کد خبر: ۲۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۰

اهداف آمریکا از ناامنی‌ها در بلوچستان

کارشناس مسائل سیاسی پاکستان ناامنی‌های بلوچستان را ناشی از توطئه‌های آمریکا برای جلوگیری از نفوذ چین و نیز ممانعت از اجرای خط لوله گاز ایران در پاکستان دانسته و معتقد است که تشکیل یک بلوک قدرتمند منطقه‌ای می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، موضوع ایالت بلوچستان پاکستان پس از ارائه لایحه استقلال این ایالت در کنگره آمریکا به یکی از بحث‌های داغ پاکستان و منطقه تبدیل شده است.

اهداف و دلایل متعددی را می‌توان برای حضور و دخالت آمریکا در این ایالت ذکر کرد.

"اوریا مقبول جان" روزنامه‌نگار و از کارمندان دولتی که سال‌ها در بلوچستان فعالیت داشته است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهور، درباره اهداف آمریکا در بلوچستان پاکستان گفت: اول از همه باید اهمیت استراتژیک بلوچستان را مورد بررسی قرار دهیم.

بلوچستان یک منطقه مهم استراتژیک است

وی گفت: بلوچستان یک منطقه مهم استراتژیک و دارای منابع طبیعی و معدنی بسیار است.

مقبول افزود: این ایالت دارای مرز مشترک با ایران و افغانستان بوده و هم مرز با ایالت‌های "خیبرپختونخواه"، "پنجاب" و "سند" پاکستان می‌باشد.

به گفته وی، بندر "گوادر" نیز یکی از وزنه‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان به آب‌های گرم جهان دسترسی داشت.

این کارشناس پاکستانی افزود: بنابراین بلوچستان مثل یک "گنجشک طلایی" است که آمریکا و چین به دنبال کسب منافع خود در این منطقه هستند.

به اعتقاد وی، هند نیز در این بازی مشارکت دارد که نمونه آن اقدامات مختلف تروریستی در این ایالت است که توسط عوامل هندی هدایت می‌شود.

مقبول مهم‌ترین هدف آمریکا در بلوچستان را بی‌ثبات کردن پاکستان دانسته و معتقد است که آمریکا‌یی‌ها با این اقدام می‌توانند به راحتی منافع خود در منطقه را حفظ کنند.

قتل "نواب اکبر بوگتی" یک نقطه بدون بازگشت در بلوچستان بود

وی با اشاره به سیاست‌های غلط "پرویز مشرف" رئیس جمهور سابق پاکستان تصریح کرد که این سیاست‌ها باعث ایجاد ناآرامی در این ایالت شد و اقدامات ارتش و نیز نفوذ "سپاه مرزی" در بلوچستان موجب افزایش خشم مردم بلوچ شد.

این کارشناس پاکستانی کشته شدن نواب اکبر بوگتی از رهبران بلوچ (در زمان مشرف) را یک نقطه بدون بازگشت در مسئله بلوچستان دانسته و تأکید می‌کند که این اقدام باعث افزایش خشم مردم نسبت به ایالت‌های همجوار به خصوص ایالت پنجاب شد.

وی افزود: مشرف در طول دوران 9 ساله حکومتش نماینده آمریکا بود و هدفش تأمین منافع این کشور بود که عملیات ارتش در بلوچستان نمونه یکی از اقداماتی است که به درخواست آمریکا انجام شد.

بی‌ثباتی بلوچستان به معنای عدم اجرای پروژه خط لوله "صلح" است

مقبول گفت: دغدغه مهم دیگر آمریکا در بلوچستان، موضوع ایران است که هم مرز با این ایالت می‌باشد.

به اعتقاد وی، این روزها که آمریکا داعیه حمله به ایران را دارد می‌تواند از بلوچستان بر ضد ایران استفاده کند.

وی با اشاره به تنش اخیر به وجود آمده در روابط  آمریکا و پاکستان، معتقد است که ارائه لایحه استقلال بلوچستان در کنگره آمریکا، تاکتیکی برای آزار دادن پاکستانی‌ها است.

مقبول موضوع خط لوله گاز ایران را نیز یکی دیگر از اهداف آمریکا در بلوچستان دانسته و می‌گوید: از آنجا که این خط لوله از بلوچستان عبور کرده و آمریکا نیز مخالف اجرایی شدن این پروژه است بنابراین آمریکایی‌ها تلاش دارند تا موانعی بر سر راه این پروژه قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت این خط لوله منوط به امنیت و ثبات بلوچستان است گفت: در شرایط کنونی ایجاد یک بلوچستان بی‌ثبات و نا‌آرام به نفع آمریکا است چون این کار مانع از اجرای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان می‌شود.

آمریکا در حال تأمین سلاح گروههای جدایی‌طلب بلوچ است

این کارشناس پاکستانی به بازی کثیف آمریکا در بلوچستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون بلوچستان پر از سلاح‌ و مهمات پیشرفته است و حال سئوال اینجا است که این سلاح‌ها از کجا و توسط چه کسی تأمین می‌شود؟

وی بر این باور است که گروه‌های آزادی‌بخش بلوچ مورد حمایت آمریکا و هند قرار دارند چون این 2 کشور خواهان ایجاد یک پاکستان ضعیف هستند.

مقبول بندر گوادر را یک بندر مهم و راه رسیدن با بازارهای خلیج فارس و خاورمیانه دانسته و می‌گوید: چین می‌تواند از طریق این بندر کالاهای خود را به خاورمیانه و بازارهای اروپایی صادر کند و به همین خاطر است که در تأسیس این بندر و راه میانبر به پاکستان کمک می‌کند.

آمریکا از نفوذ چین در بلوچستان واهمه دارد

با این حال وی معتقد است که آمریکا همچنان در حال توطئه‌چینی در این منطقه است تا بتواند مانع از پیشرفت پروژه بندر گوادر شود.

وی افزود: طی چند سال گذشته ده‌ها مهندس چینی در این منطقه ربوده یا کشته شده‌اند و به نظر می‌رسد که این یک جنگ سرد بزرگ بین 2 غول اقتصادی جهان است.

این کارشناس پاکستانی با اشاره به ترس و نگرانی آمریکا درباره چین می‌گوید: طبق پیش‌بینی کارشناسان، چین ابرقدرت بعدی و بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان بوده و ایجاد بندر گوادر می‌تواند کمک زیادی به این کشور بکند چون این بندر هزینه‌های لجستیک چین را به حداقل رسانده و کالاهای این کشور را به سرعت و سهولت به کشورهای خاورمیانه و عربی منتقل می‌کند.

وی معتقد است که پاکستان برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکا در بلوچستان باید از ایران و چین کمک بگیرد.

مقبول افزود: برگزاری نشست 3 جانبه بین ایران، پاکستان و چین در این برهه از زمان می‌تواند حامل پیام مهمی برای آمریکا و سایر کشورهای منطقه باشد.

وی تأکید می‌کند که تشکیل بلوک پاکستان، چین و ایران می‌تواند با توطئه‌های آمریکا مقابله کرده و مانع تأمین منافع این کشور در منطقه شود.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان