کد خبر: ۳۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

سوخت 20 درصدي توليد خود را به ما بدهيد و دوباره از ما بخريد!

يك روزنامه انگليسي به غرب هشدار داد خطاهاي محاسباتي گذشته را در مذاكرات بغداد تكرار نكنند و فرصت فراهم شده را از دست ندهند.

تحليل گاردين در حالي منتشر شده كه برخي قرائن از حركت غرب در بن بست گذشته حكايت مي كند. گاردين با اشاره به فضاي مثبت مذاكرات اسلامبول 2 نوشت: اين مذاكرات اميد براي تفاهم را احيا كرد اما يك ماه بعد، مشخص نيست كه آيا غرب مي خواهد به تعهدات خود در اسلامبول عمل كند يا نه؟ پيش از اين كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته بود ديپلمات هاي غربي تلاش مي كنند انديشه ايران را درك كنند. گزارش سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، ادعاي ايران را كه دنبال توليد سلاح هسته اي نيست تأييد مي كند.
اين روزنامه يادآور شد: در مذاكرات اخير بر عمل متقابل و تدريجي توافق شد اما اكنون به نظر مي رسد شرايط معامله تغيير كرده باشد. يكي از كارشناسان امور ايران در مؤسسه بروكينز در گفت وگو با روزنامه كريستين ساينس مانيتور خاطرنشان كرده كه «مقامات آمريكايي مي گويند تعديل تحريم ها تا زماني كه ايران امتيازهاي قابل قبولي ارائه نداده باشد، روي ميز قرار ندارد.» اما اين رويكرد برخلاف چارچوب عمل متقابل است. از سوي ديگر گزارش ها نشان مي دهد كه غربي ها نمي خواهند تحريم ها را تعديل يا حذف كنند. اين در حالي است كه براي ايالات متحده، حذف تحريم ها همواره يك مسأله دشوار بوده است. مسئوليت حذف تحريم ها برعهده كنگره و نه دولت است و اين در شرايطي است كه انديشه هاي ضد ايراني در كنگره بسيار قوي است. به همين دليل دستيابي به توافق كنگره براي حذف تحريم ها، روندي دشوار و طولاني است اما به هر ترتيب دولت اين اختيار را دارد كه پيشنهاد لغو تحريم ها را به كنگره بدهد. البته روند لغو تحريم ها در شوراي وزيران اتحاديه اروپا آسانتر است.
گاردين در پايان نوشت: اشتباه هاي محاسباتي، تداوم توهمات بيهوده غرب را آشكار مي سازد. در صورتي كه غرب به دنبال توافق از راه مذاكره با ايران است بايد درست و سنجيده عمل كند. غرب متعهد به عمل متقابل شده و عمل نكردن به اين تعهد، يك فرصت ديگر را از دست مي دهد.
برخي گزارش هاي منتشره كه عمدتاً منشأ آمريكايي، انگليسي و صهيونيستي دارند- رويتر، آسوشيتدپرس، لس آنجلس تايمز، هاآرتص، نيويورك تايمز و واشنگتن پست- حاكي از آن است كه طرف غربي با محوريت آمريكا مايل است مجدداً بحث تعطيلي تأسيسات فردو، توقف غني سازي 20 درصد و خارج كردن تمام اورانيوم 20 درصد غني سازي شده از ايران را پيش بكشد و موضوع تأمين سوخت راكتور تهران را كه مربوط به 2 سال پيش بود و ايران به خاطر كارشكني آمريكا، اين سوخت را توليد كرد، به عنوان معامله!! پيشنهاد كند. بنابر اين گزارش ها آمريكا و انگليس حاضر به لغو تحريم هاي نفتي تصويب شده نيستند و صرفاً مي خواهند در مقابل توقعاتي كه مطرح مي كنند، كاهش تحريم ها در زمينه قطعات هواپيما را پيشنهاد كنند!
اين سناريوسازي ها و تحركات تبليغاتي در حالي است كه نشست اخير گروه 8 با اختلافات شديد همراه بود و طبيعتاً در تشديد اختلافات گروه 1+5 نيز مؤثر خواهد بود. در اجلاس گروه 8 ضمن اينكه پوتين رئيس جمهور روسيه غايب بود و شيطنت هاي آمريكا در قبال انتخابات اين كشور را جبران كرد، ساركوزي متحد وفادار آمريكا نيز به اعتبار شكست از فرانسوا اولاند حضور نداشت و اولاند اعلام كرد طبق وعده خود، 3500 نظامي فرانسه را تا پايان سال جاري ميلادي از افغانستان خارج مي كند. بحران هاي شديد اقتصادي، چالش ديگر نشست گروه 8 بود و برخي كشورهاي اروپايي اكنون يقين دارند كه آمريكا با دميدن در التهاب برخي بحران هاي مصنوعي به دنبال ايراد لطمه جدي به قدرت مالي اروپا (منطقه پولي يورو) است. برخي كشورهاي اروپايي زيان كنندگان عمده مسئله تحريم خريد نفت ايران محسوب مي شوند.
همزمان، مقامات رژيم صهيونيستي به همراه برخي طيف هاي تندرو در آمريكا به سياق سالهاي گذشته مي كوشند با پرچانگي و افزايش وراجي و تهديد - به زعم خود- كفه خالي آمريكا را در مذاكرات سنگين كرده و اصطلاحاً به معتبرسازي تهديدها بپردازند!

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان