کد خبر: ۲۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

كنترل چهارشنبه آخر سال را به خانواده‌ها بسپاريد

چهارشنبه آخرسال مدت‌هاست كه به جاي اخبار فرهنگي در اخبار حوادث مطرح شده است. براي اينكه چهارشنبه آرامي داشته باشيم بايد كنترل اين روز را بر عهده خود خانواده‌ها قرار دهيم.

سال‌هاي سال است كه از چند هفته مانده به آخرين چهارشنبه اسفند، همه شبكه‌هاي تلويزيوني با پخش برنامه‌هايي به دنبال اطلاع‌رساني و پيشگيري از فجايع اين روز هستند، اما هر بار فرداي آخرين چهارشنبه سال كه مي‌شود، همه خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها پر مي‌شود از عكس حادثه‌ديدگاني كه تنها به دليل يك لحظه غفلت، عمري پشيماني را به جان خريده‌اند و در اين ميان هنوز هم معلوم نشده است كه چگونه مي‌توان از تكرار سوانح چهارشنبه‌سوري جلوگيري كرد!


اين روزها انگار قاشق‌زدن و سبزي پلو‌ماهي و آجيل چهارشنبه آخر سال، از ياد خيلي‌ها رفته و جايش را به صداي بمب و ترقه و رقص نورهاي خطرناك در آسمان شهرها داده است. ديگر مدت‌هاست، اسم چهارشنبه آخر سال با عالمي از ترس و وحشت همراه شده است.
دوشنبه همين هفته - ۱۵ اسفندماه - هم پاساژ چهار طبقه فروش لوازم‌التحرير در بازار تهران كه محل نگهداري مواد محترقه ويژه چهارشنبه آخرسال است، منفجر شد و در آتش سوخت. اين آتش‌سوزي سرانجام پس از حدود ۱۸۰ دقيقه عمليات نفسگير و خطرناك مهار شد.
چهارشنبه‌كوري؛ چرا؟!
چهره‌هاي سوخته مصدومان و جسدهاي بيجان حادثه‌ديدگان، تصوير تكراري رسانه‌ها در فرداي روز چهارشنبه پاياني سال است؛ عكس‌هاي كه حتي تماشا كردنشان خارج از تحمل است. اما انگار همه آنهايي كه به بازي‌هاي خطرناك اين چهارشنبه علاقه‌مندند، نوعي مصونيت از اين حوادث را در خود احساس مي‌كنند.
علي كمالجو، روانشناس و استاد دانشگاه درباره دلايل سوانح چهارشنبه پاياني سال به «شیرازه» مي‌گويد: جمعيت زيادي از كشور ما در سنين كودكي، نوجواني و جواني به سر مي‌برند كه شاخصه اصلي‌شان هيجان‌طلبي و خطرپذيري است. اينها به دنبال تفريحاتي پرخطر و هيجان‌انگيزند. از سوي ديگر دردسترس بودن مواد محترقه و سود فراواني كه عايد سوداگران اين مواد مي‌شود گرايش بيشتر به رفتارهاي خطرناك چهارشنبه‌هاي آخر سال را به دنبال دارد.
برخي والدين آتش‌بيار معركه مي‌شوند
كمالجو همچنين مي‌افزايد: جايگزين نكردن تفريحات سالم به جاي تفريحات خطرناك چهارشنبه‌هاي آخر سال و ضعف كنترل و نظارت والدين در چنين روزهايي نيز باعث چنين سوانح مرگباري مي‌شود. برخي از والدين از سر بي‌اطلاعي پول تهيه اين مواد خطرآفرين را نيز در اختيار فرزندانشان مي‌گذارند.
شادي‌هاي جايگزين
كمالجو در خصوص راهكارهاي جلوگيري از پيامدهاي خطرناك چهارشنبه سوري مي‌گويد: جايگزيني تفريحات پرهيجان سالم به جاري شادي‌هاي پرخطر چهارشنبه سوري يكي از مهم‌ترين راهكارهاست. از سوي ديگر، كنترل و نظارت خانواده‌ها در اين روز بايد بيشتر شود و در اين ميان نهادها متولي بايد به آموزش خانواده‌ها در اين زمينه بپردازند.
رسانه ملي جذاب ظاهر شود
تلويزيون در روز‌هاي آخر سال بايد با پخش برنامه‌هاي مختلف پيامدهاي خطرناك چهارشنبه آخرسال را در اذهان عمومي به خصوص كودكان و نوجوانان به تصوير بكشد.
كمالجو در اين باره مي‌افزايد: در شب چهارشنبه پاياني سال رسانه ملي مي‌تواند با پخش فيلم‌هايي كه مورد علاقه نوجوانان است، آنها را پاي گيرنده‌ها نگاه دارد و احتمال شركت آنها را در آتشبازي‌هاي خطرناك كاهش دهد.
واگذاري اين چهارشنبه به خانواده‌ها
سيد حسن موسوي چلك، رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران نيز در گفت‌وگو با «شیرازه» درباره روش‌هاي پيشگيري از حوادث اين چهارشنبه جنجالي و مرگبار مي‌گويد: چهارشنبه آخرسال مدت‌هاست كه به جاي اخبار فرهنگي در اخبار حوادث مطرح شده است.
براي اينكه چهارشنبه آرامي داشته باشيم بايد كنترل اين روز را بر عهده خود خانواده‌ها قرار دهيم از طرف ديگر، اطلاع رساني بيشتر رسانه‌ها درباره پيامدهاي منفي حوادث چهارشنبه آخر سال مي‌تواند به برگزاري آرام آن كمك كند.

انتهای پیام/33

نظرات بینندگان