در آلودهسازی افراد و عوامل موثر دستگاهها فروگذار نکردهاند. طبق اسناد موجود در پرونده، دهها مورد پرداخت رشوه به برخی از کارکنان، مدیران بانکها و افراد و برخی دستگاههای اجرایی تحت عناوین مختلف صورت گرفته است.
گروه مذکور در چند سال اخیر با رهبری «م.الف» با فساد پیچیده و سازمانیافته و ارتباطات ناصحیح و پرداخت رشوههای کلان و یا پرداختهایی تحت عناوین دیگر به چند هزار میلیارد تومان ثروت نامشروع دست یافت که پس از کشف جرم و تشکیل پرونده قضایی به لحاظ پیچیدگی و ابعاد گسترده فساد مالی ضرورت داشت در بررسی وضعیت سرمایه، گردش مالی، عملکرد اجرایی، مصوبات، وامها، زمینهای خریداری شده، مالیات، واردات، صادرات، اعتبارات اسنادی، وثایق، سهامداران و فعالیت تمامی شرکتهای تابعهی شرکت توسعه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا، رسیدگی دقیقی صورت گیرد و در این راستا تیمهای متعدد قضایی، نظارتی، اجرایی و اطلاعاتی تشکیل گردید تا با جدیت، موضوعات مذکور را پیگیری نمایند. این امر، علاوه بر شفافسازی وضعیت آنها، حجم کلانی از ثروتهای نامشروع و بادآوردهی این گروه را آشکار کرد.
ریاست محترم دادگاه!
پروندهی حاضر، مصداقی از یک باند متشکل و سازمانیافته است که با اقدامات مجرمانه در قالب یک شرکت سرمایهگذاری، امنیت اقتصادی جامعه را مخدوش کرده است. کشف جرم و تعقیب گروه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا که در کمتر از یک دهه فعالیت، به یک قطب اقتصادی در کشور تبدیل گردیده است، از مردادماه سال جاری آغاز گردید و به لحاظ گسترده بودن فعالیتهای گروه و ارتکاب این فعالیتها در حوزههای قضایی مختلف از جمله تهران و نیز اهمیت موضوع، در مهرماه سال جاری، رسیدگی به پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب اهواز، به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله گردید که به لحاظ اهمیت پرونده از طرف ریاست محترم قوه قضاییه، ناظر ویژه تعیین گردید. رسیدگی به این پرونده علاوه بر روند مورد نیاز و معمول در پروندههای قضایی، که تحقیق در خصوص متهمان و جمعآوری ادله را در پی داشت، از جهت نظارت بر ادارهی شرکتهای گروه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا به منظور حفظ اموال و نیز جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و شرکتها، مستلزم فعالیتها و تلاش شبانهروزی همکاران ما در بخشهای مختلف بوده است که بحمدالله پس از چهار ماه منتهی به صدور کیفرخواست برای تعداد زیادی از متهمان این پرونده (شامل 33 جلد و بالغ بر 12 هزار صفحه) شده است. ضمناً این کیفرخواست دربرگیرندهی موارد اتهامی سی و دو نفر از متهمان این پرونده و درخواست مجازات برای آنان است و پرونده نسبت به اتهامات دیگر متهمان و نیز سایر اتهامات برخی از متهمان موضوع همین کیفرخواست مفتوح است.
وظیفه خود میدانم از تمام کسانی که در این پرونده به طور شبانهروزی تلاش نمودند، از جمله همکاران قضایی و اداری دادسرا و سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر دستگاهها قدردانی نمایم.
ریاست محترم دادگاه انقلاب اسلامی تهران
با سلام و تحیت؛
نظام مقدس جمهوری اسلامی که مرهون ایثار جان و مال هزاران شهید و انسان های پاک ضمیر بوده است بر اساس اعتقاد به حق و عدل بنا شده که این معنا در اولین اصل قانون اساسی ایران و نیز اصل سوم همان قانون مورد تصریح قرار گرفته است. اصل سوم دولت را موظف کرده تا همهی امکانات خود را صرف ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، مبارزه با مظاهر فساد و تباهی و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون نماید و بر همین اساس مقام معظم رهبری به مناسبتهای مختلف متذکر این بحث شدهاند که مهمترین آن بیانات ایشان در فرمان هشت مادهی در زمینهی مبارزه با فساد است که به جهت اهمیت فرازهایی از آن ذکر میشود:
«حکومتی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است، باید در همه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصلهی طولانی خویش با نظام آرمانی علوی و اسلامی بداند، و این، جهادی از سر اخلاص و همتی سستیناپذیر میطلبد. اگر دست مفسدان و سوءاستفادهکنندگان از امکانات حکومتی قطع نشود، و اگر امتیازطلبان و زیادهخواهان پرمدعا و انحصارجو طرد نشوند، سرمایهگذار و تولیدکننده و اشتغالطلب، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده از راههای نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد... به مسؤولان خیرخواه در قوای سهگانه بیاموزید که تسامح در مبارزهی با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاههای دولتی و قضایی در گِرو آن است که این دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف، قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند. مبارزهی با مفسدان و سوءاستفادهکنندگان از ثروتهای ملی، موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی است که میخواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند. تولیدکنندگان این کشور، خود نخستین قربانیان فساد مالی و اقتصاد ناسالماند... ضربهی عدالت باید قاطع، در عین حال دقیق و ظریف باشد. در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچ کس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسؤولان کشور، خود را از حسابکِشی معاف بشمارد با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد».
اهمیت بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن جهت است که تأمین امنیت به عنوان نیاز همهی افراد و جوامع از وظایف اصلی حکومت است. تبیین مولفههای امنیت و ابعاد آن، مستلزم بررسی دورانهای مختلف است؛ زیرا تحولات مربوط به امنیت به حدی است که میتوان از آن به عنوان انقلاب در مفهوم امنیت نام برد. در گذشته، ناامنی و خدشه به امنیت کشورها از ورای مرزها نشأت میگرفت؛ اما در عصر حاضر توسعهی ابعاد امنیت از بعد نظامی به ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مانند آن، موجب شده است در ارزیابی میزان امنیت یک کشور، علاوه بر توجه به تهدیدهای نظامی، به برخورداری مردم از رفاه و آسایش خاطر در همهی عرصهها نیز توجه شود. بدینمعنا، مولفههای امنیت روز به روز در حال تحول است و به جرأت میتوان از امنیت اقتصادی، به عنوان یکی از ابعاد امنیت نام برد، و تحقق سلامت در عرصههای اداری و اقتصادی را به عنوان شاخص تشخیص آن ذکر نمود، و بر همین اساس ابتنای جمهوری اسلامی بر قسط و عدل و استقلال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خوبی لحاظ گردیده است. امروزه دولتها در تأمین امنیت از راهکارهای متفاوتی از جمله ابزارهای نظام عدالت کیفری بهره میگیرند. تحقق امنیت اقتصادی که بیارتباط با دیگر ابعاد امنیت نیست؛ از یک سو مستلزم وجود قوانین و مقررات؛ و از دیگر سو مستلزم پیشبینی سازوکارهای متعدد در برخورد با عوامل تهدیدکنندهی امنیت و آسیبرسانندهی به آن است. قانون تضمینکنندهی امنیت بوده و قوهی قضاییه به عنوان ناظر بر اجرای قانون و مجری آن، اجراکنندهی تضمینها است.
ریاست محترم دادگاه!
همگان میدانند نظام جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه در مقابل همه فشارهای دشمنان و 8 سال جنگ تحمیلی و اقدامات تخریبی و تروریستی بیامانِ داخلی و خارجی و فشارهای وارده از تحریمهای اقتصادی مثل کوه استوار ایستاد و ضمن تحمل همه فشارها و مصائب به سازندگی و توسعه همه جانبه کشور پرداخته است و ایران عزیز را به کارگاهی فعال و پویا تبدیل کرد. دشمن که از تحمیل جنگ و آتش زدن مزارع و کشتن جهادگران، دانشمندان و مبتکران طرفی نبست، سعی در اخلال در نظام اقتصادی کشور نمود و بعضی از افراد سودجو و زیادهخواه نیز همراه با دشمن با سوءاستفاده از فرصت و بعضاً با استفاده از قدرت و ارتباطات ناصحیح، از منابع بانکی و انفال در جهت منافع شخصی خود بهره بردند و نه تنها مانع پیشرفت و تولید و افزایش ثروت ملی شدند، بلکه با خدشه بر اعتماد مردم و فعالیت سالم اقتصادی ضرباتی بر نظام وارد کردند. به همین جهت از سالها پیش نظر مسؤولان و دلسوزان کشور و نظام به پدیدهی فساد مالی و زیانهای مهلک ناشی از آن جلب شد، و در رأس همه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مناسبتهای مختلف خطر فساد مالی را متذکر شدند و همگان را به مبارزه بیامان با آن فراخواندند.
با پیدایش فساد مالی، اختلاف طبقانی و فقر و بیعدالتی به وجود میآید و انگیزهی کار و تولید را تضعیف میکند و برای عدهای ثروتهای بادآورده فراهم میشود و با تکاثر ثروت در دست عدهای معدود، دستاندازی به قدرت نیز پیدا خواهد شد. بدون تردید با پیوند نامیمون ثروت و قدرت به نظامی اسلامیِ مبتنی بر عدالت و ارزشهای الهی ضربه کاری وارد میشود.
فساد مالی نه تنها مانع بزرگی برای تحقق اهداف نظام اسلامی است بلکه فساد اقتصادی سازمانیافته هر نظامی را متلاشی میکند و از این رو پیوند نامیمون ثروت و قدرت در دنیا به یک نگرانی عمومی تبدیل شده است و موجب تصویب معاهدات بینالمللی مختلف برای مبارزه با فساد گردیده است.
آثار و پیامدهای فساد مالی آن چنان برای هر نظام و کشور مضر است که بسیاری از کشورها شدیدترین مجازات را برای مفسدین اقتصادی لحاظ کردهاند. جمهوری اسلامی ایران نیز برای مفسدین اقتصادی از همان دههی اول انقلاب به بعد در چند قانون بعضی از مفسدین اقتصادی را به عنوان مفسد فیالارض شناخته و برای آنان مجازات افساد فیالارض پیشبینی گردیده است. در مورد پیشگیری از فساد مالی و مبارزه با آن، همه قوا و همه دستگاهها مسؤولیت دارند و البته وظیفهی دستگاه قضایی در این خصوص خطیرتر و سنگینتر است. قوه قضاییه باید با مفسدین و کسانی که جرم آنها ثابت شد بدون اغماض و تبعیض برخورد نماید که برای دیگران عبرت و بازدارنده باشد و از طرفی باید نهایت دقت و احتیاط را داشته باشد که خدشهای بر فعالیتهای سالم اقتصادی و جرأت و جسارت فعالان در این عرصه وارد نشود.
ریاست محترم دادگاه!
صاحبان اصلی شرکت سرمایهگذاری آریا، چهار فرزند ذکور منصورخان امیرخسروی، از ملاکین منطقهی عمارلو در شهرستان رودبار میباشند. برادران خسروی پیش از تأسیس شرکت آب معدنی داماش، زندگی کاملاً معمولی داشتند، تا این که چند سال قبل، تصمیم به اخذ وام و تأسیس یک واحد صنعتی تولید آب معدنی در منطقهی داماش شهرستان رودبار گرفتند. آنان در همان گام اول برای تسریع در روند اجرایی و پیشبرد اهداف خود، با ارتباطهای ناصحیح با برخی عناصر اجرایی و سیاسی و پرداخت رشوه اولین قدم را برداشتند و ثروتی کسب نمودند. این ارتباطهای ناصحیح و پرداخت رشوه و کسب درآمد نامشروع به کام آنان شیرین آمد. آنان در سال 1385 شرکتی به نام «توسعه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا» تأسیس کردند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی در آلودهسازی افراد و عوامل موثر دستگاهها فروگذار نکردهاند. طبق اسناد موجود در پرونده، دهها مورد پرداخت رشوه به برخی از کارکنان، مدیران بانکها و افراد و برخی دستگاههای اجرایی تحت عناوین مختلف صورت گرفته است.
گروه مذکور در چند سال اخیر با رهبری «م.الف» با فساد پیچیده و سازمانیافته و ارتباطات ناصحیح و پرداخت رشوههای کلان و یا پرداختهایی تحت عناوین دیگر به چند هزار میلیارد تومان ثروت نامشروع دست یافت که پس از کشف جرم و تشکیل پرونده قضایی به لحاظ پیچیدگی و ابعاد گسترده فساد مالی ضرورت داشت در بررسی وضعیت سرمایه، گردش مالی، عملکرد اجرایی، مصوبات، وامها، زمینهای خریداری شده، مالیات، واردات، صادرات، اعتبارات اسنادی، وثایق، سهامداران و فعالیت تمامی شرکتهای تابعهی شرکت توسعه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا، رسیدگی دقیقی صورت گیرد و در این راستا تیمهای متعدد قضایی، نظارتی، اجرایی و اطلاعاتی تشکیل گردید تا با جدیت، موضوعات مذکور را پیگیری نمایند. این امر، علاوه بر شفافسازی وضعیت آنها، حجم کلانی از ثروتهای نامشروع و بادآوردهی این گروه را آشکار کرد.
ریاست محترم دادگاه!
پروندهی حاضر، مصداقی از یک باند متشکل و سازمانیافته است که با اقدامات مجرمانه در قالب یک شرکت سرمایهگذاری، امنیت اقتصادی جامعه را مخدوش کرده است. کشف جرم و تعقیب گروه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا که در کمتر از یک دهه فعالیت، به یک قطب اقتصادی در کشور تبدیل گردیده است، از مردادماه سال جاری آغاز گردید و به لحاظ گسترده بودن فعالیتهای گروه و ارتکاب این فعالیتها در حوزههای قضایی مختلف از جمله تهران و نیز اهمیت موضوع، در مهرماه سال جاری، رسیدگی به پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب اهواز، به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله گردید که به لحاظ اهمیت پرونده از طرف ریاست محترم قوه قضاییه، ناظر ویژه تعیین گردید. رسیدگی به این پرونده علاوه بر روند مورد نیاز و معمول در پروندههای قضایی، که تحقیق در خصوص متهمان و جمعآوری ادله را در پی داشت، از جهت نظارت بر ادارهی شرکتهای گروه سرمایهگذاری امیرمنصور آریا به منظور حفظ اموال و نیز جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و شرکتها، مستلزم فعالیتها و تلاش شبانهروزی همکاران ما در بخشهای مختلف بوده است که بحمدالله پس از چهار ماه منتهی به صدور کیفرخواست برای تعداد زیادی از متهمان این پرونده (شامل 33 جلد و بالغ بر 12 هزار صفحه) شده است. ضمناً این کیفرخواست دربرگیرندهی موارد اتهامی سی و دو نفر از متهمان این پرونده و درخواست مجازات برای آنان است و پرونده نسبت به اتهامات دیگر متهمان و نیز سایر اتهامات برخی از متهمان موضوع همین کیفرخواست مفتوح است.
وظیفه خود میدانم از تمام کسانی که در این پرونده به طور شبانهروزی تلاش نمودند، از جمله همکاران قضایی و اداری دادسرا و سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر دستگاهها قدردانی نمایم.
پایان خبر/ص
نظرات بینندگان