کد خبر: ۲۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱

شلمچه این روزها بوی عید می‌دهد

آیین‌های تحویل سال نو در کنار یادمان های شهدا در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس استان خوزستان برگزار شده و شلمچه نیز این روزها بوی عید به خود گرفته است.

به گزارش  شیرازه به نقل ازخبرگزاری فارس از آبادان، وقتی برای بازدید راهی شلمچه می‌شوی، به یک قرارگاه ایست و بازرسی می‌رسی! اینجا «پل نو» است و این به معنای آن بوده که وارد منطقه شلمچه شده‌ای؛ کمی که جلوتر می‌روی بقایای موشک‌ها، راکت‌ها و خمپاره‌های اصابت کرده بر سینه شلمچه را می‌بینی... اگر کنج خلوتی بیابی، چشم‌ها را ببندی و گوش به سکوت شلمچه بسپاری، ترانه غم‌انگیز شهدا را به خوبی خواهی شنید؛ آنها که از خاکریزهای جنون گرفته شلمچه گذشتند و دیگر بازنگشتند.

* شلمچه منطقه‌ای در باختر خرمشهر

شلمچه روستا و منطقه‌ای مرزی در باختر خرمشهر و مرز میان ایران و عراق و نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق است.

این منطقه در شمال غربی شهر خرمشهر قرار گرفته و از شمال به حسینیه از جنوب به اروندرود، از سوی خاور به خرمشهر و از سوی باختر به خط مرزی ایران ـ عراق محدود می‌شود؛ منطقه‌ای در آن سوی مرز در خاک عراق نیز نام شلمچه بر خود دارد.

شلمچه به واقع یکی از چند محور تاختن ارتش عراق به ایران  بوده که ارتش عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹  با گذر از این منطقه به سوی خرمشهر  تاخت؛ پس از عملیات بیت‌المقدس  که به بازپس‌گیری خرمشهر به دست ارتش ایران انجامید این منطقه همچنان در دست ارتش عراق بود.

عراقی‌ها در این منطقه که از دید راهبردی برایشان مهم بود استحکامات جنگی بسیاری را فراهم کرده بودند؛ سرانجام در عملیات کربلای پنج در دی‌ماه ۱۳۶۵ شلمچه به دست نیروهای ایرانی افتاد.

* بازدید 100 هزار نفر از مناطق عملیاتی خوزستان

آیین‌های تحویل سال نو در کنار یادمان‌های شهدا در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس استان خوزستان برگزار شده و شلمچه نیز این روزها بوی عید به خود گرفته است.

در مراسم نمادینی که در شلمچه برگزار شد جمع کثیری از مردم نقاط مختلف کشور که برای بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس به خوزستان و مناطق عملیاتی آن آمده‌اند، آیین آغاز سال نو را در کنار خانواده شهدا برگزار کردند.

در این آیین جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور و فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور در سخنانی در زمینه کرامات شهدا و اهمیت اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری، ابراز امیدواری کرد با نامگذاری سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" توسط وی این امر محقق شود و ما نیز با تمام توان در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

سردار "علی فضلی" نیز با اشاره به حضور بیش از یکصد هزار نفری راهیان نور در آیین تحویل سال نو در یادمان شهدای شلمچه افزود: این حضور را از برکت خون شهدا و پایداری ارزش‌های والای آنان می‌دانیم.

بسیاری از اعضای کاروان‌های راهیان نور با اظهار خرسندی از نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" از سوی مقام معظم رهبری، ازاین شعار هوشمندانه استقبال کرده و آن را به فال نیک گرفتند تا سرآغاز فصلی دیگر از مبارزات ملت ایران دربرابر دشمنانش در سنگر تولید باشد.

مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و یادمان‌های شهدای گمنام در مناطق مرزی خوزستان امسال میزبان صدها هزار نفر از هم‌میهنان و کاروان‌های راهیان نور است.

* بازدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از مناطق عملیاتی جنوب

120 نفر از اعضاء و مسئولان دبیرخانه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه خانواده‌های خود، ضمن پیوستن به کاروان‌های راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس در استان خوزستان بازدید کردند.

این کاروان در اردوی پنج روزه از یادمان‌های چذابه، شلمچه، طلاییه،‌ خرمشهر، آبادان، اروندکنار و پاسگاه زید دیدن کردند.

کاروان شورای انقلاب فرهنگی همچنین پس از زیارت یادمان‌های شهدای سوسنگرد، چذابه و فکه به یادمان شهدای دفاع مقدس دزفول رفته و مزار دانیال نبی (س) در شوش زیارت می‌کنند.

این کاروان سپس با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس که با بذل جان خود برای اعتلای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند، تجدید پیمان کرده و قبور مطهر شهدا را زیارت کردند.

در این سفر معنوی شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام محمدی عراقی، حجت‌الاسلام پارسانیا، حجت‌الاسلام حاج علی اکبری و برخی دیگر از اعضاء و مسئولان دبیرخانه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

* شلمچه یادآور جاودانگی جان برادرم...

به راستی زیبایی را در اینجا باید جست و رنگ گلگون کفن شقایق‌های آرام و بی‌جان را باید در اینجا شست؛ در جایی که بهشت، برزخ و دوزخ هر سه را می‌توان با خاک پاکش غسل داد و معطر ساخت.

شین را به نخستین حرف نام پاک و شهادتش، لام را به نام دومین ابهت و صلابت لباس‌های خاکی‌اش، میم را به نیت سومین حرف مبهوت و مردانگی‌اش، چ را به لحاظ چیرگی بر نفس شیطانی‌اش و آخرین حرف بی‌مثالش را با یاد "هوالخالق" پایداری‌اش در خاطر خود به ثبت می‌رسانم.

چهار خونه‌های سفید و مشکی پراکنده در فضای این برهوت بهشتی نیز مرا یاد می‌دهد به جاودانگی جان برادرم...

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان