کد خبر: ۳۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

پلنگ ایرانی در پارک ملی بمو فارس تصویربرداری شد

محیط بانان پارک ملی بمو موفق شدند در اقدامی به موقع و شجاعانه از پلنگ ایرانی که در حال پرسه زدن در ارتفاعات پارک ملی بمو بود با دوربین هندیکم فیلمبردارکنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس دو تن از محیط بانان تلاشگر پارک ملی بمو حین گشت زنی در ارتفاعات پارک ملی بمو متوجه حضور پلنگ ایرانی شده و موفق شدند تا از این پلنگ در نزدیکترین فاصله ممکن تصویر برداری کنند که در این فیلم به خوبی صدای غرش و رفتار قلمرو طلبی پلنگ واضح و شفاف است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: پلنگ ایرانی ازجمله بزرگترین گربه سان دنیاست که در ارتفاعات بلند کوهستانی زندگی می کند، مشاهده پلنگ در طبیعت خیلی به ندرت رخ می دهد. این جانور زیرک اجازه مشاهده شدن را به کمتر کسی می دهد بنابراین این تصویر برداری که توسط دوربین فیلمبرداری انجام شده در نوع خود در خور توجه است مدت این فیلم هفت دقیقه است و پلنگ ایرانی با دو بار خیره شدن به دوربین محیط بانان گویی از حضور محیط بانان به خاطر امنیت پناهگاهش تقدیر کرده و سپس در نهایت آرامش در پشت بوته های ارتفاعات محو می شود.

وی افزود: پلنگ ایرانی دارای جثه‌ بزرگ و بدنی عضلانی و قابل انعطاف و سر آن پهن و کشیده است. دست و پای پلنگ کوتاه که به چهار انگشت در پا و پنج انگشت در دست ختم می شود، پلنگ ایرانی بزرگترین گربه خالدار آسیا و آفریقاست. طول سر و بدن 110 تا 180 سانتیمتر، طول دم 60 تا 100 سانتیمتر و ارتفاع بدن به 45 تا 70 سانتیمتر می رسد. نرها نیز از ماده ها بزرگتر بوده و 30 تا 50 درصد سنگین ترند. بزرگترین نرها گاهی سه برابر کوچکترین پلنگ ا هستند هیچ دو پلنگی را نمی‌توان یافت که خالها روی بدن و یا صورتشان با هم یکسان باشد و در واقع یکی از راه‌های تشخیص پلنگهای مختلف در طبیعت از یکدیگر استفاده از همین خالهاست که هر کدام برای هر فرد اختصاصی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به وضعیت حفاظت فزیکی پارک ملی بمو افزود:در سالهای اخیر با آموزش نیروهای محیطبان و توانمند سازی آنها، آموزش و جلب مشارکتهای مردمی و بهره گیری از توانمندیهای نوین در پارک مال بمو، شاهد افزایش علفخواران هستیم که با وجود گوشتخواران همچون پلنگ ایرانی که در اواخر سال گذشته و در اردیبهشت سال جاری از آنها فیلمبرداری شد، نشان از احیا وضعیت زیستگاه و تامین خوراک گوشتخواران بزرگ جثه دارد که امیدواریم با تداوم اقدامات احیایی و حفاظتی مطلوب در منطقه شاهد احیا کامل این زیستگاه با اهمیت در آینده ای نزدیک باشیم.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان