کد خبر: ۲۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۰

بهار واقعی در شهرسبز

کازرون با تمام داشته های میراثی خود، تاریخ را در زیر پای گردشگران پهن می کند و در کنار آن بهار واقعی را در معرض نمایش مسافران قرار می دهد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، شهرستان کازرون به دلیل قرار گیری در موقعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن بیش از 250اثر باستانی در فهرست آثار ملی، از جمله نقاط بسیار مناسب برای گردشگران به ویژه در ایام نوروز محسوب می شود به گونه ای که گردشگران هم می توانند طبیعت زیبای این شهرستان را ببینند و هم از به مشاهده ده ها اثر تاریخی و منحصر به فرد آن بروند.

در این رابطه عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان به خبرنگار مهر گفت: طبیعت چهار فصل این شهرستان که به ویژه در ایام نوروز با شکوفه دادن انواع درختان کوهی و همچنین سرسبزی کم نظیری که در تمامی نقاط شهرستان به چشم می آید، معنای واقعی بهار را آن هم در نخستین روزهای بهاری به نمایش در می آورد و این در حالی است که بسیاری دیگر از نقاط کشور یا هنوز با موج سرما مواجه هستند و یا تابستانی زودرس را شاهدند.

جاذبه های مختلف شهرستان کازرون

محسن عباسپور ادامه داد: این طبیعت سرسبز که در این ایام با عطری از هزاران درخت بهار نارنج در تمامی شهرستان و به ویژه در خیابانهای شهر کازرون آمیخته می شود، باعث شده که همه ساله و به ویژه در ایام نوروز بسیاری از گردشگران نوروزی، این شهرستان را به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری خود انتخاب کنند.

وی افزود: طبیعت سرسبز کازرون آنقدر چشم نواز بوده که به عنوان «شهرسبز» لقب گرفته که این نکته در لغت نامه دهخدا و در معنی شهرسبز نیز آمده است و در آنجا نیز تصریح شده که در ایام بهار حتی نوعی خزه بر روی پوششهای سنگی شهرستان رویش دارد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان بیان کرد: این سرسبزی به ویژه در نقاط جنگلی مانند دشت برم و همچنین در حاشیه های تالاب پریشان و کناره های رودخانه های شاهپور و جره به وضوح دیده می شود گرچه طی سالهای اخیر دامنه وسیعی از تخریبها متوجه آثار طبیعی و تاریخی این شهرستان شده اما با وجود تمامی این تخریبها، باز هم طبیعت منحصربه فرد این شهرستان به ویژه در ایام نوروز چشم نوازی خاص خود را حفظ کرده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر جاذبه های طبیعی شهرستان کازرون، جاذبه های متعدد تاریخی نیز در این شهرستان وجود دارد که همواره و در تمامی روزهای سال، گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

عباسپور بیان کرد: شهر باستانی و زیبای بیشاپور که در 20کیلومتری غرب کازرون واقع شده به عنوان نگین آثار تاریخی این شهرستان محسوب می شود و گردشگرانی که از این شهر زیبای باستانی دیدن می کنند این امکان را دارند که از معبد بزرگ آناهیتا، ایوان موزاییک، تالار تشریفات، ستونهای یادبود، چارطاقی بیشاپور و موزه بیشاپور که حاوی سکه های باستانی و سایر اشیا کشف شده در این منطقه تاریخی است، دیدن کنند.

وی گفت: علاوه بر آن گردشگران نوروزی می توانند از شش نقش برجسته بیشاپور که در فاصله کمی از این شهر باستانی قرار دارد بازدید کنند که حتی بازدید از دو نقش برجسته نیز همواره رایگان بوده است.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: بقعه شیخ ابواسحق، بقعه شیخ امین الدین، آرامگاه ناصردیوان کازرونی از برجسته ترین مبارزان نهضت جنوب، موزه مردم شناسی کازرون و غارهای پیش از تاریخ شهر کازرون که در کوهپایه های شمالی شهر قرار دارند از جمله سایر آثار تاریخی هستند که در شهر کازرون واقع شده اند و گردشگرانی که علاقمند به بازدید از این آثار باشند می توانند به صورت رایگان از تمامی آنها بازدید کنند.

وی تاکید کرد: در سایر نقاط شهرستان نیز آثار تاریخی منحصر به فردی وجود دارد، از جمله کتیبه کردیر (بزرگترین کتیبه خط پهلوی دنیا) در منطقه سرمشهد، چارطاقی بالاده یکی از بزرگترین و سالم ترین چارطاقی های ایران در دو کیلومتری شهر بالاده، چند کاروانسرای تاریخی در مناطق دشت برم، کمارج و کنارتخته، نقش تاریخی قندیل در پنج کیلومتری چنارشاهیجان و نقش پریشو در ساحل دریاچه پریشان از جمله دیگر آثار تاریخی شهر کازرون به حساب می آیند.

عباسپور افزود: علاوه بر این جاذبه های طبیعی و تاریخی، گردشگرانی که علاقمند به ورزش و به ویژه کوهنوردی هستند نیز می توانند از غار شاهپور که بزرگترین مجسمه پادشاهان ایرانی را در خود جای داده و در تنگ تاریخی چوگان واقع شده، بازدید کنند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت: در کنار تمامی این جاذبه های تاریخی و طبیعی، وجود بقعه متبرکه سید حسین که از جمله برجسته ترین بقاع متبرکه استان فارس محسوب می شود نیز همه ساله گردشگران مذهبی فراوانی را به سمت خود جلب می کند و این گردشگران هم می توانند به زیارت بارگاه سید حسین بروند و هم از طبیعت منحصر به فرد و زیبای اطراف آن و به ویژه چشمه سرآب اردشیر دیدن کنند.

وی بیان کرد: طی سالهای اخیر، ستاد استقبال از مسافران نوروزی در شهرستان کازرون و در رأس آنها سازمان میراث فرهنگی، اداره آموزش و پرورش، شهرداری، فرمانداری و هلال احمر و چند مسجد در سطح شهر، تمهیدات مناسبی را برای حضور گردشگران در سطح شهر در نظر گرفته اند و به ویژه در خصوص راهنمایی مسافران و همچنین اقامتشان، فعالیتهایی را در دستور کار خود قرار داده اند.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان