کد خبر: ۲۸۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱

انیمیشن زندگی کوروش ساخته می‌شود

یک نویسنده و کارگردان انیمیشن گفت: برای نخستین بار در کشور، پویانمایی کاملی از زندگی کوروش کبیر در اصفهان ساخته می‌شود.

یک نویسنده و کارگردان انیمیشن گفت: برای نخستین بار در کشور، پویانمایی کاملی از زندگی کوروش کبیر در اصفهان ساخته می‌شود.

علی عزیزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: مدت چهار تا پنج سال است که در حال تحقیق بر روی این انیمیشن هستیم و نخستین منبع ما قرآن بوده است.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش کبیر درباره عقاید دیگر ادیان الهی درباره کوروش تصریح کرد: در کتاب مروج‌الذهب مسعودی صفحه ۶۰۶ آمده که خبر در انجیل است که کوروش بزرگ ستاره‌ای را که هنگام مولود عیسی مسیح طالع شده بود را به خواب دیده است.

وی ادامه داد: کوروش بزرگ نزد یهودیان، زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان از جنبه آسمانی و تقدس برخوردار است و در کتاب تورات، اشعیا، دانیال نبی، حزقیال و ارمیای نبی از او به عنوان‌های الهی، شاهین خدا و نجات‌بخش نام می‌برند.

عزیزی با بیان اینکه طرح فیلمنامه این انیمیشن از علی عزیزی، روابط عمومی و تحقیق مرضیه‌السادات محمد‌زاده و ناظر تاریخی آن استاد دکتر صفری بوده است، تصریح کرد: برای ساخت این انیمیشن از ۷۰ تا ۸۰ منبع مختلف داخلی و خارجی کمک گرفتیم.

وی به برخی از منابع ساخت این انیمیشن اشاره و تاکید کرد: علاوه بر قرآن کریم از تفسیرهای گوناگون مانند تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تفسیر نمونه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه قرائتی، آشتیانی و موارد دیگر، تفسیر کشف‌الحقایق از آیت‌الله میر محمد کریم علوی، تفسیرالبیان مولانا ابوکلام آزاد مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی استفاده شده است.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش ادامه داد: همچنین از کتاب‌های هویت ایرانی اسلامی دکتر علی شریعتی، قصص قرآن سید صدر، از کوروش هخامنشی تا محمد خاتم دکتر فاروق صفی‌زاده، تاریخ ایران، حسن پیرنیا "مشیرالدوله"، فرهنگ لغت دهخدا، کوروش در ادیان آسیای غربی منوچهر خدایار، اعلام القرآن اثر قرآن‌پژوه برجسته شادروان خزایمی، کوروش پیام‌آور بزرگ قاسم آذینی‌فر برای ساخت این انیمیشن استفاده شده است.

وی تاکید کرد: از کتاب‌های تاریخی درباره کوروش مانند کوروش کبیر منوچهر گودرزی، کوروش کبیر هارولد لمب، کوروش کبیر آلبر شاندرو ترجمه هدایتی، کوروش مسیح باستان امید عزتی، ذوالقرنین یا کوروش کبیر مولانا ابوالکلام آزاد ترجمه باستانی پاریزی، ذوالقرنین اسکندر، کوروش علی اقبالی، کوروش هخامنشی بنیان‌گذار ایران پهناور ناهید فرشاد مهر، سیمای کوروش در صبحدم تاریخ عزیزالله کاسب، زندگی و جهانداری کوروش کبیر علیرضا شاپور شهبازی، از کوروش کبیر تا داریوش کبیر بهنام محمد پناه، کوروش شهریار دادگر ترجمه بهرام شال گونی و موارد دیگر نیز در ساخت این انیمیشن بهره گرفته‌ایم.

عزیزی اضافه کرد: تاریخ هرودت ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، اساطیر تاریخ ایران باستان حسن پیرنیا، دنیای کتاب ایران باستانی حسن پیرنیا و تاریخ مردم ایران پیش از اسلام عبدالحسین زرین‌کوب از جمله کتاب‌های تاریخی منبع این انیمیشن هستند.

وی با اشاره به اینکه وجوه مشترک ادیان درباره ذوالقرنین را در طرح اولیه فیلمنامه در نظر گرفته‌ایم، تاکید کرد: نظرهای مختلف درباره کوروش وجود دارد به گونه‌ای که در برخی روایات نامعتبر وی را فردی آدمکش و وحشی معرفی کرده‌اند و این در حالی است که بنا بر اغلب منابع وی فردی مهربان، خیرخواه و عادل بوده است.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش تصریح کرد: در روایات داریم که وی پس از فتح بابل نخستین کاری که انجام داد این بود که اسرا را به زادگاهشان بر‌گرداند و ویرانه‌های بیت‌المقدس و کاخ سلیمان را بازسازی کرده است.

عزیزی عنوان کرد: همچنین وی ادیان مختلف را در عمل به دینشان آزاد گذاشت که این موضوع از جمله ارکان دین اسلام نیز هست.

وی با بیان اینکه کوروش شخصیتی مهربان داشته است، ابراز داشت: ذوالقرنین پیامبر بوده و در روایات آمده که وی در نقطه‌ای از جهان با انسان‌هایی وحشی روبه‌رو می‌شود.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش افزود: برخورد وی با این افراد به این صورت بوده که به آنها هشدار می‌دهد که اگر از راه خود رویگردان شدند آنها را می‌بخشد.

عزیزی با اشاره به اینکه ذوالقرنین در خواب ظهور ستاره‌ای را مشاهده می‌کند که بشارت تولد حضرت مسیح بوده، گفت: کوروش هم‌زمان با خضر و دانیال نبی می‌زیسته و با آنها همراهی داشته است.

وی با انتقاد از برخی سخنان درباره احتمال حذف تاریخ هخامنشیان از کتاب‌های درسی، بیان داشت: این افراد با مراجعه به منابع نامعتبر کوروش را با اسکندر یا افراد ظالم دیگری در تاریخ اشتباه گرفته‌اند و یا دچار جوگیری‌هایی شده‌اند.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش ادامه داد: در انیمیشنی که در حال ساخت آن هستیم کوروش همان ذوالقرنین قرآنی است چرا که مطابق تحقیقات ما به این نتیجه رسیدیم که کوروش همان پیامبر یاد شده در قرآن است و علامه طباطبایی نیز در تفسیر خود به این موضوع اذعان داشته است.

*‌ انیمیشن توسط ایرانیان ابداع شده است

عزیری بیان داشت: ما پشتوانه فرهنگی مهمی برای ساخت انیمیشن داریم و از طرفی می‌توان گفت انیمیشن متعلق به ایرانیان است.

وی تاکید کرد: اگر به ظروف سفالی قدیمی بنگریم بر برخی از آنها به طور مثال مراحل جهیدن بز کوهی در حالت‌های مختلف فریم به فریم طراحی شده که با چرخش آن به نظر می‌آید در حال دویدن است و در نهایت به شاخه درختی می‌رسد و از آن تغذیه می‌کند و این روش طراحی از جمله اصول اولیه طراحی انیمیشن است و این موضوع نشان می‌دهد انیمیشن نیز ابتدا توسط ایرانیان ابداع شده است.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش با بیان اینکه تاکنون تنها تحقیقات این انیمیشن به پایان رسیده و طرح اولیه فیلمنامه ایجاد شده، گفت: قصد نداریم کاری سطح پایین انجام دهیم به همین سبب ممکن است ساخت این انیمیشن چند سال طول بکشد و اکنون در حال تحقیق درباره فنون جنگاوری هستیم.

*‌ ساخت انیمیشن کوروش کبیر نیاز به اسپانسرهای قوی دارد

وی اضافه کرد: درصد کمی از کار تاکنون انجام شده است و با توجه به هزینه‌های بالای آن چندین اسپانسر برای این کار در نظر گرفته شده، اما هنوز درصدد جذب اسپانسرهای بیشتری برای قوی‌تر شدن کار هستیم.

عزیزی ابراز داشت: طریقه نگارش فیلمنامه به گونه‌ای است که دیالوگ‌های آن فارسی روان است و هیچ واژه عربی یا وام گرفته از ملل دیگر در آن نیست.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش تصریح کرد: در تعاملات مختلف با دوستان به این نتیجه رسیدیم که کار به شکل سینمایی طراحی شود تا قابلیت پخش جهانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث حرکت و مدل‌سازی به قدری کاراکترها قوی طراحی شده‌اند که با انیمیشن‌های قوی در دنیا رقابت می‌کند.

عزیزی با اشاره به اینکه در ساخت این انیمیشن از موشن کپچر استفاده شده، بیان داشت: این نرم‌افزار به افراد متصل می‌شود و هر حرکتی فرد انجام دهد بر روی محیط سه بعدی اجرا می‌شود و حرکات مو، بدن و لباس وی حالتی طبیعی می‌یابد.

طراح فیلمنامه انیمیشن کوروش ادامه داد: این نرم‌افزار توسط خود گروه با دوربینی ساده طراحی شده است و در نوع خود به نسبت موشن کپچرهای بازار قوی‌تر است و حرکت چهره را نیز در برمی‌گیرد.

وی درباره عملکرد این نرم‌افزار در شبیه‌سازی حرف زدن گفت: زمانی که فرد به صورت فارسی دیالوگ می‌گوید به کمک این نرم‌افزار ثبت شده و حرف زدن شخصیت انیمیشنی حالتی طبیعی پیدا می‌کند.

این کارگردان پویانمایی با بیان اینکه استفاده از موشن کپچر سبب می‌شود هزینه ساخت انیمیشن بالا برود، متذکر شد: البته با ساخت آن توسط خود گروه سبب شده بسیاری از هزینه‌های ساخت پایین بیاید و صرف موارد دیگر شود.

عزیزی با بیان اینکه از اساتید دانشگاه هنر اصفهان نیز برای ساخت این بخش‌های انیمیشن استفاده می‌شود، اذعان داشت: در ساخت انیمیشن استانداردی جهانی لحاظ شده تا در سراسر دنیا قابل پخش باشد چرا که شخصیت کوروش مربوط به همه بشریت است و تنها متعلق به ایرانیان نیست و در واقع شخصیتی جهانی است.

نظرات بینندگان