کد خبر: ۲۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰

شعر در ایران اسلامی نشانه فرهیختگی و ادب است

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر وادب گفت: شعر در ایران نشانه فرهیختگی ، ادب ، دوست داشتن ، عشق و صلح و برادری است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا: \'یحیی طالبیان\' عصر دوشنبه در آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر افزود : شعر در حقیقت نوعی شعور آمیخته با احساس ، عاطفه و تخیل است و در هر زمانی و دوره ای با سبك و سیاق و روش خاص ، بیان خود را دارد.

وی شعر را گاه عرصه حضور جوانان و گاه پیران عنوان كرد و ادامه داد : این هنر زمانی چهره عرفانی دارد و گاه حماسه می آفریند و زمانی دیگر در برانگیزاندن مردم برای تغییر فرصت های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بكار می آید.

طالبیان با یاد آوری اینكه شعر با هر زبان قابل بررسی است و مجموعه آن هویت و ثروت ملی ایرانیان است ،گفت : ما این میراث را پاس می داریم و امیدواریم به شایستگی آن را شناخته و برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

رییس شورای سیاستگذاری شعر فجر با تاكید بر اینكه امروز در جامعه ایرانی شعر پهنا و گستردگی عام و خاص دارد، اظهار داشت : بروز عام و خاص شعر در انجمن ها ، كانون ها و محافل دولتی و غیر دولتی دیدنی است.

وی با محترم شمردن شان تمامی شاعران خاطر نشان كرد : ما در پی آن نیستیم كه همه را زیر یك چتر جمع كنیم چرا كه امكان پذیر نیست.

قائم مقام وزیر ارشاد با بیان اینكه شعر جریان مردمی است و همچون رودخانه ای جریان دارد ، ادامه داد : امروز در مسیر آن كلبه ای برای جمع شدن مهیا شده است كه در آن به نظاره جوانانی نشسته ایم كه یكه تاز این عرصه هستند هر چند كه پیشكسوتان بنا به فروتنی كمتر وارد عرصه شده و صحنه را به جوانان سپرده اند.

وی با اشاره به اینكه جشنواره فجر معطوف به حوادث انقلاب اسلامی است ، افزود : اولین شكارگران این صحنه ها شاعران بودند و با مرور زمان و در جریان 30 ساله انقلاب،دفاع مقدس جریان شعر آیینی نیز شكل گرفت و جشنواره شعر فجر از قیود خاص آزاد شد.

قائم مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب مضمون و محتوا را در جشنواره شعر آزاد عنوان كرد و ادامه داد : دراین رویداد فرهنگی آنان كه دارای ذوق و قریحه هستند آثار خود را به دبیرخانه ارسال كردند كه در معرض ارزیابی دقیق داوران قرار گرفت كه نهایت آن برگزیدگانی است كه شاخص های شعر فارسی هستند.

طالبیان گفت: 55 هزار اثر از حدود یك هزار و 500 شاعر در قالب شعر سنتی ، نو ، كودك و نوجوان و تصنیف و ترانه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی شاعران خارجی شركت كننده در جشنواره را سفیران فرهنگی عنوان كرد و افزود : در بخش بین الملل جشنواره 22 شاعر از 14 ملیت در این رویداد فرهنگی حضور یافتند.

طالبیات رویكرد جشنواره امسال را رویكردی غیر متمركز و منطقه ای اعلام كرد و گفت : این مراسم در 9 منطقه كشور و از 17 بهمن ماه در كرمانشاه آغاز شد كه تعداد زیادی از شاعران به شعر خوانی پرداختند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان