کد خبر: ۲۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۰

ترفندهايی برای تميز كردن خانه

 

 هر كسی برای تميز كردن منزل راهكار خود را دارد و به روش خود خانه را تميز می‌كند، اما شما تا چه اندازه به كاری كه می‌كنيد، اعتماد داريد و مطمئن هستيد كه شما در اين كار به سلامت خود لطمه‌ای نمی‌زنيد و از موادی استفاده نمی كنيد كه آثار بدي برايتان داشته باشند. حتي علاوه بر مواد شوينده، گرد و خاك موجود روی مبل و ميز و ... هم برای سلامتی شما مضر هستند. راه‌حل‌هايی وجود دارد.در زير13 روش را برای تميز كردن سالم و آسان وسايل خانه معرفی كرده ايم.

 ۱ ــ با برنامه‌ريزی تميز كنيد. اين بدان معناست كه ابتدا زمين را تميز نكنيد و سپس به سراغ سقف و پنجره برويد، يك برنامه‌ريزی درست اين است كه شما تميز كردن منزل را از بالاترين نقطه در خانه آغاز كنيد تا به پايين‌ترين آن برسيد.

 2 ــ تميزكردن وسايلی كه هرگز فكرش را نمی‌كنيد. به عنوان مثال: تلفن. دكتر گربا متخصص امور بهداشتی در آمريكا با تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيده است كه باكتری‌های خطرناكی در گوشی تلفن توليد می‌شوند كه به خاطر تماس زياد با آن به راحتی به دهان منتقل می‌شود.

 ظروف آشغال: مخصوصا آنهايي كه در آشپزخانه و حمام و منزل قرار دارند، پس از خالی كردن ظرف آشغال، حتمایآنها را بشوييد.

 پرده حمام: پرده حمام از آن اشيايی است كه در طول روز معمولا مرطوب شده و محل جمع شدن باكتری‌ها و قارچ‌ها هستند.

 ماشين ظرفشويی: درباره ماشين ظرفشويی هم وضع همين‌طور است. شما ظرف داخل آن را خالی می‌كنيد و آنگاه در آن را می بنديد. به اين ترتيب در آن رطوبت قارچ‌ها و باكتری‌ها روی در و لبه‌های آن فرصت رشد و تكثير پيدا می‌كنند.

 هواكش‌ها: اين وسيله معمولا برای از بين بردن گرد و خاك و هوای آلوده از خانه به كار برده ميیشوند. اما اگر به بهداشت آن اهميت ندهيم، اين دستگاه به جای كمك ممكن است خطرساز شود.

 ۳ــ گرد و خاك باقيمانده روی مبل‌ها باعث ايجاد بيماری‌های تنفسی مي‌شود. اين جمله را دكتر كيم كارلسون درخصوص لزوم تميز كردن مبلمان منزل می‌گويد.

 4 ــ تميز كردن ظروف نقره با خمير دندان: برخی از مواد تميزكننده نقره حاوی مواد نفتی هستند، برخی هم از مشتقات بنزين تهيه شده‌اند. به جای استفاده از اين مواد، پيشنهاد می‌شود از خميردندان استفاده كنيد. خمير دندان را با انگشت يا با پارچه ای روی وسايل نقره خود بكشيد.

 ۵ ــ درباره شوينده‌ها بايد توجه كنيد كه مملو از مواد شیمیائی و خطرناك هستند و استفاده از آنها بسيار خطرناك است. به جای اين مواد می توانيد يك سطل پر از آب جوش برداريد، نيم‌ليوان سركه داخل آن بريزيد و شستشو را انجام دهيد.

 ۶ ــ برای شستشوی پنجره‌ها از شوينده‌های موجود در بازار بهره نگيريد. خودتان به راحتی قادر خواهيد بود يك شوينده و ضدعفونی‌كننده برای تميز كردن پنجره‌ها استفاده كنيد. برای تهيه شوينده خانگی كافی است كه يك‌سوم پيمانه سركه سفيد، يك قاشق غذاخوری مايع ظرفشويی يا يك‌چهارم پيمانه الكل صنعتی را به نصف سطل آب ولرم اضافه كنيد و برای شستشو از آن استفاده كنيد. نكات زير را هم در نظر داشته باشيد.

 برای تميز كردن شيشه از ابرهای اسفنجی استفاده كنيد. به جای اين كه با اسپری مايع را روی شيشه بپاشيد، اسفنج را داخل مايع بكنيد و روی شيشه بكشيد. مايع را به مدت 5 دقيقه روی شيشه بگذاريد و سپس با دستمال تميز كنيد. نكته ديگر اين كه از تميز كردن شيشه در روزهای آفتابی و در مقابل نور مستقيم آفتاب خودداری كنيد، اين كار باعث بخار و خشك شدن سريع ماده شوينده می‌شود. برای شيشه‌هايی كه لكه‌های اساسی روی آن وجود دارد و با ابر پاك نمی‌شوند، ابتدا با آب و صابون روی قسمت را مرطوب كنيد و سپس به وسيله يك تيغ آن اثر را محو كنيد.

 ۷ ــ باور نمی‌كنيد كه تعداد باكتری‌های داخل دستشويی تا چه حد زياد است. برای تميز كردن توالت هم می توانيد از سركه استفاده كنيد. به وسيله آب‌پاش سركه را روی سطح توالت بپاشيد. علاوه بر آن داخل دستشويی هم يك پيمانه سركه بريزيد و 15 دقيقه صبر كنيد و سپس آن را بشوييد. پس از اين برای ضدعفونی بيشتر چند قطره الكل صنعتی را به آب اضافه كنيد.

 ۸ ــ كف آشپزخانه را با روش ساده خودتان تميز و ضدعفونی كنيد. در مورد كف‌های چوبی و پاركت يك چهارم پيمانه سركه سفيد را به يك ليوان آب اضافه كنيد. فقط با پارچه نرم و كتانی كف‌های چوبی و پاركتی را تمیزكنيد. برای شستن كاشی‌های سراميك و موزاييك فقط از آب گرم استفاده كنيد و هيچ ماده ديگری اضافه نكنيد، برای كف‌پوش‌های موكت از آب داغ و اگر نياز بود كمی مايع ظرفشويی استفاده كنيد.

 ۹ ــ شما تصور مي‌كنيد ماشين ظرفشويی شما كاملا تميز است و هيچ مشكلی ندارد. اما همان‌طور كه می‌دانيد، بررسی‌‌ها نشان می دهد كه باكتری‌های متفاوتی در آن رشد و تكثير می‌شوند. در ماشين لباسشويی هم شاهد وضع مشابهی هستيم.

 برای اين وضعيت راه‌حل ساده‌ای وجود دارد. برای شستشو از دستكش‌هاي پارچه‌ای استفاده كنيد. به جای افزودن وايتكس، كمی پراكسيد هيدروژن بی آن اضافه كنيد. لباس‌ها را هم سعی كنيد در بالاترين درجه گرما بشوييد.

 ۱۰ ــ به تخته آشپزخانه دقت كنيد. منشاء بسياری از ميكروب‌هاست. دكتر گربا در بررسی‌هايی كه انجام داده به اين نتيجه رسيده كه تخته آشپزخانه 200 بار بيشتر از كاسه توالت استعداد آلودگی دارد. برای تميز كردن بهتر تخته آشپزخانه، ابتدا آب داغ را روی آن بريزيد، سپس روی آن سركه بپاشيد. تمام قسمت‌های آن را دو تا سه ساعت به همان حال رها كنيد و سپس آب‌كشی كنيد. چند قطره الكل می‌تواند ضدعفونی‌كننده خوبی باشد.

 ۱1 ــ ابر و دستمال‌هايی كه براي تميز كردن قسمت‌های مختلف خانه استفاده می‌كنيد را بايد روزانه 30 ثانيه زير آب گرم بگيريد.دكتر گربا می‌گويد نزديك به 320 ميليون باكتری قابليت رشد در اين ابرها و اسفنج‌ها را دارند كه به راحتی به دست و دهان شما انتقال پيدا می‌كنند.

 ۱۲ ــ مواد شوينده را خودتان بسازيد. قبلا توضيحاتی برای تميز كردن داديم و گفتيم كه از چه موادی استفاده كنيد تا بتوانيد خودتان ماده شوينده بسازيد، مايع ظرفشويی، آب، سركه و الكل مواد اصلی شوينده‌های شما هستند.

 الكل يكی از موثرترين ضدعفونی‌كننده‌هاست. فقط بايد توجه داشته باشيد كه در نزديكی آن كبريتی روشن نكنيد.

۱۳ ــ فرش را شامپو بزنيد. به جای استفاده از مواد شيميايی ، كافی است خودتان قبل از اين كه روی فرش را جاروبرقی بكشيد، كمي كربنات سديم روي آن بريزيد. اين كار كمك می‌كند تا باكتري و ميكروب‌هايی كه زمان زيادی است باقی مانده‌اند، در هنگام كشيدن جارو از بين بروند.

 

نظرات بینندگان