کد خبر: ۲۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۱

مسايل سياسي بر تصميمات اقتصادی مجلس تأثير منفي گذاشت

وی معتقد است هر فردی، در هر پست و مقامی که پذیرای مسئولیتی شود، باید در اجرای قانون هیچ ملاحظه‎ای نکند.

توکلی در هر سه قوه فعالیت داشته و به‎خوبی بلد است که توسعه و بالندگی کشور در سطح کلان به‎همراه رفاه و معیشت خانوار‎ها، در گرو انتخاب مدیران لایق، شایسته، توانمند و با‎تجربه است.

حراست از اموال عمومی و حقوق مردم و نیز سلامت مسئولان اجرایی، همیشه دغدغه توکلی بوده است. این حساسیت‎ها و بازگو کردن نواقص و ضعف‎ها، آن‎قدر برای مسئولان اجرایی یا وکیل‎الدوله‎ها تلخ بود که حتی وی را به همسویی با رسانه‎‎های بیگانه متهم می‎کردند. توکلی معتقد است که مجلس هشتم انسجام لازم را برای نظارت بر عملکرد منفی دولت نداشته است. گفت‎وگو با توکلی همواره جذاب است؛ به‎خصوص وقتی موضوع گفت‎وگو اقتصاد باشد. گفت‎وگوی پیش‎رو حاصل ساعت‎‎ها پیگیری بود و با توجه به نزدیک بودن ایام انتخابات، این پیگیری‎‎ها را می‎توان توجیه کرد.

آیا از عملکرد اقتصادی مجلس رضایت دارید؟

همه نمایندگان مجلس تلاش کردند تا وظیفه خود را به‎درستی انجام دهند؛ اما نکته‎ای که باید اشاره کنم این است که انسجام لازم برای پیش بردن اهداف وجود نداشت. برای پیش رفتن یک هدف بزرگ، باید بین نمایندگان اتحادی وجود داشته باشد و لازمه آن، داشتن حزبی واحد است که توانایی مقابله با عملکرد غیرقانونی دولت را داشته باشد. متأسفانه، شاهد بودیم که مسایل سیاسی روی تصمیمات اقتصادی مجلس تأثیر منفی گذاشته است. برای تکرار نشدن این وضعیت، باید به‎جای حزب صرفا سیاسی، حزب قدرتمند سیاسی اقتصادی داشته باشیم. 

پس رضایت ندارید؟

برای مبارزه با بی‎قانونی و پیش رفتن کار‎ها، باید مجلسی قوی و متحد داشته باشیم. با توجه به تجارب مجلس‎‎های گذشته، لزوم تشکیل جبهه منسجم اقتصادی احساس می‎شود. نه فقط در اقتصاد، که در زمینه‎‎هایی مانند زمینه فرهنگی هم این اتحاد و انسجام الزامی است. متأسفانه، تا وقتی دولت به قانون تمکین نکند، فساد و زد و بند به‎وجود می‎آید و نمی‎توان منتظر توسعه مشهود بود.
مجلس نهم، بی‎شک، در قبال قانون‎شکنی‎‎های دولت حساس‎تر می‎شود و اگر تیم اقتصادی مقتدر و منسجم باشد، می‎توان به پیشرفت اقتصادی امید داشت. برای این منظور، مجلسی هم‎سخن، همسو و یک‎دل را انتظار داریم که به پیشرفت همه‎جانبه کشور توجه می‎کند. 

 مهم‎ترین مشکلات اقتصادی کشور را اکنون در چه می‎بینید؟ و آیا نرخ رشد اقتصادی کشوردر سال گذشته با رقم 3/7 درصدی اعلام شده از سوي دولت را قبول دارید؟

اگرچه بدنه اقتصاد کشور دارای ضعف‎های بزرگی است، اما دو موضوع بسیار مهم، یعنی وجود بیکاری گسترده و نرخ تورم بالا، اکنون گریبانگیر کشور شده است که باید به جد برای حل این دو موضوع کارهایی کرد؛ چراکه آمار اشتغال را اکنون به‎درستی اعلام نمی‎کنند. این موضوع درباره ارایه نرخ رشد اقتصادی کشور نیز صدق می‎کند. البته با توجه به تحقیق‎ها و تفحصات به عمل آمده در مرکز پژوهش‎ها، این موضوع را بنده درنامه‎ای به نمایندگان مجلس ارایه داده‎ام. چندی پیش، آقای رییس‎‎جمهوری و معاون اول وی بر این مطلب پافشاری می‎کردند که در سال 1389، تعداد 6/1 میلیون نفر به شغل دست یافتند و سال آینده (1390) نیز قول ایجاد 5/2 میلیون فرصت شغلی را داده‎اند که تحقق این ارقام، به دلایل و قرائن موجود، ممکن به‎نظر نمی‎رسد. نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، 2/3 درصد است و با رشد 3/7 درصدی اعلام شده از سوی رییس‎جمهوری، تفاوت دارد. 

ارزیابی شما ازچگونگی اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‎‎ها چیست؟ 

اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها اساسا کاری بزرگ، بجا و موضوعی مهم و اجتناب‎ناپذیر بود؛ اما دولت در عملیاتی شدن این قانون، 17 نمونه نقض قانون داشته است. در دیدار صنعت‎گران با مقام معظم رهبری نیز این موضوع مطرح شد و مورد تصریح ایشان نیز قرارگرفت. بررسی‎‎ها نشان می‎دهد که دولت، در اجرای هدفمندی در موارد متعددی قانون را نقض کرده، ولی اساسا کار بزرگی در این‎باره صورت گرفته است. 

این در حالی است که این قانون، جمعا، 16 ماده بیشتر نبوده است؛ اما یکی از موارد بسیار مهمی که دولت اجرا نکرده، تخصیص سهم تولید، از درآمد هدفمندی یارانه‎‎‎ها بوده است. به هر حال، دولت عنوان کرد همین که به بخش صنعت و کشاورزی سوخت با قیمت ترجیحی می‎فروشد، هنوز در حال پرداخت یارانه است؛ در صورتی که نه چنین چیزی در قانون وجود دارد و نه این‎که مجلس آن را مدنظر قرار داده است. در تصویب قانون، مجلس نگفت دولت از صنعت قیمت‎‎های کمتری بگیرد؛ اما مطرح کرد که 30 درصد از هدفمندی یارانه‎‎ها به این بخش تزریق شود و دولت پرداخت سهم تولید را از هدفمندی یارانه‎‎ها، تا‎کنون محقق نکرده است. 

البته در سال‎جاری، بخش ناچیزی از سهم تولید و صنعت را پرداخت کردند، ولی مانند آن است که بگوییم چیزی به این بخش تخصیص نیافته و این مسأله باعث رکود در واحد‎ها شده و حاشیه سود بسیاری از بنگاه‎‎ها را پایین آورده است. ضمن این‎که شاهد این هستیم که در تولید، از ظرفیت‎‎ها به‎خوبی استفاده نمی‎کنند. این موضوع نیز از ضعف‎‎های مجلس هشتم بوده که برای اجرای قانون پافشاری جدی نکرده است؛ چراکه مجلس باید واقع‎بینانه و کارشناسانه مسیر‎ها را تعیین کند. گاهی گفته می‎شود آیا خود مجلس درباره هدفمندی یارانه‎‎ها قانون مناسبی تصویب کرده که انتظار داشته باشد دولت هم آن را به‎خوبی اجرا کند و یا قبل از اجرا، در آن قانون اصلاحات لازم را انجام داده است. 

در مقابل، سؤال ما این است که آیا دولت آن ۱۰ درصدی را که قرار بود در هدفمندی یارانه‎‎ها به بخش سلامت اختصاص دهد، اختصاص داده است؟ علاوه‎براین ۵۰ درصد از سهم خانوار فقط یارانه نقدی نبود، بلکه برای بیماران خاص بیمه تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده بود. گرچه این حکم بود و الزام نبود اما اختصاص ۱۰ درصد درآمد هدفمندی یارانه‎‎ها به سلامت آن را الزامی می‎کرد؛ دولت آن را هم اجرا نکرد. همچنین، در ارتباط با اجرای قانون اصل 44 و لزوم نظارت‎‎های بیشتر بر روند اجرایی شدن آن نیز باید گفت، مجلس نظارت دقیق و جدی بر اجرای این قانون را با تشکیل یک کمیسیون ویژه پیگیری کرد. خود آقای رییس‎جمهوری، پس از ابلاغ سیاست‎‎های کلی اصل 44، عنوان کرد که این قانون انقلابی اقتصادی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

البته دولت لوایح مهم دیگری مانند هدفمندی یارانه‎‎ها و برنامه پنجم توسعه را نیز ارایه کرد که درباره قانون برنامه پنجم، با وجود این‎که دولت مدعی بود که نباید انسجام آن به هم بریزد، استدلال کردیم که چندان هم از انسجام کافی برخوردار نیست و در اجرا دچار مشکلاتی خواهد شد. به هر حال هر دولتی سر کار باشد، مجلس باید واقع‎بینانه و کارشناسانه مسیر‎ها را تعیین کند و ما نیز نظرات سیاسی‎مان را در نظرات کارشناسی وارد نمی‎کنیم و بخش سیاسی، دیدگاه‎‎های کارشناسی را تحت‎الشعاع قرار نمی‎دهد. 

 دیدگاه شما درباره چگونگی بروز نوسان قیمت طلا و ارز که چندی پیش بازار را دچار آشفتگی شدید کرد چیست؟ چنین رخداد‎هایی چه اندازه می‎تواند بر اقتصاد کشور تأثیر منفی به‎جای گذارد؟ 

بی‎ثباتی بازار غیررسمی سکه و ارز و سرازیر شدن سرمایه‎های خرد وکلان به چنین بازارهایی، بی‎شک، ناشی از ناکارآمدی مسئولان اقتصادی در اجرای صحیح برنامه‎ها و نبود سیاست‎گذاری درست علمی و کارشناسی در ساماندهی چنین بازار‎هایی بود و چنان‎چه اقداماتی تأثیرگذار در این راستا صورت نمی‎گرفت، بازار ارز و طلا اقتصاد را به ورشکستگی می‎کشاند. 

البته بانک مرکزی نیز با بی‎اعتنایی به وظیفه قانونی خود که مهم‎ترینش حفظ ارزش پول ملی است، بازار را عمدا یا از سر ناتوانی ر‎ها کرده بود، غافل از این‎که نوسانات بازار تأثیر منفی خود را بر اقتصاد، به‎خصوص بخش تولید، به‎جا می‎گذارد؛ چراکه ما در تأمین مواد اولیه و ماشین‎آلات به واردات وابسته هستیم. تولید‎کننده مردد است، چون مواد اولیه خرید می‎کند و کالا تولید می‎کند؛ اما نمی‎داند با چه قیمتی باید کالای تولیدی خود را به فروش برساند. به هر حال، اگر دولت در راستای افزایش ارزش ذخایر ارز و طلای خود نوسانات بازار را مدیریت نکند، دیگر بحث بی‎کفایتی و بی‎عرضگی مطرح نیست؛ بلکه بحث خیانت به مردم مطرح است. 

همه دولت‎ها وظیفه دارند پول ملی خود را در مقابل تغییرات کنترل کنند. برای این منظور، دولت‎ها بانک مرکزی را تأسیس و ذخایری از طلا و ارز را برای خود پیش‎بینی می‎کنند و تدابیر قانونی دارند. کشور ما نیز دارای قانون پولی و بانکی است که تکلیف این مسأله را روشن کرده است. از سوی دیگر ‎هیچ دولتی ارزش پول ملی‎اش را وجه‎المصالحه کسب درآمد برای اداره مخارج دولت نمی‎کند؛ چراکه دولت‎ها طبق عقل و علم و اعتقادات اسلامی، باید بودجه را در خدمت تعادل اقتصادی قرار دهند. البته در موضوع آشفتگی بازار سکه و ارز و دلایل آن، همچنین، تلاش برای ساماندهی این بازار، نامه‎ای به رییس مجلس ارایه شد. 

وزیر اقتصاد در جلسه‎ای غیررسمی، گفته بود بازار غیررسمی و فرعی ارز را تعطیل می‎کنیم. به او گفتم، این کار نه مقدور است و نه مطلوب. مقدور نیست؛ به‎خاطر این‎که دولت اگر بر اساس ضابطه ارز توزیع کند، نمی‎تواند بعضی از تقاضا‎ها را پاسخ دهد و مطلوب نیست؛ چون وقتی شبکه بانکی تحت فشار تحریم قرار دارد، وجود صرافی‎‎ها با نرخ‎‎های توافقی بین مشتریان خود و تعامل آن‎ها، باعث می‎شود راه فراری برای تحریم‎‎ها ایجاد شود و نمی‎توان آن‎ها را از بازار ارز حذف کرد. 

 نظر شما درباره آخرین لایحه بودجه‎ای که در مجلس هشتم بررسی می‎شود و دولت اعتقاد دارد 70در صد این لایحه منطق عملیاتی دارد چیست؟

بودجه عملیاتی، از نگاه علمی و کارشناسی، تعریف مشخص و شفافی دارد و تهیه و اجرای آن، نیازمند مقدمات ویژه‎ای است. بعید به‎نظر می‎رسد که دولت بودجه سال ۹۱ را عملیاتی تهیه کرده باشد؛ چراکه دولت مقدمات آن را فراهم نکرده است. با چنین وصفی و با توجه به محتوای بودجه، به‎نظر می‎آید بودجه سال ۹۱ از لحاظ ساختار، معمولی است. البته دولت در ارایه لایحه بودجه 91 به مجلس در وقت مقرر، کوتاهی کرد؛ چراکه مطابق ماده ۲۱۶ آیین‎نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه را حداکثر تا ۱۵ آذرماه هر سال، به مجلس بیاورد. این موضوع با تأخیر حدود دو ماه مواجه شد. از طرفی دیگر، اصل ۱۲۶ قانون اساسی تصریح می‎کند که رییس‎جمهوری مسئولیت امور برنامه، بودجه و اداره امور کشور را مستقیما بر عهده دارد و نمی‎تواند آن را بر عهده کس دیگری بگذارد؛ یعنی تقدیم لایحه بودجه وظیفه دولت است و مجلس نمی‎تواند، درباره آن کاری انجام دهد. 

بزرگ‎ترین کلاهبرداری تاریخ اقتصاد ایران یکی از مواردی بود که در زمان مجلس هشتم رخ داد. نظر شما درباره این واقعه عجیب چیست؟

رسوایی اخیر دو برابر بزرگ‎تر از بزرگ‎ترین رسوایی سال ۲۰۰۹ در آمریکا بود و نمی‎توان گفت که ۳ هزار میلیارد است، بلکه بسیار بیشتر بوده است؛ زیرا صدمه بزرگی به اعتماد عمومی و ملی در کشور زده است. علاوه‎براین، در پی این فاجعه، هزینه‎‎های مالی و اقتصادی کلانی را پرداخت کردیم؛ چراکه بروز چنین اتفاقی، از یک طرف باعث کاهش اعتماد عمومی و از طرف دیگر کاهش اعتماد به سیستم قانونی و در ‎نهایت، باعث کاهش اعتبار دولت می‎شود. 

رشد ناشی از دو شاخصه است: افزایش انباره سرمایه و افزایش بازدهی انباره سرمایه موجود. اختلاس مذکور اختلال بزرگی را در این شاخصه‎‎ها به‎وجود آورد. با وجود این، باید برای انتخاب نمایندگان، در هر پست و مقامی، ملاک‎‎هایی مانند تمایل واقعی و نه نمایشی به زندگی کردن با مردم و همچنین، عدم تمایل به کسب ثروت را در نظر بگیریم؛ چراکه در غیر این صورت کشور و جامعه به خطر خواهد افتاد. اگر نمایندگانی با صلاحیت را انتخاب کنیم، جامعه‎ای سالم خواهیم داشت و وضعی مناسب‎تر از وضع کنونی پیدا خواهیم کرد. به علاوه لایحه بودجه آینه مالی حاکمیت است و اگر این بودجه درست مشخص شود، جامعه به‎سمت تعالی خواهد رفت. 

علاوه‎بر موضوع فساد بانکی، طبق برآورد سازمان شفافیت بین‎المللی فقط در یک سال، فساد 34 میلیارد دلار برای اقتصاد ایران هزینه داشته که 31 میلیارد از کاهش بهره‎وری و 3 میلیارد با راندمان سرمایه‎گذاری خارجی رخ داده است. همچنین، تقلب در عملیات بانکی، تقلب در اعلام ورشکستگی، جعل اسناد، تقلب در بیمه سلامت، پول‎شویی، رشوه، تقلب در بیمه تجاری، حسابداری شرکت‎ها و بازار سهام، جنایات پیچیده مالی است که توسعه فقر، فلاکت، بیکاری، تأخیر ازدواج‎ها و... را در پی دارد. تمام بار احیای اعتماد از دست رفته و آثار آن بر امنیت ملی به دوش قضات است. تمام اقدامات متقلبانه اخیر کاری کاملا تشکیلاتی بوده و افرادی آن را مدیریت کرده‎اند که طی پنج سال، ثروت خویش را هزاران برابر کردند. 

 فکر می‎کنید برای ساماندهی مسایل مختلف اقتصادی کشور، به‎خصوص وضعیت اصلاح قانون کار که طی سال‎های گذشته، دولت آن را مطرح و دنبال می‎کند، چه باید کرد تا درحقوق کارگران اجحاف نشود؟ 

در سال 68 که این قانون پس از دوره وزارت کار بنده به مجلس رفت، به آقای هاشمی که رییس مجلس بود، گفتم که این قانون به زیان نیروی کار کشور خواهد شد و البته به‎نفع شاغلان موجود. قانون کاری که در سال 68 تصویب شد، باعث کشیدن یک حصار محکم به دور شاغلان شد؛ به‎نحوی که قانون توجه خود را بر این بخش گذاشته که نیروی کار نتواند به‎راحتی از بنگاه‎‎ها خارج شود و به‎نحوی بتواند امنیت شغلی داشته باشد. اما این مسأله نیز باعث شد که از بیرون نیروی کار نتواند به‎دلیل این حصار‎ها به بازار کار وارد شود.

همچنین، در آن مقطع عنوان کردم که قانون کار باعث کاهش سرمایه‎گذاری می‎شود، کارفرمایان و ذی‎نفعان قانون راه‎‎های فرار آن را پیدا می‎کنند و به‎زودی زمینه‎‎های متضرر شدن کارگران و شاغلان هم ایجاد می‎شود. در آن زمان، درصد نیرو‎های قرارداد موقت 20 درصد بود و 94 درصد افراد دارای قرارداد‎های دایم بودند. اکنون، این موضوع تغییر کرده و بیش از 60 درصد نیرو‎ها دارای قرارداد موقت و 40 درصد قرارداد دائم هستند، البته این آمار نیز مربوط به پنج سال گذشته است و به‎صورت کلی، وضعی ایجاد شد تا اشتغال به‎خوبی رشد نکند و کارفرمایان نیز راهکار‎های کاهش ضرر خود را بیابند. اما من در آن زمان توصیه کرده بودم که مجمع تشخیص اشکالات آن را اصلاح کند که در نهایت نیز چنین نشد. 

علاوه‎براین، در دوره آقای خاتمی نیز یک کمیته ساماندهی اقتصادی، مسایل مختلف اقتصادی کشور را به بحث گذاشت و در جمع‎بندی‎‎های اولیه قانون کار را واجد اصلاح دانست؛ اما در مراحل بعدی این نظر حذف شد. باید به صراحت گفت که هیچ‎وقت مانند امروز، نیروی کار در بنگاه‎‎ها تحت فشار و ناامنی شغلی نبوده است؛ به‎ویژه خانم‎ها در بنگاه‎‎های خدماتی درآمد‎های پایینی دارند و در دولت آقای احمدی‎نژاد نیز اقدامی صورت نگرفت و امیدوارم در یک سال آخر دوره وی لایحه‎ای همه‎جانبه‎نگر به مجلس بیاید.
منبع: پنجره

انتهای گفتگو/ص

نظرات بینندگان