کد خبر: ۲۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱

بهار رویایی در دیار سعدی و حافظ

شیراز را به راستی با تمام جاذبه هایش، شهر راز می نامند و در این روزهای بهاری گردشگران را به خود فرامی خواند.

شهر شیراز، شهر راز، شهر حافظ و سعدی و شیرازه فرهنگ و تمدن ایران زمین همواره مورد توجه آنهایی است که دل در گرو فرهنگ و ادب پارسی داشته اند.

حرم مطهر احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) زیارتگاه شیعیان است.

شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است که وجود منور شاهچراغ(ع) و سایر زیارتگاه های شهر به شیراز فضای معنوی خاصی بخشیده است.

این روزهای نه تنها جاذبه های فرهنگی و تاریخی شیراز مورد توجه خاص مسافران قرار گرفته بلکه بهار رویایی و باغهای سرشار از شکوفه نیز به شهر راز جلای خاصی بخشیده است.

آرامگاه لسان الغیب

حافظ شیرازی از مشهورترین شاعران ایران وجهان، در قرن هفتم هجری قمری در شهرشیرازمی زیسته است.

مقبره این شاعر بزرگ درشهر شیراز همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

آرامگاه سعدی

سعدی از شاعران و متفکران بزرگ ایران در قرن هفتم هجری قمری است. آرامگاه این مرد بزرگ در شمال شرقی شهر شیراز قرار دارد، بنای جدید آرامگاه سعدی با اقتباس از چهل ستون اصفهان در سال 1331هجری شمسی ساخته شد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطاء محمودبن علی‌بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی (زاده: ۶۸۹ - درگذشت: ۷۵۳ ه.ق.) یکی از شاعران بزرگ سده هشتم است.

مقبره او در تنگ‌الله اکبر شیراز است. وی در قصیده، مثنوی و غزل طبعی توانا داشته به طوری که گرایش حافظ به شیوه سخن پردازی خواجو و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است.

موزه پارس

شیراز مرکز استان فارس به داشتن مصفاترین باغ های پرگل و ریحان شهرت جهانی دارد.

این شهرت برگرفته از تاریخ و ادبیات کهن ایران و مدیون شاعران بلند پایه شیرازی همچون حافظ و سعدی است اما بدون تردید بخش مهمی از دیدنی های شیراز میراث بازمانده از دوران حکومت زندیه است که باعث شد شیراز به پایتختی برگزیده شود.

تکیه هفت تنان که یکی دیگر از بناهای کریم خان زند است، باغ مصفایی است که درشمال آرامگاه حافظ در دامنه کوه تخت ضرابی (کوه چهل مقام ) قرار گرفته و علت نامگذاری این بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریم خان زند روی هر کدام سنگ بزرگ بدون کتیبه ای نصب کرده است.

قسمت جالب و تاریخی این بنا تالاری است که سقف آن بر دو ستون بزرگ یکپارچه استوار شده و در طاقچه های بالایی این تالار پنج مجلس با رنگ و روغن بر روی گچ نقاشی شده و به سهم خود از شاهکارهای نقاشی دوران زندیه است که در سال های 1336و 1337 هجری شمسی توسط نقاش و هنرمند فقید شادروان محمد باقر جهانمیری به همان طرح و نقش قدیمیش تعمیر و تجدید شد.

در حال حاضر از این عمارت و باغ به عنوان گنجینه سنگهای تاریخی استفاده می شود.

سنگهای موجود در این گنجینه متعلق به قرون سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق ، دیوانی ،توقیع، تعلیق – نسخ و غیره به طرز زیبایی تزئین شده اند.

چاه مرتاض علی

بالای کوه هفت تن در سلسله جبال" چهل مقام"، در شمال شهر شیراز و در شرق گنبد عضد ( گهواره دید)، چاهی به ژرفای سه متر با دو آب انبار و ساختمانی شامل چند اتاق وجود دارد که محل ریاضت و عبادت صوفیه و عرفا بود.

پارک قلعه بندر

بر فراز کوه قلعه بندر در محله سعدی پارک جنگلی به مساحت 10 هکتار وجود دارد که از آنجا منظره زیبای شیراز دیده می شود.

چشمه جوشک

این چشمه در محدوده شمال غربی شیراز، در کنار روستای " قصرقمشه" قرار دارد. این چشمه بزرگ، سرچشمه رودخانه اعظم است که باغ های تمام روستاهای مسیر خود مانند قصر قمشه ، منصورآباد و قصر دشت و ... را آبیاری می کند. مظهر چشمه جوشک و کناره های رودخانه گردشگاه مفرحی است.

منطقه بمو

منطقه بمو در برابر کوه بمو، در 19 کیلومتری شیراز و درست مقابل تنگه الله اکبر، در جاده شیراز- آباده واقع است.

منطقه بمو دارای گونه های نادر جانوران به ویژه آهو و گونه های مختلف گیاهی است. این منطقه حفاظت شده چشم انداز زیبایی دارد.

در این پارک چشمه بیدی، چشمه صادقی، چشمه فیلی، چشمه گردو و چشمه چنار با آب صاف و گوارا در دره های زیبا جریان دارند. دو قنات رکن آباد و آب زنگی در همین منطقه قرار دارند.

پیربناب

پیربناب که در زبان محاوره " پیربنو" نامیده می شود، چشمه بسیار بزرگی در 15 کیلومتری جنوب شیراز است.

در اطراف این چشمه محیط با صفایی با درختان چنار وجود دارد که دشت برابر خود را سیراب می کند. آرامگاه مخروبه ای نیز در کنار چشمه وجود دارد که معروف به " شیخ اقطع " است.

مسجد وکیل

مسجد وکیل در مجموعه بناهای زندیه در کناربازار و حمام در مرکز این شهر قرار دارد.

این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم است که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است و به دستورکریم خان ساخته شده‌است.

طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

ارگ کریم خانی

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌ و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد به ارگ کریمخان معروف شد.

ارگ کریم خانی در شمال شرقی شیراز و در میدان شهدا (با نام سابق میدان شهرداری) واقع شده است. مساحت ارگ برابر چهار متر مربع و واقع در مرکز محوطه ای به مساحت 12 هزار و 800متر مربع است.

این ارگ چهار دیوار بسیار بلند دارد که به وسیله چهار برج خشتی 14 متری به هم متصل گشته اند و هر یک از این برج های خشتی زاویه 90 درجه دارند.

کاشیکاری سردر ورودی در زمان قاجار به ارگ اضافه شده است.

مهر

نظرات بینندگان