کد خبر: ۲۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

فیس‌بوک؛ ابزار آمریکا برای سلطه بر افکار جهانی

لایحه راهبرد بین‌المللی آمریکا در مورد فضای مجازی، دکترین جدید واشنگتن مبنی بر مداخله رسانه‌ای، که به اینترنت به عنوان جزء اصلی شکل‌دهی بینش جهانی و تاثیرگذاری بر افکار جهانی تاکید می‌کند، است.

به گزارش شیرازه به نقل از "راشا تودی" به قلم پروفسور "ایگور پنرین" می‌نویسد: آمریکایی‌ها به دنبال کنترل اینترنت هستند زیرا اینترنت ابزاری سودمند در سیاست خارجی آن ها به شمار می‌رود. ایگور پنرین، نویسنده و سیاستمدار، معتقد است که کشورهای سوریه و روسیه، برای آزمایش دکترین مداخله رسانه‌ای آمریکا انتخاب شده‌اند.

ناآرامی‌های اخیر در خاورمیانه نشان می‌دهند که اینترنت می‌تواند تا چه حدی تاثیرگذار باشد
ناآرامی‌های جمعی که موجب بی‌ثباتی شماری از کشورهای خاورمیانه در بهار 2011 شد، اولین نمونه واقعی است که ثابت می‌کند که اینترنت تا چه حدی قادر است بر امور داخلی یک کشور مستقل، تاثیرگذار باشد. شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها، راه‌های بسیار موثری برای انتشار اطلاعات و اعزام داوطلبانه معترضان به منظور برگزاری تظاهرات و حتی شورش‌ها و اغتشاشات هستند. نخبگان سیاسی آمریکا، خیلی زود به این فرصت جدید پی برده و از آن استفاده کردند.‌

آمریکا با استفاده از اینترنت سعی در نفوذ و تاثیر بر افکار جهانی دارد
در 16 می 2011، دولت آمریکا سند جدیدی در وب‌سایت رسمی خود با عنوان "راهبرد بین‌المللی آمریکا در مورد فضای مجازی"،‌ منتشر کرد. این سند دستورالعمل‌هایی برای دیپلماسی آمریکا ارائه داده تا با استفاده از فناوری‌های سایبری،‌ موجب شکل‌گیری یک محیط رسانه‌ای جهانی دوستدار آمریکا شود. در اصل، این سند سیاسی، دکترین جدید واشنگتن را مبنی بر مداخله رسانه‌ای، که به اینترنت به عنوان جزء اصلی شکل دهی بینش جهانی و تاثیرگذاری بر افکار جهانی تاکید می‌کند، نشان می‌دهد.

هیلاری کلینتون، آزادی اینترنت را مهم‌ترین اولویت در سیاست‌های خارجی آمریکا می‌داند
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی عمومی در 18 می 2011، اظهار داشت: «آزادی اینترنت،‌ مهم‌ترین اولویت ماست. ما قصد داریم تا از طریق تلاش‌های عمومی،‌ حفاظت بهتر از حریم شخصی را تضمین کرده و آزادی‌های اساسی را مانند آزادی بیان، رابطه و تجمع در هر جایی از جمله در اینترنت را تامین کنیم.» علاوه بر این هیلاری کلینتون به این اولویت، به عنوان سیاست خارجی جدیدی که برای وزارت امور خارجه آمریکا ضروری است، تاکید کرد. برای این منظور، اداره ویژه‌ای برای امنیت سایبری در درون ستاد امنیت ملی آمریکا (NSS)،‌ با سرپرستی "کریس پین‌تر"، یکی از مقامات پیشین NSS، و از مشاوران امنیت سایبری، ایجاد شد.

فیس‌بوک نقش عمده‌ای در شکل‌گیری اعتراضات نسبت به انتخابات روسیه داشت
این دکترین در دسامبر گذشته در مسکو آزمایش شد؛ درست هنگامی‌که "فیس‌بوک"،‌ شبکه اجتماعی مستقر در آمریکا فعالانه برای فراخوانی مخالفان روسی برای شرکت در تظاهرات جهت اعتراض به انتخابات پارلمانی روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت. تیم فیس‌بوک در اصل،‌ درخواست مخالفان از مردم را، برای حمایت از آن ها، در برپایی اعتراضات ضد دولتی در شهرهای روسیه، اعلام می‌کرد. این مسئله به هیچ وجه تصادفی نبود که شبکه‌های اجتماعی تبدیل به راه‌های اصلی شکل‌گیری تظاهرات مخالفین و رساندن آن به اطلاع عموم شده بودند. در این‌میان نیز عده زیادی از مردم اعلام می‌کردند که قصد شرکت در اعتراضات را دارند. کاملا مشخص بود که 70 درصد آن ها از را کاربران فیس‌بوک تشکیل می‌دهند.

تاسیسات فنی برای ادامه فعالیت اینترنت هنوز در آمریکا قرار دارند
زادگاه اینترنت در اصل، آمریکا است و از همان‌جا نیز توسعه پیدا کرده است. طلایه دار آن "آرپانت"،‌ شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته است که به وسیله آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع (دارپا) به‌وجود آمده است. در واقع اصل مطلب این است که تاسیسات فنی برای ادامه فعالیت اینترنت هنوز در آمریکا قرار دارند؛‌ نه فقط در قلمرو آمریکا، بلکه در واقع تحت سرپرستی و نظارت آژانس‌های دولتی آمریکا هستند. علی‌رغم این‌که درخواست‌های متعددی در نشست‌های بین‌المللی از سوی شماری از کشورها از جمله روسیه، مبنی بر واگذاری کنترل اینترنت به سازمان ملل متحد مطرح شده است، این آژانس‌ها در واگذاری این نقش به متصدیان دیگر، هیچ گونه رغبتی از خود نشان نمی‌دهند.

راهبرد بین‌المللی آمریکا برای فضای مجازی، حاوی یک عبارت مخرب دیگر، به مفهوم تعهد آمریکا در تضمین آزادی اینترنت، از طریق ایجاد و حفظ سکوهای معتبر،‌ ایمن و مطمئن برای تامین آزادی بیان و کمک به جنبش‌های مخالفان در کشورها است. به زبانی ساده‌تر، این یک نوآوری در راه‌اندازی اینترنتی مشابه است که به جز آمریکا هیچ دولت دیگری به آن دسترسی ندارد. پیش‌بینی می‌شود که کاربران در سراسر دنیا می‌توانند با نادیده گرفتن شرکت‌های تامین کننده ملی به این "شدونت" دسترسی پیدا کنند و از این طریق تبادل اطلاعات بین کاربران و واشنگتن از هرگونه نظارت ناخواسته مصون خواهد بود. شدونت حاکی از مرحله جدیدی در برنامه راهبردی آمریکا برای نفوذ به فضای مجازی و محیط ارتباطی سایر کشورهای جهان است.

آمریکا حقوق قانونی سایر دولت‌ها را در حاکمیت ملی بر فضای مجازی کشورشان، نادیده می‌گیرد
به‌علاوه، دولت آمریکا قصد انتشار لیست سیاهی از کشورهایی را دارد که گفته می‌شود دسترسی اینترنت را برای ساکنین‌شان محدود کرده‌اند که متعاقب آن، داد و ستد شرکت‌های ارتباطی مستقر در آمریکا با این دولت‌ها ممنوع می‌شود. این تنها یکی از پیشنهاداتی است که در لایحه‌ای با عنوان افزایش آزادی جهانی اینترنت، مطرح شده‌است و در حال حاضر این لایحه موضوع مذاکرات در کنگره آمریکا است. وزارت امور خارجه روسیه نگرانی خود را نسبت به پیش‌نویس این قانون ابراز کرد و آن را غیر دموکراتیک خواند. آمریکا با طرفداری از آزادی مطلق در شبکه جهانی [اینترنت] در لفاظی‌هایش، در اصل خود را دادرس جهان می‌داند و حقوق قانونی سایر دولت‌ها را در حاکمیت ملی بر فضای مجازی کشورشان، نادیده می‌گیرد.

روسیه،‌ چین، تاجیکستان و ازبکستان، برای مقابله با عواقب این لایحه خواستار پیش نویس یک بیانیه در سازمان ملل شدند
کشورهای روسیه،‌ چین، تاجیکستان و ازبکستان، برای مقابله با عواقب این لایحه، مشترکا از مجمع عمومی سازمان ملل متحد،‌ درخواست پیش‌نویس بیانیه‌ای با عنوان مقررات اجرایی برای تضمین امنیت بین المللی سایبری کردند. این قوانین برای احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها و همین‌طور ایجاد مکانیسمی چندجانبه، شفاف و دموکراتیک برای کنترل اینترنت، مقرر خواهد شد. اگرچه این لایحه، به انتخاب خود آمریکا،‌ به حالت تعلیق درآمده است.

پروفسور ایگور پنرین کاملا مطمئن است که روسیه باید اقدامات مناسب سیاسی و دیپلماتیکی را برای حفظ حاکمیتش در فضای سایبر،‌ برای جلوگیری از مداخلات آمریکا،‌ اتخاذ کند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان