کد خبر: ۲۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱

آشنایی با تهديدهاي‌ نوروزي

چنانچه نمي‌خواهيد بازار تهدیدها در نوروزتان داغ باشد، برايتان توصيه‌هايي داريم، که اگر به کار بنديد بي‌شک گرفتار در دام بيماري‌ها نخواهيد بود.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، انگار با بوي نوروز يک بوهايي شبيه به دل درد، سر درد، آب ريزش بيني و امثال آن به مشام مي‌رسد! عيد نوروز از آن‌جايي که همراه است با گرم شدن بازار ديد و بازديدها و البته پر خوري‌هاي نوروزي معمولا با بيماري‌هايي همراه است، حتي آلرژي‌هاي بهاري ممکن است ما را از مهماني‌هاي نوروزي معاف کند، اضافه بر اين ممکن است مسموميت‌هاي نوروزي و بيماري‌هاي مسافرتي هم بهترين دقايق سال نو را تلخ کنند؛چنانچه نمي‌خواهيد بازار اين بوهاي آزار دهنده در نوروزتان داغ باشد، برايتان توصيه‌هايي داريم، که اگر به کار بنديد بي‌شک گرفتار در دام بيماري‌ها نخواهيد بود.

‌نفس‌هايي که سخت رد و بدل مي‌شوند

 آلرژي بيني به صورت خارش بيني، گرفتگي و آبريزش بيني و عطسه بروز مي‌کند. چنانچه دستگاه تنفس تحتاني دچار آلرژي شود به صورت خس خس و تنگي نفس تظاهر مي‌کند؛ به عبارتي آلرژي بهاري مي‌تواند کل دستگاه تنفسي از بيني تا انتهاي ريه را درگير کند، در اين خصوص رعايت نکات زير خالي از فايده نيست:

* گاهي آلرژي‌هاي فصلي مانند حساسيت بيني علايمي همانند سرماخوردگي دارد، بيمار با تصور اين‌که دچار يک سرماخوردگي طولاني مدت است اقدام به مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌ها مي‌کند.استفاده از آنتي بيوتيک‌ها نه تنها تاثير مفيدي در درمان آلرژي ندارد بلکه علايم بيماري را تشديد مي‌کند.

* ‌استفاده از ماسک هنگام تميز کردن خانه کار مؤثري است.

* تعويض فيلترهاي هواي بخاري و سيستم‌هاي تهويه هوا.

* ‌خودداري از نگهداري گياهان آپارتماني و گياهان هاگ‌دار.

* استفاده از محصولات کتاني يا ترکيبات مصنوعي به جاي بالش، لباس و پتوي پشمي.

* رژيم غذايي متعادل به خصوص مصرف ويتامين‌ها مثل ويتامين C در پيشگيري از آلرژي فصلي مفيد است.

‌مراقب تاپ، تاپ‌هايتان باشيد

يکي از عوارض افراط در مصرف شيريني به‌خصوص در ايام عيد مي‌تواند علاوه بر چاقي موجب افزايش تري‌گليسيريد خون نيز شود. تري‌گليسيريد يکي از انواع چربي‌هاي نامطلوب خون است و افزايش دراز مدت آن در خون موجب بالا رفتن ساير چربي‌هاي نامطلوب و بروز اختلالات قلبي عروقي مي‌شود. اگر مي‌خواهيد دچار بيماري‌هاي قلبي در نوروز نشويد به اين موارد عمل کنيد:‌

* ‌افزايش مصرف روغن زيتون، کنجد، ذرت و آفتاب گردان، پوسته گندم، حبوبات سلولزي، ميوه و سبزي در رژيم غذايي.

* ‌مصرف ميوه‌هاي خشک و يا تازه به جاي آجيل و شيريني.

* ‌خودداري از مصرف پسته و آجيل بو داده و پر نمک.

* ‌کنترل وزن با جلوگيري از مصرف غذاهاي آماده و پر چرب.

* ‌انتخاب رژيم غذا‌يي از مواد غذايي کم کالري و کم حجم با تعداد وعده‌هاي زياد.

* ‌قدم زدن در هواي آزاد.

‌مرواريدهايي که پوسيده مي‌شوند

توجه داشته باشيد که افراط در مصرف قند و شکر و تمام مواد غذايي تهيه شده از آن‌ها و نيز زياده‌روي در مصرف مواد نشاسته‌اي به سلامت دندان‌ها لطمه مي‌زند و باعث پوسيدگي ميناي دندان و فساد دندان‌ها مي‌شود. در ايام نوروز بازار مصرف انواع شيريني، شکلات، گز، سوهان، پشمک، آجيل و خشکبار افزايش مي‌يابد. بهتر است که مصرف شيريني را در ايام عيد با رعايت نکات زير به حداقل برسانيم:

* ‌ايده‌هاي جديد در پذيرايي از مهمانان نوروزي با ميوه‌هاي خشک (قيسي، آلبالو خشک، آلو، کشمش، توت خشک) به جاي شيريني‌جات در افزايش سلامت جامعه موثر است.

* خوردن آجيل شيرين (مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندي) با چسبندگي زيادي همراه هستند و خيلي راحت به دندان‌ها مي‌چسبند و تا ساعت‌ها در حفره دهاني باقي مي‌مانند به فاصله کوتاهي پس از خوردن آجيل‌هاي شيرين مسواک بزنيد تا از فساد دندان‌ها جلوگيري کنيد.

* ‌حمل و جابجايي مسواک و خميردندان شايد کار مشکلي باشد ولي يک بسته نخ دندان نگه‌داري نمي‌خواهد. در ايام نوروز براي حفظ دندان‌هايتان بعد از هر وعده غذايي يا مهماني نخ دندان بکشيد.

* ‌به خاطر داشته باشيد که جويدن آدامس نيز به پوسيدگي دندان منجر مي‌شود.

‌گوارشي که به تعطيلات مي‌رود

يکي از بيماري‌هاي شايع گوارشي در ايام تعطيلات نوروزي «يبوست» است که جهت درمان آن رعايت نکايت زير مفيد است:

* مصرف سه قاشق مرباخوري پودر سبوس گندم در يک ليوان شيرکم چرب يا يک ليوان آب ميوه قبل از صبحانه.

* ‌مصرف ميوه و سبزيجات که سرشار از فيبر مي‌باشند، البته به ياد داشته باشيد که ميوه زماني قدرت و کارآيي فيبريک پيدا مي‌کند که با پوست مصرف شود و بهترين ميوه در اين چارچوب نيز گلابي با پوست، سيب با پوست و خيار با پوست است.

* مصرف پرقدرت‌ترين نوع فيبرها از جمله توت خشک، انجيرخشک، برگ قيسي و ساير خشکبار مانند آلو بخارا و برگه زردآلو.

* مصرف آب کافي روزانه حدود 6 تا 8 ليوان، البته در سفرها بايد از سالم و بهداشتي بودن آب اطمينان داشته باشيم.

* ورزش و پياده‌روي.

دردسرهاي پوستي

«اگزما» يا حساسيت پوست يک‌ بيماري‌ پوستي‌ مزمن‌ است. اين‌ بيماري در پوست‌ دست‌، سر، صورت‌، پشت‌ گردن‌، يا آرنج‌ و زانو رخ‌ مي‌دهد. حساسيت‌هاي پوستي معمولا علت مشخصي ندارد مگر در فصل بهار. معمولا در فصل بهار، حساسيت زمينه‌اي به وجود مي‌آيد و علاوه بر حساسيت‌هاي تنفسي، اگزما که نوعي حساسيت پوستي است نيز بروز مي‌يابد جهت کاهش علايم مي‌توانيد:

‌* حذف عوامل حساسيت‌زا.

* ‌پوشيدن‌ لباس‌ نخي‌ گشاد براي‌ کمک‌ به‌ جذب‌ عرق.

* به‌ حداقل‌ رساندن‌ استرس‌.

* استفاده از ترکيبات داراي کاروتن مثل هويج.

* کمتر حمام‌ بگيريد تا از خشکي‌ زياد پوست‌ اجتناب‌ شود. صابون‌ و آب‌ گرم ممکن‌ است‌ باعث‌ تشديد‌ بيماري‌ شود. به‌‌هنگام‌ حمام‌ گرفتن‌، از صابون‌هاي‌ مخصوص‌ و آب‌ ولرم‌ استفاده‌ کنيد. نواحي‌ ملتهب‌ را صابون‌ نزنيد، پس‌ از حمام‌ بلافاصله‌ از کرم‌ نرم‌ و مرطوب‌کننده‌ استفاده‌ کنيد.

* ‌از دستگاه‌ مرطوب‌ خنک ‌کننده‌ هوا براي‌ افزايش‌ رطوبت‌ هواي‌ خشک‌ داخل‌ منزل‌ استفاده‌ کنيد.

* مي‌توانيد از لايه بردارهاي نرم و ماسک استفاده کنيد. البته يک مرطوب‌کننده را فراموش نکنيد. بهتر است صورت خود را بدون صابون بشوييد و از پاک کننده‌هاي لطيف براي صورت استفاده کنيد.

گل‌مژه‌هايي که ديد را تعطيل مي‌کنند

«گل‌مژه بهاري» تورم و عفونت بخشي از غدد اشکي است که با انسداد مجراي غدد اشکي همراه است. گل‌مژه به‌طور عمده در لبه بيروني پلک‌ها ايجاد مي‌شود که درمان اين نوع گل‌مژه‌ها سريع و راحت‌تر است چرا که برخي گل‌مژه‌ها در لبه داخل پلک ايجاد مي‌شود که درمان اين نوع گل‌مژه‌ها از نظر تخليه ترشحات چرکي طولاني‌ و مشکل‌تر است. براي مقابله يا کنار آمدن با اين عارضه پيشنهاد مي‌کنيم که:

* ‌از دست زدن به چشم و مالش‌هاي غيرضروري جهت جلوگيري از تشديد اين عارضه خودداري کنيد.

* شست‌وشوي چشم با شامپو بچه بهترين راه درماني عارضه گل‌مژه است.

* استفاده از کمپرس آب گرم در جهت تسکين درد ناشي از گل‌مژه.

* ‌استفاده از حوله گرم باعث سر باز کردن گل‌مژه و تخليه ترشحات چرکي مي‌شود.

‌قندي که بي‌اجازه بالا و پايين مي‌پرد

در ايام عيد مصرف شيريني و مواد شيرين را بايد به حداقل برسانيم اين مورد در افرادي که به بيماري ديابت دچاراند از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. افراد ديابتي که دوست دارند اين ايام از خوردني‌هاي نوروزي لذت ببرند بهتر است:

* ‌اگر ميزان قندخون در حد معمول و طبيعي (۶۰‌۱۴۰ميلي گرم درصد) نباشد، مجاز به مصرف شيريني‌جات (در تمام انواع طبيعي و غيرطبيعي آن) نيستيد، اما اگر دوره‌هاي آموزشي ديابت را گذرانده باشيد، بايد کنترل روزانه (اندازه گيري قندخون و قند ادرار) را نيز انجام دهيد و ميزان قندخون را به طور مداوم در حد طبيعي قرار دهيد، در اين صورت به خوبي قادر خواهيد بود درمورد چگونگي مصرف شيريني‌جات تصميم مناسب را اتخاذ کنيد.

* ‌از مصرف نوشابه جلوگيري کنيد، چرا که در يک شيشه نوشابه‌ 200 سي‌سي قند يعني 12 قاشق شکر وجود دارد.

* ‌مصرف نان سبوس دار يا پذيرايي از مهمانان ديابتي با بيسکويت سبوس دار.

* استفاده از ميوه‌هايي که قند خون را کندتر بالا مي‌برند مثل: موز، سيب، گيلاس، خرما، انجير، هلو و آلو.

* ‌به همراه داشتن وسايل مورد نياز بيماران ديابتي در سفر از جمله انسولين يا داروي مصرفي، دستگاه قندخون همراه باطري، لانست نمونه گيري خون، سرنگ، نوارتست قندخون و ادرار، آمپول گلوکاگون، موادقندي سريع الجذب و الکل پزشکي يا پارچه نم‌دار.

* ‌اگر راننده فردي ديابتي است بايد در زمان حرکت مراقب باشد که قندخونش از ۹۰ميلي گرم درصد کمتر نباشد.

‌چربي و نمک هم خدانگهدار

اگر فرد فشار خوني هستيد مي‌دانيد که نمک و غذاهاي پر چرب به‌طور کامل برايتان مضر است، طي ديد و بازديدهاي نوروزي رعايت اين نکات ضروري است:

* ‌از تهيه و سرو غذاهاي چرب و پر نمک و دسرهاي چرب و شيرين خودداري کنيد. مصرف چنين غذاهايي علاوه بر آن‌که موجب چاقي مي‌شود، فشار خون و چربي‌هاي خون را نيز افزايش مي دهند.

* در تعطيلات عيد، تحرک و فعاليت جسمي به طور محسوسي کاهش مي‌يابد و بيشتر وقت افراد، به ديد و بازديد و شرکت در ميهماني و يا در مسافرت سپري مي‌شود. کمبود تحرک، به خصوص چنانچه با پرخوري يا بدخوري همراه باشد، مي‌تواند همراه با اختلالات فشار خون باشد.

* ‌انواع آجيل بيشتر به صورت بود داده و پر نمک در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد که افراط در مصرف آن موجب افزايش فشار خون و تجمع آب در بدن (ادم) مي‌شود. مصرف آجيل پر نمک و شور در مواردي که فشارخوني باشيد، توصيه نمي‌شود.

* ‌مصرف بيشتر ميوه به‌خصوص سيب در مهماني‌هاي نوروزي در بيماران فشار خوني بسيار مفيد است.

* ‌سالمندان بهتر است از آجيل هاي کم رنگ و بي نمک استفاده کنند.

‌گلاب به رويتان و معضلات نوروزي آن

بازار مسافرت در تعطيلات نوروزي داغ داغ است، در طول سفر نيز دسترسي به غذا محدودتر بوده و بهداشت مواد غذايي مانند شرايط عادي نيست. در ايام نوروز مراجعه به دستفروش‌ها و رستوران‌هاي بين راهي بيشتر مي‌شود؛ چرا که به دليل ارزان‌تر بودن قيمت ممکن است افراد رغبت بيشتري به تهيه اين مواد داشته باشند. در اين بين اسهال مسافرتي يکي از بيماري‌هاي شايع اين دوره است رعايت توصيه‌هاي زير براي جلوگيري از اين معضل ضروري است:

* ميوه، سبزيجات و مواد غذايي خام قبل از مصرف بايد سه مرحله شسته و ضد عفوني شوند تا بروز اسهال‌هاي مسافرت به حداقل برسد.

‌قبل از غذا و بعد از دستشويي دست‌ها کاملا شسته شوند.

* ‌در صورت بروز اسهال مسافرتي مايعات کافي مصرف شده و از مصرف آنتي‌بيوتيک پرهيز شود.

* مصرف آنتي بيوتيک در اسهال‌هاي مسافرتي، تداوم اسهال و انتشار به ديگر افراد را به دنبال دارد؛ پس خوددرماني ممنوع!

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان