کد خبر: ۲۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

ناجا:برخوردبا کارناوالهادرچهارشنبه آخرسال

فرمانده پلیس کشور از کاهش جرایم جنایی در سال ۹۰ به روایت آمار خبر داد و گفت: مخالف تخلیه هیجان و جشن و سرور مردم نیستیم اما با هرگونه پایکوبی و ایجاد کارناوال شادی برخورد می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، اسماعیل احمدی مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح عملکرد یازده ماهه پلیس در برخورد با جرایم گفت: طی ۱۱ ماه سال جاری شاهد کاهش جرایم جنایی در کشور بوده‌ایم.

وی با اشاره به آمار به دست آمده در این بخش گفت:‌ سرقت مسلحانه ۳۹ درصد، سرقت به عنف ۱۰درصد،‌سرقت از طلا فروشی ۱۹درصد، سرقت منجر به قتل ۷ درصد، راهزنی ۶۰ درصد، آدم‌ربایی و گروگانگیری ۱۸ درصد کاهش داشته است.

فرمانده ناجا بیان داشت:‌ در زمینه کشف قتل از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد،‌در زمینه گروگانگیری ۱۰۰درصد و در سرقت مسلحانه از ۷۰ درصد به ۷۹ درصد کشف و در سرقت به عنف از ۷۹ درصد به ۹۲ درصد رشد کشفیات نسبت به سال گذشته داشته‌ایم؛ این در شرایطی است که در مجموع سرقت‌ها رشد ۴ درصدی را نمایش می‌دهند.

احمدی‌مقدم با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای در سال جاری گفت: بر اساس آمار ۱۰ ماهه پزشکی قانونی در بخش کشته‌ها ۳ هزار نفر و دربخش مجروحان ۱۳ هزار نفر کاهش را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ امن‌ترین سال کشور در ادوار گذشته بوده است گفت: ‌تبلور نظم و امنیت را در سال جاری می‌توان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و سکوت همگان در فراخوان ضدانقلاب در روز ۲۵ بهمن مشاهده کرد.

فرمانده ناجا با اشاره به برگزاری باشکوه انتخابات گفت: ما نسبت به دور قبل انتخابات حوزه‌های چالشی‌مان از ۲۳ حوزه به ۲۲ حوزه کاهش یافت و تنش‌ها در این حوزه‌ها به حداقل رسید.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به ایام عید حجم تقاضای مردم برای خرید افزایش خواهد یافت گفت: ترافیک شامگاهی و امنیت مراکز خرید باهماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری‌ها برقرار خواهد شد؛ این در شرایطی است که اقبال مردم نسبت به مراکز خرید نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

احمدی‌مقدم با اشاره به مراسم چهارشنبه آخر سال گفت: در سال ۸۹ ما شاهد کاهش ۴۲ درصدی تلفات این روز نسبت به سال ما قبل بودیم که امیدواریم این آمار در سال جاری رشد چشمگیری را داشت.

فرمانده ناجا ادامه داد: کشفیات مواد محترقه در سال جاری به شدت افزایش یافته به طوری که در مواد اولیه ۱۶ تن و در مواد ساخته شده ۵۲ میلیون عدد کشفیات داشته‌ایم.

با کارناولهای شادی برخورد می‌شود

وی با بیان اینکه ما مخالف تخلیه هیجان و جشن و سرور مردم نیستیم گفت: با هرگونه پایکوبی و ایجاد کارناوال شادی برخورد خواهد شد.

احمدی مقدم اذعان داشت: از بیست و چهارم اسفند طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور با انجام رژه خودرویی پلیس در جوار مرقد امام راحل آغاز خواهد شد تا از این طریق مدیریت جاده‌های کشور به خوبی صورت گیرد.

وی بیان داشت: با توجه به قانون جدید راهنمایی و رانندگی و افزایش نظارت بر جاده‌های کشور از مردم تقاضا می‌شود تا در هنگام سفر از سلامت خودروی خود مطمئن بوده و مدارک لازم را با خود به همراه داشته باشند چرا که در صورت نبود هر یک از این شرایط پلیس از ادامه تردد آنها جلوگیری می‌کند.

فرمانده ناجا از تشکیل قرارگاه عملیات نوروزی پلیس خبر داد و گفت: کل نیروهای پلیس در سه بخش دو شیفت ماموریت و یک شیفت استراحت پای کار خواهند آمد تا در صورتی که اگر افراد با مشکل رو به رو شدند بتوانند گزارش های خود را به مأمورین اطلاع دهند.

احمدی‌مقدم همچنین گفت:‌ افزایش گشت‌های امنیت اخلاقی،‌افزایش گشت های غیرمحسوس،‌استفاده از ۱۵ بالگرد برای انجام ماموریت‌ها در کنترل‌های جاده‌ای، افزایش خدمات فرودگاهی،‌افزایش نظارت مرزی، تامین امنیت کاروان‌های راهیان نور از مهمترین اقدامات پلیس در نوروز امسال به حساب می‌آید.

این فرمانده ارشد انتظامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چرا هنوز قانون راهنمایی و رانندگی با جدیت اجرا نمی‌شود گفت:‌ در محل‌هایی که قانون جرایم بالایی را برای متخلفان در نظر گرفته افراد توجه بیشتری به اجرای قانون دارند و در محل‌هایی که میزان جرایم کم بوده تخلفات با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو نشده‌اند.

وی گفت: برای مثال در بخش موتورسیکلت‌ها به دلیل ارزش اقتصادی پایین و عدم برخورداری از استاندارد افراد همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند و گرایش به اجرای قانون ندارند.

سالانه ۴۰ هزار موتورسیکلت در انبارهای پلیس رسوب می‌کند

احمدی‌مقدم ادامه داد: به صورت روزانه ۵ هزار موتور سیکلت در کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۴۰ هزار موتور به صورت سالانه در پارکینگ‌های پلیس رسوب می‌کنند و پلیس در نگهداری آنان با مشکل روبه‌رو است.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه هم‌اکنون سرقت موتور در کشور بسیار بالا بوده و موتورهای بی سند با شدت بسیاری در حال جابه‌جایی هستند این در حالی است که موتورسیکلت‌های بدون سند از نظر پلیس سرقتی بوده و افراد اجازه جابجایی آنها را ندارند.

احمدی‌مقدم با اشاره به آمار ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفری کشته‌ها در سال ۸۴ گفت: در این سال ۳۲ درصد از متوفیان مربوط به تصادفات موتورسیکلت‌ها بودند این در شرایطی است که در سال جاری تنها ۵ هزار نفر از کشته‌ها مربوط به تصادفات موتورسیکلت‌ها هستند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان