کد خبر: ۲۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

طرز تهیه 5 نوع غذای سنتی شیراز

شکر پلو

مواد لازم: برنج يک کيلو، شکر يک کيلو، روغن، زعفران، مغز پسته و بادام و خلال نارنگی.

طرز تهيه: برنج را که از چند ساعت قبل در آب خيس کرده اند، با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند و يکی دو جوش می دهند. شکر را با دو ليوان آب جوشانده، به صورت شيره شکر در می آورند و درضمن يک قاشق چايخوری زعفران ساييده شده را در آب جوش حل کرده، به شيره شکر اضافه می کنند و دو قاشق روغن نيز به آن می افزايند. برنج را دم می کنند و قبل از دم کشيدن کامل، با کفگير به داخل سينی يا چلوصافی (ترش باله) ريخته، شيره شکر را روی آن پاشيده، با هم مخلوط می کنند. سپس برنج را دوباره در داخل ديگ يا قابلمه ريخته، روی حرارت ملايم دم می کنند. پس از دم کشيدن شکر پلو، خلال بادام پسته و خلال نارنگی را شيرين کرده را روی آن ريخته مصرف می کنند. شکر پلو را در شيراز هميشه با خورشت قيمه صرف می کنند.

 


آش انار

مواد لازم: چغندر يک دانه، برنج يک ليوان و نيم، گوشت چرخ کرده نيم کيلو، لپه نصف ليوان، انار، نعناخشک و پياز داغ به اندازه کافی.

طرز تهيه: چغندر را کوتراش (رنده) کرده می پزند. گوشت کوبيده يا چرخ کرده را به صورت کوفته ريزه (گلوله هايی به اندازه يک فندق) در می آورند. برنج و کوفته ريزه و نعنا خشک و پياز داغ را به چغندر در حال پختن اضافه می کنند. وقتی که برنج پخته شد، آب انار به آن افزوده و می گذارند به خوبی بپزد. در صورتی که آب انار ترش باشد، يک يا دو استکان شکر به آن اضافه می کنند. وقتی که آش به اندازه دلخواه سفت شد آن رادر ظرف ريخته روی آن را با نعنا و پياز داغ تزيين می کنند.

 


قورمه به

مواد لازم: گوشت راسته چربی دار 400 گرم، به يک کيلو، لپه يک ليوان، آبليمو و شکر به اندازه دلخواه، زعفران.

طرز تهيه: گوشت را به صورت تکه های کوچک در آورده با پياز و زردچوبه و نمک تفت می دهند. سپس آب روی آن ريخته و لپه را به آن اضافه می کنند. به را پاک کرده به قطعات کوچک در می آورند و بعد از پختن گوشت، لپه و به را به آن افزوده حرارت می دهند تا بپزد. بعد آبليمو و شکر و زعفران آن را روی گوشت ريخته، می گذارند تا قورمه قوام بيايد.

 


دوپیازه

مواد لازم: سيب زمينی (الو)، پياز داغ، گوجه فرنگی يا رب گوجه فرنگی، نمک، ادويه، روغن.

طرز تهيه: سيب زمينی را آب پز کرده، بعد از پختن پوست آن را کنده به قطعات کوچک خرد می کنيد و با پياز داغ و گوجه فرنگی يا رب گوجه فرنگی مخلوط نموده به آن نمک و ادويه زده درکمی روغن تفت می دهيد و با نان مصرف کنيد در دو پيازه می توان از گوشت خرد کرده يا چرخ شده و قارچ و دمبل و امثال آن استفاده کرد.

 


یخنی نخود

مواد لازم: گوشت نيم کيلو، نخود 2 ليوان، سيب زمينی متوسط 2 عدد، پياز، نمک، زردچوبه، به اندازه دلخواه.

طرز تهيه: گوشت و نخود و پياز و زردچوبه و نمک را در ظرفی ريخته آب به آن اضافه می کنند و روی اجاق حرارت می دهند تا پخته شود. سپس سيب زمينی ها را شسته، به داخل آب گوشت می اندازند. وقتی که يخنی کاملاً پخته شد، آب آن را برای تهيه تريد جدا کرده، پوست سيب زمينی ها را کنده، کليه مواد پخته شده را کوبيده به مصرف خوراک می رسانند.

 

نظرات بینندگان