کد خبر: ۲۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

مطالبه مردم از پلیس؛ برخورد با مخلان نظم و امنیت در چهارشنبه آخر سال

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: برخورد قاطع با افرادی كه با رفتارهای غیرقانونی، ناهنجار و پر خطر، ایجاد راهبندان، سد معبر، ایجاد مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش زا ، نظم و امنیت عمومی را مختل می كنند مطالبه به حق آحاد مردم از متولیان اصلی برقراری نظم و امنیت است.

سردار سرتیپ دوم سیروس سجادیان ، یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پلیس همواره خوشحالی مردم را مایه خرسندی خود می داند اما با افراد معدودی كه با رفتارهای غیرقانونی قصد برهم زدن نظم عمومی را دارند برخورد قاطع خواهد كرد.

وی ادامه داد: تجربه های تلخ حوادث سال های گذشته در مراسم چهارشنبه آخرسال ، موجب دغدغه و نگرانی خانواده ها در آستانه نوروز است.

سجادیان اضافه كرد: البته زمانی كه ضد ارزش ها پیرامون مراسم چهارشنبه آخر سال به ارزش و فرهنگ تبدیل شود اصلاح آن به تنهایی ازعهده نیروی انتظامی برنخواهد آمد از این رو وظیفه تمامی اقشار جامعه است كه با عزمی راسخ و با نیتی خالصانه با پدیده های ناهنجار به مقابله برخیزند.

فرمانده انتظامی استان فارس بیان داشت: با توجه به پیشینه تاریخی مراسم چهارشنبه آخر سال در كشورمان ، هیچكس آن را انكار نمی كند اما آنچه مسلم است بین آنچه در گذشته اتفاق می افتاد و آنچه امروز رخ می دهد هیچگونه سنخیتی وجود ندارد.

سجادیان ادامه داد: در آداب و سنت چهارشنبه آخر سال ، هیچكس موجب آزار و اذیت دیگران نمی شد، زبان هیچ كودكی از ترس بند نمی آمد، جان هیچ بیماری به خطر نمی افتاد، هیچ چشمی بی فروغ و هیچ عضوی از بدن قطع نمی شد و هیچ پدر و مادری داغدار فرزند دلبندش در آستانه سال نو نمی شد.

وی افزود: واقعیت این است كه در بسیاری از كشورهای دنیا ، برنامه های متنوعی برای شادی و تخلیه هیجان افراد طراحی و اجرا می شود اما هیچ كدم از این برنامه ها ریشه تاریخی ندارد و البته هیچ یك از این برنامه ها به برنامه هایی كه به شكل امروزی در كشورمان برگزار می شود، شبیه نیست.

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: نوروز به معنای روز نو است و ایرانیان در چهارشنبه آخرسال ، آمدن بهار را جشن می گرفتند و به استقبال نوروزمی رفتند.

سجادیان ادامه داد:امام علی(ع) با توجه به بینش شگرف ووسعت نظربی نظیر خود و شناختی كه از فرهنگ ها و تمدن های كهن داشتند در نامه ای به والی مصر توصیه می كند كه مبادا با آداب، رسوم وسنت های نیكو و مبارك مردمان آن سرزمین به چالش برخیزد، بلكه تا آنجا كه ممكن است به عقاید و رسوم قومی مردمان احترام بگذارد.

وی اظهار داشت: نیروی انتظامی با پیروی از این دیدگاه برجسته و والای مولای متقیان حضرت علی (ع) به اعتقادات فرهنگی و دیدگاه های تاریخی مردم احترام می گذارد و با شادی های مردم مخالف نیست بلكه سعی دارد با تامین امنیت خانواده ها ، آخر سال ایمنی را برای آنها رقم زند.

عضو شورای تامین استان فارس ادامه داد: مراسم چهارشنبه آخر سال امروزه با پیرایه های خرافی و تحریف ، دستخوش تغییر شده و برگزاری این مراسم از سوی جوانان و نوجوانان اغلب رفتارهای جمعی آسیب زا را به همراه داشته است كه در نهایت جان و آسایش مردم را مورد تهدید قرار داده است.

سجادیان ادامه داد: امیدواریم جوانان ما احساساتشان برعقلشان غلبه نكند و به خود اجازه ندهند با مواد محترقه و به بهانه دلخوشی ، موجب ناراحتی دیگران شوند.

وی اضافه كرد: از جوانان می خواهیم از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راهبندان درمعابرعمومی به شدت پرهیز كنند و مردم نیز در صورت هر گونه مزاحمت و دیگر موارد مشكوك در زمینه تهیه و توزیع مواد محترقه ، مراتب را به مركز فوریت های پلیس 110 اطلاع دهند.

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: جوانان و نوجوانان فراموش نكنند كه برافروختن آتش دردست آنهاست اما اطفای حریق در اختیار آنها نیست و از سوی دیگر صداهای ناشی از انفجارمی تواند موجب اختلالات عصبی و بروز مشكل برای نوزادان، زنان و سالمندان شود.

سجادیان ادامه داد: در صورت دستگیری افراد و توقیف خودروهای متخلفی كه سعی در بر هم زدن نظم عمومی و امنیت مردم درچهارشنبه آخر سال دارند متخلفان تعطیلات خود را در بازداشت به سر خواهند برد و خودروهای متخلف نیز تا پایان تعطیلات نوروز در توقیف باقی می مانند.

ایرنا

نظرات بینندگان