کد خبر: ۲۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱

زنان سعودی برای نخستین بار در المپیك

پیش از این كشورهای عضو كمیته بین المللی المپیك به جز عربستان سعودی، قطر و برونئی در رقابت های بانوان بازی های المپیك 2008 پكن نماینده داشتند.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا: روزنامه \'الرای العام\' كویت از نخستین حضور ورزشكاران زن عربستان سعودی در بازی های المپیك 2012 لندن خبر داد و نوشت: در طول تاریخ برگزاری بازی های المپیك، برای نخستین بار است كه زنان عربستان سعودی اجازه یافته اند در این بازی ها حضور پیدا كنند.


این روزنامه روز دوشنبه نوشت: مقامات عربستان سعودی در حالی مجوز حضور زنان ورزشكار این كشور را در بازی های المپیك 2012 لندن صادر كرده اند كه فشارهای كمیته بین المللی المپیك و سازمان های دفاع از حقوق بشر بر این كشور رو به افزایش بود.

بر اساس این گزارش، كمیته بین المللی المپیك، سال گذشته قانونی را تصویب كرد كه بر اساس آن كشورهای عضو این كمیته باید به منشور بازی های المپیك پایبند باشند و حداقل یك ورزشكار زن را در این بازی ها شركت دهند.

روزنامه \'الشرق\' عربستان سعودی نیز از \'دلما ملحس\' سواركار زن عربستانی كه دو سال قبل در بازی های المپیك نوجوانان در سنگاپور شركت داشت، به عنوان یكی از نامزدهای اصلی برای شركت در بازی های المپیك 2012 لندن نام برد.

پیش از این كشورهای عضو كمیته بین المللی المپیك به جز عربستان سعودی، قطر و برونئی در رقابت های بانوان بازی های المپیك 2008 پكن نماینده داشتند.

قطر به تازگی اعلام كرد، این كشور در بازی های المپیك 2012 لندن فقط یك شناگر زن به نام \'ندا وفا عركجی\' اعزام می كند.

قطری ها همچنین مدعی شدند، قطر در زمینه توسعه ورزش بانوان تلاش می كند و این كشور در بازی های كشورهای عربی كه ماه دسامبر سال گذشته در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد، به نتایج درخشانی به خصوص در رشته های تیراندازی و ژیمناستیك دست یافته است.

كشور كوچك برونئی نیز پس از تهدید كمیته بین المللی المپیك مبنی بر محرومیت این كشور در صورت موافقت نكردن با حضور بانوان این كشور در بازی های المپیك 2012 لندن اعلام كرد، این كشور با حضور بانوان در بازی های المپیك موافقت كرده است.

مخالفت مقامات عربستان سعودی با حضور بانوان در مسابقات بین المللی و بازی های المپیك موجب شد تا فشارهای بین المللی بر این كشور افزایش یابد.

مخالفت عربستانی ها با فعالیت های ورزشی بانوان موجب شد تا \'هیومن رایس ووچ\' یكی از سازمان های دفاع از حقوق بشر كه مقر آن در آمریكا قرار دارد، در ماه گذشته میلادی بیانیه شدید الحنی را علیه عربستان سعودی صادر كند و برخورد حكومت عربستان سعودی با ورزش بانوان را مغایر با حقوق بشر بداند.

در همین حال بسیاری از روزنامه ها و شبكه های اینترنتی عربستان سعودی در روزهای گذشته از موافقت \'امیر نایف بن عبدالعزیز\' ولیعهد عربستان سعودی با حضور ورزشكاران زن عربستان سعودی در بازی های المپیك 2012 لندن خبر دادند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان